کد خبر: ۹۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۴ - 2015December 22
شفا آنلاین>سلامت> بیشتر موضوعات مطرح شده در کارگاه گلوکوم ازجمله مسائل پایه است. اینکه گلوکوم چگونه پیشرفت کرده و چه راه‌حلی برای تشخیص زودرس آن وجود دارد.
اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد، اما در اکثر مواقع حتی در افراد تحصیل‌کرده بیماری دیر تشخیص داده می‌شود و زمانی که آنها برای معاینه چشم به مطب مراجعه می‌کنند، تازه از وجود گلوکوم مطلع می‌شوند.

 بیماری گلوکوم میدان بینایی را تنگ می‌کند و چون میدان بینایی معمولا دوچشمی است، افراد متوجه نمی‌شوند، این بیماری روی دید تاثیر ندارد و تا مراحل انتهایی که بیمار روبه کوری می‌رود و میدان بینایی به‌صورت کانالی درآمده، بیمار اصلا متوجه عارضه نمی‌شود اما زمانی‌که بیمار در مرحله حاد قرارمی‌گیرد، دید کم شده و دیگر نمی‌توان از روش‌های بازدارنده یا کنترل‌کننده هم استفاده کرد.

       سن عاملی است که در ابتلا به بیماری گلوکوم تاثیر زیادی دارد. با افزایش سن احتمال ابتلا به گلوکوم بیشتر می‌شود. 2درصد افراد بالای 50 سال مبتلا به بیماری گلوکوم هستند. دومین عاملی که گلوکوم را ایجاد می‌کند، ارث است. به‌طور معمول افرادی که در بستگان خود فرد مبتلا به گلوکوم دارند، باید احتیاط بیشتری کنند و پیگیر معاینات منظم باشند.

 سومین عامل نیز وجود بیماری زمینه‌ای در فرد است. افرادی که قرنیه نازک دارند یا به دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی-عروقی و سایر بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، باید معاینات گلوکوم را انجام دهند. بنابراین افراد بالای 50 سال و افرادی که یکی از خویشاوندان آنها گلوکوم یا آب‌سیاه دارد، برای معاینه مراجعه کنند.

این تشخیص باید توسط چشم‌پزشک انجام شود. سه نوع درمان طبی، لیزر و جراحی برای گلوکوم وجود دارد. گلوکومی که در کشور ما رایج است، زاویه‌باز بوده و درمان رایج آن طبی و با داروهای روتین است و بعد لیزر و درنهایت بیمار جراحی می‌شود. گلوکوم دومین عاملی نابینایی قابل پیشگیری در دنیا است و اولین عامل نابینایی قابل پیشگیری در آمریکا است و هنوز روشی که بتواند گلوکوم را مهار یا درمان کند، وجود ندارد. همه روش‌ها مراحل پیشرفت بیماری را کند می‌کنند. درحال‌حاضر در حوزه اسکاندیناوی 50 تا 60 درصد موارد تشخیص داده نمی‌شود.

حتی در کشورهایی که سطح بهداشت بالایی دارند، این بیماری دیر تشخیص داده می‌شود. از این نظر تفاوتی بین ما و دیگر کشورها وجود ندارد. افراد بالای 45 سال 2درصد و افراد بالای 80 سال تا حدود 20 درصد به گلوکوم مبتلا می‌شوند.

رضا زارعی- فوق تخصص بیماریهای قرنیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: