کد خبر: ۹۰۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۴ - 2015December 22
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی> امین‌الله نیک‌اقبالی، چشم‌پزشک و فوق‌تخصص فلوشیپ ویتره ورتین(شبکیه) و آب مروارید و لنزداخل چشم ولیزر به بیان بیماری‌هایی که شبکیه را درگیر می‌کند پرداخت که در ذیل می‌خوانید.
 
 تغییراتی که سلول‌درمانی در روند درمان بیماری‌های چشمی ایجاد کرده است، تاکجا پیش‌رفته است؟
  به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید درمان‌های سلولی شامل دو قسمت است. یکی ژن‌درمانی است که در کرموزوم فرد تغییر ایجاد می‌شود. به این صورت که قسمت‌های بیمار کرموزوم فرد برداشته شده و با قسمت‌های سالم‌تر جایگزین می‌شود.

روی این موضوع تحقیقات زیادی دردست انجام است. سلول‌های بنیادی برای بیماری‌هایی مانند شب‌کوری مناسب است. البته دررابطه با شب‌کوری باید بگویم که به دنبال درمانی‌های ژن‌درمانی برای آن هستند. چراکه ژن‌های فرد مشکل دارد. بیماری‌هایی مانند استحاله مرکز بینایی در افراد کهنسال که فرد چشم سالمی داشته و تا سنین 50 و 60 سالگی کارکرد خوبی داشته است، اما به‌خاطر یک خونریزی در مرکز بینایی، دید خوبی ندارد.

 درطی 15 سال گذشته دارویی برای این منظور استفاده می شود. داروی اوستین که داخل چشم بیمار تزریق می‌شود و باعث می شود که دید بیمار تاحدودی بهتر شود. اما از معایب این دارو این است که تزریق دارو باید هرماه یا هردوماه یک بار برای فرد تکرار شود. به همین دلیل به دنبال راه‌حلی هستیم که تعداد دفعات تزریق دارو کاهش پیدا کند. یا حداقل نیاز به دارو کم شود. روی سلول‌های بنیادی برروی چشم کار می‌شود تا قسمت‌هایی که سلول‌های خود را ازدست داده است، ترمیم شود. یا اینکه دارو را توسط یک وسیله درون چشم جا بدهیم تا بتواند به مدت طولانی‌تری (چندماه) در چشم باشد و نیاز به تکرار تزریق دارو برطرف شود.

دیابت چگونه شبکیه را بیمار می‌کند؟
       بیماری‌هایی هم هستند که در اثر گذر زمان ایجاد می‌شوند. مثلا بیماری دیابت که دشمن تمام قسمت‌های بدن است. یکی از بخش‌هایی که توسط دیابت تخریب می‌شود، چشم است. این بیماری روی عروق بدن و چشم تاثیر گذاشته و مویرگ‌ها را دچار مشکل کرده و باعث نشت خون و مایعات از درون عروق به بافت‌ها می‌شود و بعد روی سلول‌های بینایی و شبکیه تاثیر گذاشته و درابتدا دید را کم می‌کند و با ایجاد کشش‌هایی که در چشم، شبکیه را جدا می‌کند.

 لذا کنترل بیماری قند ضرورت زیادی دارد. در چشم‌پزشکی توانسته‌ایم با مشاهده علائم بیماری در چشم، با لیزر کمک زیادی به بیمار کنیم. اخیرا بازهم داروی اوستین و کورتون به یاری ما آمده تا عوارض بیماری و نابینایی کنترل شود. چنانچه بیمار مراعات نکند، یا داروها موثر نباشد، جراحی برروی زجاجیه و شبکیه آخرین اقدامی است که انجام می‌دهیم. بیماری دیگری که شبکیه را درگیر می‌کند، عوارض فشارخون است. فشارخون باعث ایجاد دیابت یا انسداد عروقی می شود. دراین حالت اگر انسداد مربوط به سرخرگ باشد، کاری نمی‌توان کرد. اما اگر وریدی باشد، در برخی موارد می‌توان با داروی کورتون و اوستین دید بیمار را برگرداند.

بیماری مگس‌پران می‌تواند خطرناک باشد؟
       بیماری دیگر پاره‌شدن یا جداشدن شبکیه است. دراین بیماری در ابتدا فرد حالت مگس‌پران را جلوی چشم خود می‌بیند. چنانچه این حالت با جرقه همراه باشد، به معنی این است که زجاجیه، شبکیه را می‌کشد و ترس ازاین است که دراثر این کشیدگی شبکیه پاره شود. اگر شبکیه پاره شود؛ در مراحل ابتدایی با لیزر قابل درمان است. با گذر زمان این پارگی منجر به جداشدن شبکیه می‌شود که با جراحی‌های متعدد شاید دید بیمار برگردد.

بیماری دیگر شبکیه شب‌کوری است. بیماری است که با زمینه‌ای ارثی در فرد بروز پیدا می‌کند. در گذشته افرادی که تغذیه خوبی نداشتند و کمبود ویتامینA داشتند، به شب‌کوری مبتلا می‌شدند که برای آنها آب‌هویج و جگر توصیه می‌شد. اما نوعی از شب‌کوری زمینه ژنتیک دارد که دارو و تغذیه تاثیری در بروز و التیام آن ندارد. شب‌کوری در تمام دنیا شیوع بالایی دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: