کد خبر: ۹۰۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۴ - 2015December 22
شفا آنلاین>اجتماعی>مصوبه کنگره آمریکا موجب افت ٧٠‌درصدی گردشگری ایران می‌شود
به گزارش شفا آنلاین،اوباما مصوبه کنگره را امضا کرد تا سفر ٣٨ کشور هم‌پیمان ایالات متحده از این پس به ایران با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود. مجلس نمایندگان آمریکا چند روز پیش طرحی را تصویب کرد که در بندی از آن، شهروندان ٣٨ کشوری که عضو توافق لغو روادید با آمریکا هستند، چنانچه از ماه مارس ‌سال ٢٠١١ میلادی به یکی از کشورهای ایران، سودان، سوریه و عراق سفر کرده باشند، باید هنگام سفر به آمریکا ویزا بگیرند و دیگر نمی‌توانند آزادانه و بدون ویزا به این کشور سفر کنند.

در روزهای نخستی که این مصوبه به تصویب کنگره رسیده بود، پیش‌بینی نمی‌شد توسط دولت آمریکا هم به تصویب برسد و اوباما، آن را امضا کند، اما روز شنبه این مصوبه به امضای رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم رسید تا برای اجرا مانع بزرگی را در مقابل خود نبیند و تنها به انتظار تصویب مجلس سنا بنشیند.

هر چند که در روزهای گذشته، واکنشی از سوی سازمان میراث فرهنگی و مسئولان گردشگری این سازمان درباره این مصوبه دیده و شنیده نشده، اما دیروز، روز واکنش‌ها بود.


مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، این مصوبه را در جهت خواست تروریست‌ها دانست که «مانع تحقق فضای امن در تعاملات گردشگری دنیا خواهد شد» و در ادامه سازمان میراث فرهنگی هم با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این مصوبه اعلام کرد که «عزم ایران برای میزبانی از گردشگران جهان خلل‌ناپذیر است».


رحمانی‌ موحد در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی برند گردشگری، با بیان این‌که گردشگری عامل پیوند و نزدیکی ملت‌ها است و سبب توسعه تعاملات و نزدیکی بنیان‌های سیاسی بین دولت‌ها می‌شود‌، گفت: «باید بررسی کرد که چه فرآیندی گردشگران را از این فضایل دور می‌کند، ناامنی یکی از این شاخصه‌ها به حساب می‌آید. مصوبه‌ای که دولت آمریکا روز گذشته تصویب کرد را نیز باید بررسی کنیم تا متوجه شویم در جهت خواست تروریست‌ها بوده یا مقابله با آن.»

او ادامه داد: «این مصوبه در جهت خواست تروریست‌ها است و در راستای ایجاد فضای ناامن میان تعاملات گردشگری حرکت می‌کند و مانع تحقق فضایل گردشگری می‌شود.»

او درباره اقدام برای کاهش اثر این مصوبه که تحت‌تاثیر آن سفر اتباع ٣٨ کشور به ایران محدود می‌شود‌، هم گفت: «این موضوع باید در محیط‌های سیاسی ارزیابی شود. اطلاع دارم وزارت خارجه ایران درحال بررسی این موضوع است تا تبعات آن را ارزیابی کند و نتیجه نیز اعلام خواهد شد.»

چند روز پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی المانیتور در نیویورک اصلاحات پیشنهادی در برنامه معافیت از صدور ویزا در سفر به آمریکا را که مسافران ایران را هدف قرار داده است، «پوچ» دانسته بود. دیروز، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم با صدور بیانیه‌ای، این اقدام ایالات متحده را در عزم ایران برای میزبانی از گردشگران جهان بی‌تاثیر دانست.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در این بیانیه آمده است: «موج گسترده ورود گردشگران خارجی که از ٢‌سال پیش در عرصه گردشگری ایران آغاز شده با سرعتی اعجاب‌انگیز درحال پیشروی است.

دیپلماسی فعال ایران مبنی بر تعامل با جهان، اشتیاق روزافزون گردشگران همه کشورها برای سفر به ایران، امنیت بی‌بدیل کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، ظرفیت‌های شگرفی که در عرصه گردشگری فرهنگی و تاریخی، مذهبی، زیارتی و طبیعی وجود دارد، رشد چشمگیر گردشگری ورودی، همه و همه گویای شکل‌گیری فرآیندی تازه و امیدبخش در گردشگری کشور ما است تا جایی که موجب شگفتی رسانه‌های بین‌المللی شده و ایران از سوی بسیاری از منابع و رسانه‌های گردشگری خارجی مقصد نخست گردشگری دنیا در ‌سال ٢٠١٦ قلمداد شده است.»

در این بیانیه با اشاره به سیاست‌ها و تدابیر اتخاذ شده در دولت تدبیر و امید برای گسترش روابط خارجی  نوشته شده است که «این روند منجر به رشد ١٢‌درصدی بخش گردشگری ایران در مقایسه با رشد ٤,٦‌درصدی این بخش در دنیا شده است. اکنون با توجه به فراهم شدن زمینه‌های لغو تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی، شاهد مصوبه‌ای نامعقول از سوی کنگره آمریکا هستیم که محدودیت‌هایی را برای سفر اتباع ٣٨ کشور دنیا به چند کشور ازجمله ایران اعمال می‌کند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن محکوم کردن این مصوبه، اظهار امیدواری می‌کند با تدابیر اتخاذ شده در دستگاه دیپلماسی کشور، این مصوبه خنثی شود.»

با تصویب این مصوبه و نگرانی از تاثیراتی که می‌تواند بر صنعت گردشگری کشور که به‌تازگی درحال جان گرفتن است، داشته باشد، تورگردانان ایران در نامه‌ای از رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخواست کردند تحریم گردشگری ایران توسط آمریکا را دور بزند و علاجی برای آن پیدا کند.
  این طرح که از سوی گروه لابی شورای ملی ایرانیان آمریکا، اتحادیه آزادی‌های مدنی در این کشور و همچنین جمعی از نهادهای مدافع حقوق شهروندی در آمریکا تبعیض‌آمیز خوانده شده، با مخالفت اتحادیه انجمن‌های مسافرتی آمریکا و تعدادی از نمایندگان سنا هم مواجه شده است.

سناتور «کریس مورفی» ازجمله مخالفان این طرح، چند روز پیش در کمیته روابط خارجی سنا گفت: «اقدام برای محدودیت در برنامه لغو روادید آمریکا، آنچنان که در مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمده است، اثرات بسیار منفی بر اجرای توافق هسته‌ای ایران خواهد داشت.»


در همین حال «عباس عراقچی» پیش از تصویب این طرح از سوی کنگره آمریکا - که اکنون می‌تواند صنعت گردشگری ایران را به‌نوعی تحریم کند - اعلام کرده بود، اگر این مصوبه برخلاف مفاد برجام باشد، در رابطه با آن برخورد لازم را انجام خواهیم داد.

با این حال، «محسن جلال‌پور»، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران مصوبه اخیر کنگره آمریکا را مخل روابط آزاد تجاری دانسته و از کمپین «ضدمصوبه کنگره آمریکا» در اتاق بازرگانی خبر داده است.با وجود چنین مخالفت‌هایی، باراک اوباما روز شنبه با  امضای قانون بودجه ١,١ تریلیون دلاری کشورش، طرح محدودیت صدور ویزا را تصویب کرد.

در همین رابطه، جامعه تورگردانان در نامه‌ای خطاب به معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخواست کرده است، «با توجه به آثار مخرب این مصوبه بر گردشگری ایران و نگرانی فعالان و دست‌اندرکاران تورهای ورودی، از طریق دستگاه دیپلماسی کشور و سایر بخش‌های مرتبط، برای پیشگیری از تصویب نهایی این طرح، اقدامات لازم را انجام دهد.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای، ایران مقصد بسیاری از گردشگران و تجار بین‌المللی شده و این روند رو به رشد به سرعت ادامه دارد. در صورت تصویب این طرح در مجلس سنا، ورود گردشگران، سرمایه‌گذاران و تجارت جهانی در ایران، آسیب جدی خواهد دید.»

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران از رایزنی با وزارت خارجه برای پیگیری سرانجام این طرح خبر داد و به ایسنا گفت: «این طرح نه فقط به صنعت گردشگری بلکه به تجارت و سرمایه‌گذاری ایران آسیب می‌رساند.»

او اظهار کرد: «حدود ٧٠‌درصد مردم اروپا به آمریکا رفت‌‌وآمد دارند، در شرایطی که این جمعیت تقریبا دو تا سه‌بار در‌ سال به این کشور سفر می‌کنند و شاید فقط یک‌بار در طول عمر خود تصمیم بگیرند به ایران بیایند، پس چگونه می‌توان انتظار داشت طرح کنگره آمریکا بی‌تاثیر باشد.» رئیس جامعه تورگردانان معتقد است: «طرح کنگره آمریکا در صورت تصویب، تاثیر صددرصدی در صنعت گردشگری ایران دارد و آن را با بیش از ٧٠‌درصد افت مواجه می‌کند، حتی سفر سرمایه‌گذاران و معاملات تجار را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و آسیب زیادی به ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، وارد می‌کند.»

پورفرج همچنین با اشاره به کمپینی که وزارت‌ خارجه آمریکا برای نظرسنجی درباره طرح محدودکننده ویزای این کشور راه‌اندازی کرده است،  گفت: «تلاش برای اعلام مخالفت و حذف این طرح درحال انجام است. ما با تمام افرادی که می‌شناسیم درحال رایزنی هستیم. لازم است مقامات کشور نیز آنچه در توان دارند به کار ببرند تا این صنعت تازه‌نفس را حفظ کنند.»شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: