کد خبر: ۹۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 21
قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت:
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: از نظر بیمارستان سازی در کشور خودکفا هستیم اما بیش از 90 درصد تجهیزات سرمایه ای بیمارستانها از خارج وارد می شود.
به گزارش شفاآنلاین : علی ماهر افزود: حدود 900 بیمارستان در کشور فعال است که 170 بیمارستان آن دولتی و در دانشگاههای علوم پزشکی است و بقیه بیمارستانهای غیر دولتی، خیریه و خصوصی هستند.
وی اضافه کرد: از نظر تیپ ساخت بیمارستانی تا قبل از انقلاب عمده نقشه بیمارستانهای کشور بر اساس تیپ آمریکایی ساخته می شد اما از سال 64 و با تشکیل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نقشه های ساخت بیمارستان در کشور بومی شد و از نظر تیپ ساخت بیمارستان خودکفا شدیم.
قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: نقشه های بومی ساخت بیمارستان در کشور در سه سطح بیمارستانهای 96، 128 و 256 تختخوابی تعریف می شوند که بیمارستانهای 96 و 128 تختخوابی برای شهرهای کوچک و بیمارستانهای 256 تختخوابی در مراکز استانها ساخته می شوند.
ماهر با بیان اینکه تاکنون حدود 100 بیمارستان بر اساس نقشه های بومی در کشور ساخته شده است، یادآورشد: عمده این بیمارستانها تحت مدیریت سازمان تامین اجتماعی است زیرا این سازمان از دهه 70 ساخت بیمارستان را شروع کرد و کمتر از 10 بیمارستان خارج از تیپ نقشه های بیمارستانهای بومی ایران در این سازمان ساخته شده است.
وی در خصوص بیمارستانهای دولتی وزارت بهداشت نیز توضیح داد: بیشتر 170 بیمارستان دولتی کشور قدیمی هستند و حدود 10 بیمارستان در این بخش بر اساس تیپ های بومی ایرانی ساخته شده اند.
ماهر گفت: در مورد تجهیزات سرمایه ای بیمارستانی مانند تجهیزات اتاق عمل، بخشهای مراقبتهای ویژه، تجهیزات تشخیصی مانند ام آر آی، سی تی اسکن و دستگاههای رادیولوژی وابسته به خارج هستیم و بیش از 90 درصد این تجهیزات از خارج وارد می شود.
وی افزود: تولید این تجهیزات تقریبا در انحصار چهار برند اصلی آلمانی،ژاپنی، هلندی و آمریکایی است و تکنولو‍‍ژی ساخت این تجهیزات را به کشورهای دیگر نمی دهند.
این مسئول اضافه کرد: البته در مورد تجهیزات سبک بیمارستانی مانند تخت بیمارستانی و لوازم مصرفی بخش عمده نیاز کشور در داخل تولید می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: