کد خبر: ۹۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 21
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> در مطالعه‌ای که در افتتاحیه کنفرانس 2015 اسموی آسیا (ESMO) در سنگاپورارائه شد، نشان داد در فاصله مارس ۲۰۱۲ و سپتامبر ۲۰۱۳ پنج درصد از بیماران سرطانی و خانواده‌های آنان در آسیای جنوب شرقی، به علت هزینه‌های درمانی سنگین سرطان به ورطه فقر کشانده شده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین، این بررسی که اوایل امسال صورت گرفته به بررسی اطلاعات 8 کشور کم درآمد یا با درآمد متوسط شامل کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، تایلند و ویتنام پرداخته است تا به این وسیله میزان احتمال فاجعه مالی را برای این افراد (هزینه‌های پزشکی برای این افراد بیش از ۳۰ درصد درآمد سالانه خانوار است)، مشکلات اقتصادی (ناتوانی در پرداخت اقلام مورد نیاز خانواده)، فقر (درآمد کمتر از ۲ دلار در روز) و رابطه میان مشکلات اقتصادی و احتمال مرگ را ارزیابی کند.

این مطالعه حاکی از آن است که سرطان برای نیمی از بیمارانی که در موقعیت دشوار اقتصادی هستند، به یک فاجعه می‌انجامد.

       هزینه‌های مالی که شامل بیمه نمی‌‌شوند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم تاثیرات منفی بر زندگی بیمار دارند و می‌توانند کیفیت زندگی و پذیرش درمانی را پایین آورده و خطر مرگ را در پی داشته باشند. مطابق این مطالعه نزدیک به ۲۰درصد بیماران در جلسات پزشکی خود حاضر نمی‌شوند یا نمی‌توانند هزینه‌های درمانی خود را بپردازند. بیماران محروم، در طول ۱۲ ماه پس از تشخیص بیماری، با ۸۰درصد با خطر مرگ‌ومیر بیشتری در مقایسه با سایر کسانی که گرفتاری‌های مالی ندارند، روبروهستند.

       پروفسور کریستف زینلینسکی از دانشگاه پزشکی وین اتریش، عضو هیات مدیره اسمو و سردبیر گسترش افق‌های باز سرطان اسمو، در این‌باره می‌گوید: «سرطان هزینه‌های مالی زیادی بر دوش بیماران، حتی در طیف کشورهایی با درآمد متوسط و بالا می‌گذارد. بنابراین جای تعجب نیست که بیماران در کشورهای با درآمدهای پایین یا متوسط به نسبت با بار سنگین‌تری برای درمان خود مواجه باشند. درحالی‌که تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند تا حدودی به کاهش هزینه‌های درمانی سنگین بیانجامد، اما این بیماری همچنان بیماران را در موقعیتی مخاطره‌آمیز و در معرض فاجعه مالی قرار می‌دهد.»

       سازمان بهداشت جهان از وجود 7/1 میلیون مورد ابتلا به سرطان در هر سال، در جنوب شرقی آسیا خبر می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که نرخ مرگ‌ومیر تا سال 2030 تا 45 درصد افزایش پیدا کند.

       زینلینسکی در ادامه می‌گوید: «با این که جمعیت و مساحت آسیای جنوب شرقی تا حدود زیادی با اتحادیه اروپا شباهت دارد، اما این شباهت تا همین جا بیش‌تر باقی نمی‌ماند، زیرا کشورهای آسیای جنوب شرقی بیمه‌های اجتماعی و ساختار امنیتی کاملاً متفاوتی نسبت به کشورهای اروپایی دارند. اگر چه رشد اقتصادی آن چشمگیر است اما ساختارهای درآمد فردی آن محدود است.»

 بوپاتی، یکی از مجریان ارشد این پژوهش، از دانشکده پزشکی دانشگاه مالایای کوالالامپور می‌گوید: «با تمام این اوصاف، حتی اگر بیماری این افراد با درآمد پایین در مراحل اولیه هم تشخیص داده شود اما آنها بازهم آسیب‌پذیر خواهند بود.» او در ادامه گفت: «مطالعات ما می‌توانند منابع اطلاعاتی مهمی را در اختیار مسوولان بهداشت و سلامت قرار دهد تا آنها بتوانند استراتژی‌های مقرون به صرفه‌ای را برای تشخیص و کنترل زودهنگام سرطان در نظر بگیرند. شاید تشخیص زودهنگام بهترین راه‌حل برای بیماران کم درآمد یا با درآمد متوسط باشد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: