کد خبر: ۹۰۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 19
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران به اعلام آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد با این سازمان پرداخت و گفت: مطالبات داروخانه‌ها در برخی استان‌ها تا تیر ماه و مطالبات مطب‌ها تا مرداد ماه پرداخت شده است.

به گزارش شفا آنلاین،محمودجواد کبیر در نشست هم‌اندیشی درخصوص بررسی الگوی تجویز و مصرف داروها در ایران که در سازمان بیمه سلامت ایران برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم سیاستی که در سال 94 درخصوص تجویز منطقه دارو دنبال می‌کنیم در سال آینده نیز ادامه پیدا کند، گفت: به دنبال توانمندسازی بیمه‌شدگان هستیم. بیمه‌شدگان باید بدانند که از چه خدماتی برخوردار می‌شوند و این خدمات دارای چه ضوابط و استانداردهایی است.

وی ادامه داد: اگر مردم آگاه شوند و تغییر در آنها ایجاد شود، به دنبال آن رخدادهای مثبت دیگری اتفاق می‌افتد. اگر قرار باشد گایدلاین‌ها را اجرا کنیم و به درستی جلو ببریم، باید روی نظارت مردم هم تمرکز کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه بیمه‌ها به تنهایی نمی‌توانند در تجویز و مصرف منطقی دارو نقش ایفا کنند، اظهار کرد: این یک کار چندبخشی است که بخشی به سیاست‌های وزارت بهداشت برمی‌گردد، بخشی به آگاهی مردم و بخش دیگر به فعالیت بیمه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمت مربوط می‌شود.

کبیر ادامه داد: در پروسه تجویز و مصرف منطقی دارو نیازمند یک کار فرهنگی و علمی هستیم و نیازمند آن هستیم در همه سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود، اهتمام جدی به پروتکل درمانی داشته باشیم. از سوی دیگر سازمان غذا و دارو نیز باید به افزایش کیفیت دارو در واحدهای تولیدی‌اش توجه ویژه کند. مهم است که اثربخشی و کارایی داروها را مورد توجه قرار دهیم. همچنین باید به اصل دسترسی مردم به خدمات و قیمت‌گذاری داروها نیز توجه شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مساله در این میان خود مردم هستند و باید بدانند که اگر سیاستی برای تجویز و مصرف دارو از سوی پزشک اتخاذ می‌شود به معنای ایجاد محدودیت نیست.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اینکه مصرف منطقی صرفا کم مصرف کردن نیست بلکه درست مصرف کردن داروست، گفت: باید با توانمندسازی مردم آنها را هدایت کنیم تا به این سمت حرکت کنند که پوشش‌های بیمه‌ای را مورد استفاده قرار دهند و مصرف درست دارو را دنبال کنند. متاسفانه مشاهده می‌کنیم بسیاری از خانواده‌ها، کیسه‌های دارو دارند که از آن استفاده نمی‌کنند.

کبیر با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت در امر نظارت و کنترل مصرف دارو می‌تواند با هماهنگی انجمن‌های علمی و پزشکی ایفای نقش کند، عنوان کرد: هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر پایه که چند ماهی است محقق شده است، گام خوبی در کنترل هزینه‌ها بوده و مسیر را برای ما باز کرده است. از سوی دیگر در سامانه خدمات دارویی بیمه سلامت استعلام اقلام دارویی و احراز هویت بیمه شده انجام می‌شود و می‌تواند اطلاعات خوبی را درخصوص مصرف دارو در اختیار ما بگذارد.

وی ادامه داد: معتقدیم کارهایی از این دست را نمی‌توان دفعی و فی‌البداهه انجام داد و کنترل مصرف دارو باید براساس شواهد و مستندات باشد. حتما باید مطالعات میدانی خوبی انجام دهیم تا مشکلات احصا شوند و در نهایت بتوانیم سیاست‌هایی را وضع کنیم تا به بهبود شرایط موجود بینجامد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اینکه از هر اقدامی که به بهینه‌سازی پروسه تجویز دارو منجر شود حمایت خواهیم کرد، گفت: کارگروه مشترکی میان سازمان بیمه سلامت، سازمان نظام‌پزشکی و سازمان غذا و دارو به منظور تجویز نسخ الکترونیک تشکیل شده است و امیدواریم بتوانیم با در دست داشتن اطلاعات معتبر تصمیم‌های معقولی در این خصوص بگیریم.

کبیر در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مراکزدرمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد با این سازمان گفت: پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها را در دستورکار قرار داده‌ایم و رییس جمهور نیز بر تامین منابع لازم و پرداخت به موقع مطالبات تاکیداتی داشته‌اند.

وی ادامه داد: به دنبال منابعی که به دست ما رسید، مطالبات مراکز درمانی را تا اواخر اردیبهشت‌ماه پرداخت کرده‌ایم. در برخی استان‌ها مطالبات داروخانه‌ها تا تیرماه و در بسیاری دیگر، مطالبات نسخ‌های پزشکان تا مردادماه پرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: البته در صندوق کارکنان و روستاییان پرداخت‌ها منطقی‌تر بوده‌اند. مطالبات پزشکان خانواده تا آبان‌ماه پرداخت شده است اما در پرداخت مطالبات مربوط به بیمه درمانی کمی عقب هستیم و تا اواسط اردیبهشت‌ماه پرداختی داشته‌ایم. باید منابع در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم در اسرع ‌وقت به تعهدات خود عمل کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: