کد خبر: ۹۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 19
معاون انتظامی نظام پزشکی درگفتگو باشفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین :معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در شش ماهه نخست امسال در مقايسه با سال گذشته شكايت هاي پزشكي نزديك به 10 درصد افزايش داشته است. البته اين به منزله افزايش تخلف پزشكي نيست بلكه افزايش بينش وآگاهي مردم از حقوقشان باعث اين افزایش شکایت ها شده است.

دكتر علي فتاحي درگفتگوی اختصاصی باشفاآنلاین ضمن اعلام این خبرگفت: متاسفانه بيشترين شكايت ها در بخش بستري از رشته هاي زنان، ارتوپدي و جراحي بوده است. هر چند كه عمل های اورژانس در اين سه رشته بيشتر انجام مي شود و شرايط بيمار ، اتاق عمل و ساير موارد نيز در بخش اورژانس با حالت عادي متفاوت بوده پس طبيعي است كه بروز مشكل در چنين شرايطي براي بيمار بيشتر است.


معاون انتظامي نظام پزشكي گفت: البته علت ديگري را كه مي توان در افزايش اين شكايت ها موثر دانست راه اندازي سامانه تلفني 1690 از آبان سال گذشته بوده كه دسترسي مردم را به شكايت از پزشكان و كادر درماني تسهيل كرده است. يعني هر كسي مي تواند به راحتي و بدون نياز به مراجعه به محلي خاص فقط از طریق تلفن شكايت خود را ثبت كند.

دكتر فتاحي افزود:سامانه 1690 در يكسال گذشته 553 شكايت را در تهران ثبت كرده است كه 508 شكايت مربوط به بيمارستان ها بوده و 45 شكايت از پزشك بوده است . البته پس از بررسي شكايتها مشخص شده كه حدود 71 درصد آنها اصلا تخلف نبوده است .


عضو شورایعالی نظام پزشکی کشور افزود :متاسفانه برخي از مردم هنوز نمي دانند در چه مواردي بايد شكايت كنند. در 45 مورد بقيه نيز فقط 20 مورد مرتكب تخلف شده بودند كه مربوط به بحث زير ميزي بوده است. هر چند كه در اين ميان نيز بحث شيفت دادن بيمار به شركت ها يا پرستار و غيره بسيار كم بوده است.

به گفته دكتر فتاحي ساليانه 700 ميليون خدمت درماني در كشور به مردم ارائه مي شود و در مقابل فقط 12 هزار شكايت در نظام پزشكي، دادسراي عمومي وسازمان تعزيرات حكومتي مطرح مي شود كه حدود 60 درصد آنها نيز منجر به تبرئه مي شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: