کد خبر: ۹۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 20
شفا آنلاین>سلامت> اشک برای سلامت کلی چشم و دید واضح ضروری است.
به گزارش شفا آنلاین،وظیفه اصلی اشک چشم، مرطوب نگه داشتن و شستشوی مداوم سطح کره چشم و رساندن اکسیژن و مواد غذایی به قرنیه است، به همین خاطر فقدان این مایع می‌تواند مشکلات زیادی را برای کسانی که با این بیماری روبرو هستند، به وجود بیاورد.

 سندروم خشکی چشم که به علت فقدان مایع اشکی به میزان مناسب ایجاد می‌شود، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در جهان است. با وجود آن که این بیماری به ندرت باعث از دست دادن بینایی می‌شود اما می‌توانند سبب ایجاد زخم یا اسکار بر قرنیه شود. اما اخباری که از سوی دانشمندان دانشگاه استنفورد می‌رسد، حاکی از آن است که امیدهایی برای ایجاد ایمپلنت تولید اشک وجود دارد.

       یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور دانیل پالانکر، وسیله‌ای را طراحی و تکمیل کرده‌اند که دارای 16 میلیمتر طول، 4 میلیمتر عرض و 2 میلیمتر ضخامت است. این وسیله در تست‌های آزمایشگاهی، در زیر غده اشکی تحتانی چشم خرگوش کاشته شده و زمانی که این وسیله با شبکه بی‌سیم فعال می‌شود، غده اشکی را تحریک می‌کند و درنتیجه 57 درصد اشک بیشتری در مقایسه با قبل تولید می‌شود.

دانشمندان زمانی با نتایج بهتر و بلند مدت‌تری روبرو شدند که از این دستگاه برای تحریک مسیر عصبی اشک این حیوانات این مسیر رابطی میان مغز و نورون‌های حسی چشم به شمار می‌رود که می‌تواند دستور اشک ریختن را به فرد منتقل سازد. سرپرست این گروه می‌گوید: «با این حال هنوز باید پروتئین و محتوی لیپید اشکی که به طور مصنوعی ایجاد شده است، تجزیه و تحلیل شود، زیرا در برخی از موارد چشم خشک در نتیجه عدم وجود مایع نیست بلکه به خاطر عدم تناسب مواد موجود این مایع است.» Gizmag
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: