کد خبر: ۸۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 20
شفا آنلاین>اجتماعی>دبستان شهید نوروزند مدتی است که هر روز صبح با صدای زنگی که امیرضا آن را می‌نوازد، به طلوع خورشید سلام می‌گوید و دل خوش می‌کند به صدای تکرار واژه‌هایی که در آن پیوند عشق و تلاش به گوش می‌رسد.
به گزارش شفا آنلاین،  هر روز صبح امیررضا شیرزاد، تنها دانش‌آموز 8 ساله روستای خان ببلو در برابر حسن وجدی معلم سختکوش و پرتلاش مشکین شهری روی نیمکت می‌نشیند و فعل دانش و دانستن را صرف می‌کند تا در کنار معلم خود نشان دهند سختی‌‌ها و مشکلات نمی‌تواند سد راه کسانی شوند که دوست دارند بدانند و بیاموزند.

حسن وجدی تنها معلم دبستان شهید نوروزند می‌گوید، 27 سال سابقه تدریس در مناطق محروم استان اردبیل دارم و در این مدت همیشه از مشکین شهر به مناطق روستایی و محرومی می‌رفتم که تعداد خانوار‌های کمی در آنها وجود داشت و تعداد دانش‌آموزان مدارس از انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد. برای من فرقی ندارد کلاس یک دانش‌آموز داشته باشد یا 50 نفر پشت نیمکت‌های آن نشسته باشند. هدف کمک به بچه‌هایی است که به علت به دنیا آمدن در روستاهای صعب‌العبور، با امکانات کم ممکن است از تحصیل باز بمانند.

امیررضا شیرزاد، تنها دانش‌آموز روستای خان ببلو است، تنها دبستان این روستای کوچک که 20 خانوار بیشتر در آن سکونت ندارند، در سال‌های گذشته شاهد نشستن 6 دانش‌آموز در کلاس درس بود اما با تغییر مقطع، این دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل به روستاهای اطراف رفتند و فعلاً مدرسه یک دانش‌آموز دارد.
معلم مدرسه تک دانش‌آموزی روستای خان ببلو می‌گوید مدرسه این روستا دو کلاس دارد و من به عنوان معاون آموزگار مسئولیت همه کارهای مدرسه را به عهده دارم. به این معنی که مدیریت مدرسه و تدریس دروس به امیرضا که دانش‌آموز مقطع دوم دبستان است، برعهده من است. هر روز صبح من و امیررضا در مدرسه حاضر می‌شویم و زنگ مدرسه را برای شروعی دیگر با هم به صدا درمی‌آوریم. امیررضا، دانش‌آموز باهوش و مبتکری است و هر آنچه را به او تدریس می‌کنم، به سرعت فرا می‌گیرد و اگرچه رقابتی در این مدرسه وجود ندارد اما امیررضا روزی نیست که به مطالعه درس‌هایش نپرداخته باشد و هر آنچه را از او سؤال می‌کنم، به درستی پاسخ می‌دهد.

آموختن مهارت‌های زندگی
زنگ بازی و ورزش نیز در مدرسه تک دانش‌آموزی روستای خان ببلو هر روز به صدا درمی‌آید و امیررضا شیرزاد در کنار تنها معلم مدرسه، تمرینات ورزشی را انجام می‌دهد و بازی‌های خلاقانه و مبتکرانه را نیز از قلم نمی‌اندازد.
حسن وجدی می‌گوید، امیررضا در انجام بازی‌های خلاق محور هوشمندانه عمل می‌کند. گاهی اوقات جدول‌های بزرگ واژگان را طراحی می‌کند و به مدرسه می‌آورد و در کنار هم آن را حل می‌کنیم. بعضی بازی‌ها هم که نیازمند تشکیل گروه و بازی‌های دسته‌جمعی است  را  با نقش‌های خیالی انجام می‌دهیم مثلاً من و امیررضا هر کدام دو یا سه نقش را ایفا می‌کنیم. طناب بازی، انجام کاردستی‌های متنوع با چوب و مقوا، تمرین مهارت‌های زندگی و ایفای نقش برای آموختن مشاغل از دیگر کارهایی است که در زنگ مهارت زندگی انجام می‌دهیم.

حسن وجدی درخصوص دستاورد‌هاو معایب مدرسه‌های تک دانش‌آموزی می‌گوید: در استان اردبیل روستاهای زیادی وجود دارند که تعداد دانش‌آموزان اندکی دارد و معمولاً کلاس‌های چندپایه تشکیل می‌شود. برای نمونه تمام دانش‌آموزان مقطع دبستان در یک کلاس آموزش می‌بینند و آموزگار کلاس را که در آن دانش‌آموزان از مقطع اول دبستان تا مقطع ششم حضور دارند، مدیریت می‌کند.

به این گونه که یکسری از دانش‌آموزان تدریس می‌کنند و همزمان عده‌ای دیگر مشغول انجام تکالیف می‌شوند. وجود سیستم‌هایی مانند کلاس‌های چندپایه و تدریس در مدارس تک دانش‌آموزی امکان تحصیل برای آن گروه از دانش‌آموزان را که در مناطق با امکانات کم و محدود زندگی می‌کنند، فراهم می‌کند.
دکتر صابر سپهری، آموزگار نمونه سابق و مدیرکل فعلی آموزش و پرورش استان اردبیل درخصوص هدف تأسیس مدارس تک دانش‌آموزی می‌گوید: در سازمان آموزش و پرورش تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌ها در راستای همسو شدن با اهداف و رسالت‌های این سازمان است که بتوان به حد کمال دست یافت و دانش‌آموزی از تحصیل محروم نماند. هر چند شاید از دیدگاه منتقدان کم و کاستی‌های زیادی وجود داشته باشد، اما در اصل نمی‌توان تمام آنها را به ساختار این نهاد نماد علم و عمل نسبت داد چرا که با وجود استقلال، عملاً در بسیاری از موارد دست‌مان خالی است.

به هر حال زحمات همکاران ما در آموزش و پرورش با وجود تمام مشکلات و در صدر آن مشکلات مالی خالصانه گام برمی‌داریم.
 شاهد این مدعا، آماری است که آموزش و پرورش اردبیل در بحث مدارس تک دانش‌آموزی و فراهم آوردن امکان تحصیل برای دانش‌آموزان روستاهای کم خانوار و محروم دارد.

در بحث سازماندهی فضاهای آموزشی از 3 هزار واحد آموزشی در این استان، مدارسی وجود دارند که حتی با یک دانش‌آموز اداره می‌شوند. وجود 8 مدرسه تنها با یک دانش‌آموز و 37 مدرسه با 2 دانش‌آموز، 53 مدرسه با 3 دانش‌آموز و 63 مدرسه با 4 دانش‌آموز و 47 مدرسه با 5 دانش‌آموز، گوشه‌ای از آمار آموزش و پرورش اردبیل است، هر چند که مشابه این آمار را می‌توانید در سایر استان‌ها ببینید.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه می‌دهد: مدارسی که نام برده شد، جزو مدارسی هستند که در نقاط محروم و دوردست با راه‌های صعب‌العبور تأسیس شده است تا حتی یک دانش‌آموز از فرزندان ملت ایران طعم تلخ بی‌سوادی را نچشد. رسالت آموزش و پرورش یعنی فداکاری‌ها و ممارست معلمان عزیز که با تحمل تمام سختی‌ها، به این مدارس می‌روند و آموزش و پرورش را یاری می‌دهند.
وی معتقد است: امروز اثبات شده کیفیت زندگی با آگاهی و علم فرد ارتباط مستقیم دارد و بی‌سوادی موجب پیروی از الگوهای غلط زندگی و انتخاب سبک نادرست زندگی خواهد شد. مهارت‌های درست زندگی در سعادت یک ملت اثرگذار است؛ با این حساب نباید حتی یک کودک هم از رفتن به مدرسه و تحصیل علم و دانش محروم بماند.

 دانش‌آموزانی که در مناطق محروم سکونت دارند، می‌توانند برای ادامه تحصیل در مدارس روستای مرکزی و شبانه روزی در نزدیک‌ترین شهرهای محل سکونت ثبت نام کنند، حتی سرویس‌های ایاب و ذهاب رایگان نیز برای این دانش‌آموزان در نظر گرفته شده تا به دلیل سختی راه، از تحصیل باز نمانند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: