کد خبر: ۸۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 16
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید بر تدوین برنامه عملی انتقال خون در بحران ها و دستورالعمل ملی بحران، از اجرای برنامه ای بمنظور ساماندهی گروه خونی «O» و تامین این گروه خونی در مواقع بحرانی خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، 38 درصد مردم ایران دارای گروه خونی «O» هستند. گروه خونی «O» به تمام گروه های خونی می تواند خون اهدا کند اما فقط می تواند از گروه خونی «O» خون دریافت کند.
علی اکبر پور فتح الله روز چهارشنبه در دومین روز از کنگره بین المللی طب انتقال خون، به مقایسه شرایط بحران 11 سپتامبر در آمریکا و بررسی بحران های ناشی از آن در امر انتقال خون پرداخت.
وی سپس بحران ها و حوادثی را که منجر به هجوم اهدا کنندگان و ایجاد شرایط بحرانی در انتقال خون می شود به دو دسته حوادث طبیعی و غیر طبیعی تقسیم کرد و گفت: هنگامی که حادثه ای چون 11 سپتامبر یا زلزله بم و ورزقان بوقوع می پیوندد، مردم تهییج می شوند و با تقویت حس نوع دوستی و کمک به نیازمندان به خون، به سمت پایگاه های انتقال خون هجوم می آورند.

** بحران ها انتقال خون را با مشکل مواجه می کنند
پور فتح الله افزود: بحران ها می تواند همه اجزای انتقال خون اعم از تجهیزات، کارکنان و شبکه خون رسانی و ذخایر را با مشکل مواجه کند که هر یک از این موارد برنامه ریزی جداگانه ای را می طلبد.

** اهدا کنندگان بار اولی هم فرصت هم تهدید
مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به افزایش آمار اهداکنندگان بار اولی در این مواقع گفت: این افزایش هم یک فرصت است و هم یک تهدید زیرا آمارها نشان می دهد که با هجوم اهدا کنندگان بار اولی و تهییج آنان برای اهدای خون احتمال آلودگی ایدز و هپاتیت بالا می رود.
وی تصریح کرد: در این موقع کسانی که هرگز ممکن بود جرات اهدای خون نداشته باشند خون خود را اهدا می کنند و احتمال ادامه یافتن این امر زیاد است و با مدیریت این افراد می توان از این فرصت استفاده کرد.
پور فتح الله با اشاره به ایجاد اختلال در شبکه خون رسانی هنگام زلزله بم و هجوم مردم برای اهدا از یک سو و تخریب ساختمان انتقال خون و کشته شدن مدیر پایگاه و برخی از کارکنان از سوی دیگر گفت: این تجربیات لزوم وجود استانداردها و راهنمای ملی مدیریت بحران در سوانح را نشان می دهد.
وی برنامه ساماندهی گروه خونی «O» برای مواقع بحرانی خبر داد و افزود: اکنون با ذخیره مناسب پنج روزه در انتقال خون شرایطی را فراهم کرده ایم که در مواقع بحران آسیب پذیری کمتری داشته باشیم.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: استان هایی که بیش از 7 تا 9 روز خون ذخیره داشته باشند می توانند در تامین خون به استان های هم جوار کمک کنند.

** حداقل ذخیره خون مجاز سه روز است
وی حداقل ذخیره خون مجاز را سه روز اعلام کرد و گفت: برنامه ما پس از تامین خون کافی به شکل عمومی مدیریت گروه های خونی بصورت مجزا و طبق الگوی مصرف در پایگاه ها است.
پور فتح الله خاطر نشان کرد: تهیه خون و مصرف آن در مراکز درمانی یک پروسه به هم پیوسته است که در مواقع بحران با داشتن دستورالعمل ملی مصرف خون این مراکز نیز باید جراحی های غیر اورژانسی خود و درخواست خون و فرآورده را کاهش دهند.
همچنین در دومین روز از کنگره بین المللی طب انتقال خون، تدوین برنامه عملی انتقال خون در بحران های طبیعی، سوانح غیر طبیعی مانند زلزله وجنگ و دستور العمل ملی بحران مورد تاکید قرار گرفت.
سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون از روز گذشته(سه شنبه) با بررسی چالش های جهانی طب انتقال خون و با شعار «استفاده مبتنی بر شواهد از خون، محصولات خونی و داروهای مشتق از پلاسما» با حضور کارشناسانی داخلی و خارجی اغاز شد و فردا(پنجشنبه) پایان می یابد.ایرنا
برچسب ها: گروه خونی ، اهدا ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: