کد خبر: ۸۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 17
شفا آنلاین>سلامت>موسیقی‌دان آمریکایی، بیلی جوئل، می‌گوید: «موسیقی مقوله‌ای است که همه ما آن را لمس می‌کنیم. مهم نیست که از چه فرهنگی هستیم، همه موسیقی را دوست دارند.»
به گزارش شفا آنلاین،بسیاری از ما تاثیرات آن را بر سلامت دیده‌ایم و این باعث شده تا محققان در سراسر جهان پتانسیل درمانی آن را بررسی کنند. در واقع تاثیر آن بر سلامت به علت ارتباط عمیق موسیقی بر ارتباط مغز با بدن است. زمانی که به آهنگی گوش می‌کنیم، یک پاسخ عاطفی دریافت می‌کنیم که ممکن است یادآور خاطره‌ای خوب یا بد باشد.

       محققان معتقدند این ارتباط عمیق به علت رابطه مغز با بدن است. عناصر موسیقی، یعنی ریتم، ملودی، و غیره، در فیزیولوژی و بهبود عملکرد بدن موثر هستند. مطالعات متعددی ارتباط عمیق موسیقی را با سلامت روانی نشان می‌دهند. مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه مک‌گیل در کانادا در سال 2011 انجام شده، نشان داد که گوش دادن به موسیقی میزان دوپامین تولید شده در مغز را افزایش می‌دهد و آن را یک درمان عملی برای افسردگی اعلام کرد.

گزارش دیگری که در سال جاری در مجله لانست روانپزشکی منتشر شده، بیانگر این است که گوش دادن به موسیقی به کاهش اختلالات مغزی کمک می‌کند. اما محققان در حال یافتن فواید از سلامت موسیقی هستند که ممکن است فراتر از سلامت روان باشد. برخی از کارشناسان بهداشت و درمان خواستار این هستند که موسیقی‌درمانی به طور گسترده‌تر در مراقبت‌های بهداشتی گنجانده شود. ما به دنبال بررسی دقیق‌تر در برخی از مزایای بالقوه سلامت موسیقی هستیم و اینکه آیا حتی جایگزینی آن در استراتژی‌های درمان (در برخی از شرایط)، می‌تواند به بهبود بیماری کمک کند؟

کاهش درد و اضطراب
       برخی از مطالعات انجام شده حاکی از این است که «یک نکته خوب در مورد موسیقی، این است که به هنگام گوش دادن به آن درد را احساس نمی‌کنید.» براساس نتایج مطالعه‌ای که توسط دانشگاه برونل در انگلستان انجام شده، موسیقی ممکن است منجر به کاهش درد و اضطراب بیماران هنگام عمل جراحی شود. 

       با تجزیه و تحلیل 72 کارآزمایی تصادفی شاهددار، شامل بیش از7 هزار نفر که تحت عمل جراحی قرارگرفته‌اند، محققان دریافتند افرادی که هنگام عمل جراحی موسیقی برایشان پخش می‌شد، نسبت به کسانی که موسیقی گوش نکرده‌اند، پس از عمل احساس درد و اضطراب کمتری را گزارش کرده و نیاز کمتری به دارودرمانی برای کاهش درد داشته‌اند.


این اثر برای بیمارانی که نوع موسیقی را خودشان انتخاب کرده‌اند، قوی‌تر بود. محققان معتقدند: «اگر موسیقی یک دارو بود، می‌توانستیم آن را در بازار عرضه کنیم. موسیقی روشی غیرتهاجمی، امن و ارزان است که باید به عنوان یک مداخله درمانی به هنگام عمل جراحی در دسترس باشد.»

       در ماه مارس 2014، محققان دانمارکی دریافتند که موسیقی ممکن است برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا مفید باشد. این مطالعه تنها یکی از تحقیقات بی‌شماری است که درباره موسیقی و تاثیر آن در کاهش درد انجام شده است. آنها با مطالعه روی 22 بیمار مبتلا به فیبرومیالژیا دریافته‌اند که گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش به انتخاب خود فرد، باعث کاهش درد و تحریک عملکردی قابل‌توجهی شده است.

       اما چگونه اثرات کاهش درد در پی موسیقی ظاهر می‌شود؟ مکانیسم دقیق آن مشخص نیست ولی بسیاری از محققان بر این باورند که گوش دادن به موسیقی باعث انتشار مواد مخدر طبیعی در مغز می‌شود. دکتر دانیل لویتین Levitin، از دانشگاه مک‌گیل در کانادا و همکارانش در یک بررسی که در سال 2013 انجام شده، دریافته‌اند زمانی که مردم از گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه خود لذت می‌برند، نالتروکسن (ماده مخدری که سیگنال‌های عصبی را بلوک می‌کند)، ترشح شده و باعث کاهش درد می‌شود.

موسیقی و حافظه
       جای بحثی نیست که آهنگ‌ها، دوره‌ها و رویدادهای خاصی را در زندگی به ما یادآوری می‌کنند و لبخند را روی لبان ما می‌آورند. اما از سوی دیگر، محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ممکن است موسیقی به افزایش حافظه کمک کند؟ برخی مطالعات حاکی از این است که موسیقی ممکن است در مراحل اولیه دمانس به بهبود عملکرد حافظه کمک کند.

       مطالعه‌ای که سال گذشته در مجله Gerontologisمنتشر شد، تاثیر موسیقی را بر حافظه در افراد مبتلا به زوال عقل در مراحل اولیه ارزیابی کرده است. نتایج نشان داده که در هر دو گروه، هم آواز خواندن و هم گوش دادن به موسیقی، نه تنها خلق و خوی بهتر و به طور کلی خوب بودن را نسبت به گروه شاهد تجربه کرده‌اند، بلکه حافظه بهتر مقطعی و ارزیابی شناختی بهتری نیز داشتند. همچنین گروه آواز، حافظه بهتری را نسبت به شاهد نشان داد. فعالیت‌های موسیقی منظم به هنگام اوقات فراغت می‌تواند در درازمدت توانایی شناختی، عاطفی و زوال عقل خفیف را بهبود بخشد و در مراقبت از زوال عقل و توانبخشی استفاده شود.Medical News Today








نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: