کد خبر: ۸۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 16
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشریح روند رشد علمی کشور در یک دهه گذشته اظهار داشت: سهم ایران از تولیدات علمی دنیا 1.4 درصد و سهم تولیدات 162 کشور در حال توسعه به استثنای چین، برزیل، ایران و هند کمتر از 2.5 درصد است.

 به گزارش شفا آنلاین، سید حسن قاضی زاده هاشمی روز چهارشنبه در شانزدهمین جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری کشور از دانشگاه ها به عنوان منشاء تحول و از نیروی انسانی کارآمد و محقق به عنوان سرمایه های مهم کشورها یاد کرد و روند رشد کمی تولیدات علمی ایران در طول یک دهه گذشته را قابل تحسین خواند.
وی افزود: بر اساس آمارهای بین المللی ایران به لحاظ تولید مقالات علمی در رتبه 17 پایگاه اسکوپوس و 22 پایگاه ISI قرار دارد و رشد تولیدات علمی کشور ما با 682 درصد در طول یک دهه گذشته مقام اول دنیا را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی رشد تولیدات علمی ایران در رشته بیولوژی در این مدت 12 برابر و رشد تولیدات علمی در حوزه پزشکی 9 برابر شده است.
وی خاطرنشان کرد: رشد تولیدات علمی ایران در دانش و فناوری هسته ای طی دو دهه اخیر 84 برابر شده در حالی که میانگین رشد سایر کشورهای جهان در این حوزه فقط 34 درصد بوده است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همچنین در رشته های بیومدیکال نیز رتبه اول جهان از نظر رشد مقالات علمی با تاثیر بالا طی یک دهه گذشته را به خود اختصاص داده است و رشد 13 برابری در این حوزه به چشم می خورد.
وزیر بهداشت یادآور شد: در زمینه ارجاعات بین المللی به تولیدات علمی، ایران توانسته برای اولین بار مقام اول منطقه را به دست آورد هر چند رتبه جهانی ما در این حوزه باید ارتقا پیدا کند.
وی ادامه داد: رتبه بین المللی ایران در ترویج دانش، 139 و در جذب دانش 136 است که امیدواریم در این زمینه جایگاه خود را ارتقا دهیم.
وی رتبه ایران در حوزه نوآوری در بخش ثبت پتنت را 90، در ثبت نشان های تجاری 82 و در ثبت طرح های محصولات (WIPO) صد ذکر کرد.
وی با نامتناسب خواندن برونداد نظام نوآوری کشور ابراز امیدواری کرد: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارتخانه های علوم و بهداشت، محققان دانشگاهی و با حمایت دولت و مجلس شرایط بهتری در این زمینه فراهم شود.
وزیر بهداشت در خصوص تولیدات علمی حوزه علوم پزشکی نیز بیان داشت: بر اساس آمارهای پایگاه بین المللی اسکوپوس ایران در سال 2014 بیش از 40 هزار مقاله علمی به ثبت رسانده که حدود نیمی از آنها در حوزه علوم پزشکی بوده است.
وی میزان تولیدات علمی مستقیم دانشگاه های علوم پزشکی کشور را یازده هزار و 512 مقاله ذکر کرد و گفت: این میزان بیش از 28 درصد کل مقالات تولیدی کشور را شامل می شود.
وی با بیان اینکه 12 نفر از مدیران وزرات بهداشت در سال میلادی گذشته 450 مقاله علمی تولید کرده اند اضافه کرد: این آمار به معنای این است که مدیران وزارت بهداشت 3.5 درصد از تولید علمی دانشگاه های علوم پزشکی را به خود اختصاص داده اند که این مایه مباهات ما است و نشان می دهد کسانی در وزارتخانه مدیریت می کنند که با دانش و پژوهش نیز آشنا هستند.
قاضی زاده هاشمی نتیجه گرفت که روند رشد علمی که نشان می دهد که ما می توانیم نسبت به آینده کشور امیدوار باشیم.
شانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور همزمان با روز پژوهش (25 آذر ماه) با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و محققان کشور در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.
در این مراسم 16 پژوهشگر، دو فناور و سه واحد پژوهشی برتر معرفی و تجلیل شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار