کد خبر: ۸۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 16
شفا آنلاین>سلامت>اگر به پای درد‌‌دل‌های متخصصان طب اورژانس بنشینید حتما این جملات را می‌شنوید که ما متخصصین اورژانس، پزشکانی هستیم که نمی‌توانیم مانند متخصصین دیگر 30 سال در بخش خود فعالیت کنیم زیرا اورژانس در بیمارستان شلوغ‌ترین بخش است و کار پر از استرس این بخش باعث می‌شود زودتر از دیگر پزشکان دچار فرسودگی شویم.
به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید ،کار ما به گونه‌ای است که زمان خود را صد‌در‌صد به بیمار اختصاص می‌دهیم. در حالی که بسیاری از پزشکان در میان کار خود می‌توانند استراحت کنند و حتی به پاویون بروند، با این حال یک متخصص اورژانس از زمانی که شروع به کار می‌کند تا پایان کار، سرپا است. اما نمی‌توان گفت تنها مسئله آنها سختی کار است.

سختی کار متخصص اورژانس را فرسوده می‌کند
       سعید داوری به عنوان رئیس بخش اورژانس بیمارستان حضرت ابوالفضل میناب معتقد است که کار در اورژانس چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی آسیب زیادی به متخصصان طب اورژانس وارد می‌کند. وی می‌گوید: «باید زمان بازنشستگی متخصصین طب اورژانس زودتر از دیگر پزشکان باشد.» به گفته داوری با اینکه در قوانین جاری به سختی کار توجه شده است اما آن را نمی‌توان هم‌تراز فشاری دانست که متخصص طب اورژانس را تحت فشار قرارمی‌دهد.

       نادر توکلی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، نیز میزان فرسودگی در این گروه را بالا می‌داند. با این حال این عضو هیئت‌علمی به یکی دیگر از مشکلات متخصصان طب اورژانس اشاره می‌کند و می‌گوید: «محل کار متخصصان اورژانس عمدتا اورژانس‌های بیمارستان‌ها است و به همین خاطر فیلد خصوصی در این رشته معنا ندارد. در رشته های دیگر پزشکی، متخصصان علاوه بر بیمارستان می‌توانند در مراکز خصوصی و مطب‌ها فعالیت کنند اما متخصصان اورژانس به دلیل کار تمام وقت در اورژانس، نمی توانند کار خصوصی به این شکل داشته باشند.»

امنیت شغلی دغدغه ذهنی متخصصین اورژانس
       در هر شغلی که باشید مهم‌ترین مسئله در کارتان امنیت است. اما متخصصین اورژانس علاوه بر اینکه کاری پر از استرس دارند، امنیت شغلی نیز ندارند. یکی از مواردی که امنیت شغلی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد مصوب نشدن تشکیلات اورژانس بیمارستان‌ها است. با اینکه اورژانس یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر بیمارستان محسوب می‌شود اما تشکیلات آن هنوز در بیمارستان‌ها مصوب نشده است. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: «این مسئله محیط کاری را به وجود می‌آورد که امنیت لازم و هویت کامل را ندارد.»

       نادر توکلی توضیح می‌دهد: «در هر بیمارستان چارچوبی وجود دارد که هر بخش در آن تعریف شده است. اورژانس به دلیل اینکه در این چارچوب مصوب نشده، تخت‌های آن ستاره دار هستند.» تخت‌های ستاره‌دار تخت‌هایی موقتی هستند که بیمار بر روی آنها بستری می‌شود. به گفته وی این تخت‌ها که شامل تخت‌های زایمان، دیالیز، ریکاوری و اورژانس هستند که مصوب نشده‌اند اما نیاز به نیروی انسانی دارد. در حالی که این نیروی انسانی در چارچوب بیمارستان برای این تخت‌ها تعریف نشده است که باعث می‌شود ضریب نیروی انسانی و محسوب نشدن تخت‌های اورژانسی از مشکلات اساسی متخصصین اورژانس شود.

       همچنین در بسیاری از مراکز درمانی ثبات کاری وجود ندارد. این عضو هیئت‌علمی می‌گوید: «در اورژانس مراکز درمانی دو گروه وجود دارند. اعضای هیئت‌علمی که سابقه استخدامی محکمی دارند و عده‌ای دیگر پزشکان درمانی هستند. جایگاه شغلی پزشکان درمانی مشخص نیست. در این مراکز با پایان دوره طرح این متخصصان، این مراکز در قبال آنها هیچ تعهدی ندارد و آنها را رها می‌کند.»

       از سوی دیگر به دلیل اینکه رشته طب اورژانس رشته‌ای جوان است، بسیاری از مراکز درمانی با شرایط کاری این رشته آگاهی ندارند. داوری معتقد است که بیشتر این مراکز تنها برای بالا بردن امتیاز اعتبار بخشی، برای مرکز خود درخواست متخصص اورژانس می‌کنند. در حالی که برای این مراکز اهمیتی ندارد که این متخصصین کار می‌کنند یا خیر؟ آیا توانایی و زیرساخت این تعداد متخصص را دارند یا خیر؟ داوری توضیح می‌دهد: «حداقل نیروی لازم در هر اورژانس 3 متخصص است. در برخی مراکز این تعداد بیشتر است درحالی که مراکز اطراف آن هیچ متخصصی ندارند.» کما اینکه می‌توان این نیرو به مراکزی که نیاز به متخصص اورژانس دارند، فرستاده شود.

وظایف ذاتی نفی‌کننده حقوق نیست
       سعید داوری در خصوص متخصص اورژانس مقیمی  می‌گوید: «قانون می‌گوید اگر در مرکزی سه متخصص اورژانس باشد، این متخصص‌ها باید مقیم شوند. یعنی باید از ساعت 2 تا 8 صبح حتما متخصص اورژانس حضور داشته باشد.» به گفته رئیس اورژانس بیمارستان حضرت ابوالفضل میناب، در ازای این حضور به متخصص اورژانس از 250 هزار تومان تا 750 هزار تومان پرداخت می‌شود. اما در برخی مراکز از پرداخت حق مقیمی سرباز می‌زنند. داوری درباره این مراکز می‌گوید: «در برخی از مراکز مانند قم تا حد زیادی طرح مقیمی حذف شده است

 آنها معتقدند که متخصص اورژانس همیشه در بخش حضور دارد و مقیم بودن آنها در ذات کارشان است. به همین دلیل پرداخت‌های مقیمی را اضافه می‌دانند. اما آیا به دلیل اینکه این ویژگی در ذات کار آنها است، حقوق آنها را نفی می‌کند؟» با این حال وی می‌گوید: « اما در برخی استان‌ها نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی به تمامی بیمارستان‌های خود ابلاغ کرده‌اند تا در صورتی که متخصصان اورژانس ساعات مدنظر را پوشش دهند، حق مقیمی آنها پرداخت شود.»

       با این وجود وی معتقد است که انجمن علمی طب اورژانس نمی‌تواند به مسائل صنفی این گروه رسیدگی کند و نیاز به تشکل صنفی است تا به دور از هرگونه حاشیه‌ای تنها به مسائل صنفی متخصصین اورژانس رسیدگی کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: