کد خبر: ۸۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 14
مدیرعامل اسبق سازمان بیمه خدمات درمانی کشوردرگفتگوی اختصاصی باشفاآنلاین:
شفاآنلاین :مدیرعامل اسبق سازمان بیمه خدمات درمانی کشورگفت: در مقطع كنوني نگاه دولت به طور جدی معطوف به حوزه سلامت است و اين بزرگترين نقطه قوت براي اين حوزه به شمار مي رود كه مي تواند به بهترین شکل ممکن از آن استفاده كند. البته اين امر ميسر نمي شد مگر با توان و همت وزير بهداشت كه اين ديدگاه را در مجموعه دولت وحاکمیت نهادینه کرد.

دكتر سيد ابوالقاسم موسوي درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاين ضمن بیان این مطلب گفت: از اول انقلاب تا كنون ما شاهد طرح هاي متعددي در حوزه سلامت در كشور بوده ايم . از تبديل وزارت بهداري به وزارت بهداشت كه موافقان و مخالفان زيادي داشت تا طرح تشكيل ساختاري وزارت بهداشت و بحث اصلاحات حوزه سلامت كه در زمان خودش مطرح شد .


معاون اسبق وزیررفاه وتامین اجتماعی افزود :بعدهم طرح تبديل معاونت درمان به معاونت سلامت و قانون بيمه درمان همگاني كه در سال 73 سال تصويب شد . تمام اين طرح ها در زمان خود دغدغه خاصي براي مسوولان حوزه سلامت داشت. البته هر كدام نقاط مثبت و منفي داشتند اما تفكر غالب احياي حوزه سلامت بود .


جراح و متخصص بیماری چشم گفت: در هيچ زماني دولت ها به شكل جدي در حوزه سلامت ورود نكردند. ضمن اینکه مسوولان اين حوزه مي دانند كه در آن زمان براي گرفتن بودجه از سازمان مديريت چه مشكلاتي بر سر راهشان بود و چه مكافاتي مي كشيدند.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی ارتش افزود: در يك دوره اي ميزان پرداخت ها از جيب مردم سرسام آور شد. در مراكز دانشگاهي و دولتي هم اين آمار به چهل و پنج درصد افزايش يافت. در بخش خصوصي كه تا هفتاد در صد هم رسيد. وزير بهداشت وقت هم به خاطر انتقادي كه از نپرداختن ارز لازم براي دارو كرد از كار بركنار شد. گراني و كمبود دارو، نا به ساماني در مراكز دانشگاهي دولتي و وضعيت فاجعه بار مراكز خصوصي درماني باعث شد كه اين حوزه نيازمند يك حركت تحول عظيم باشد

.

دکتر موسوی اظهار داشت: دكتر هاشمي در آغاز دوره وزارت خود اعلام كرد وزارت بهداشت بيمار است. اما به اعتقاد من اين حوزه در كما بود . پس در اصطلاح پزشكي حوزه سلامت نياز به يك كد داشت تا احيا شود.بنابراین طرح تحول در نقطه آغازين براي حل اين مشكل آمد .


وی خاطرنشان کرد :طبيعي است كه سيستم وزارت بهداشت با اين طرح تنفس دوباره گرفت. درحال حاضرنیز با اين طرح مراكزي كه برا ي جراحي بيماران خود را به بخش خصوصي انتقال می دادند هم اکنون به بخش دولتي ارجاع مي كنند.


معاون اسبق وزیر رفاه و تامین اجتماعی تصریح کرد:رويكرد مردم برای درمان در بخش دولتي نشان دهنده عملكرد خوب وزير بهداشت و اجراي درست طرح تحول نظام سلامت است. در حال حاضر در بحث شناسايي نقاط ضعف اين طرح، آموزش ، بهداشت خانواده و حوزه هاي ديگر فعاليت جدي مي شود و حركت ديگري كه وزارت بهداشت بايد طبق قانون انجام دهد بحث تجمع سرانه ها در يك صندوق است تا بتوانند پزشك خانواده را در كل كشور ساماندهي كنند. به اعتقاد بنده اين روند رو به اصلاح و بهتر شدن است و همه بايد در تحقق اين امر با وزارت بهداشت همكاري كنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: