کد خبر: ۸۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 15
شفا آنلاین>سلامت> امروزه ایبوپروفن بوسیله عده زیادی از افراد برای رهایی از درد، کاهش تورم و تب استفاده می‌شود. اما همیشه عوارض جانبی آن، خصوصا در زمانی که بیش از اندازه مصرف می‌شود، نگرانی‌های زیادی را برمی‌انگیزد.
به گزارش شفا آنلاین، به همین دلیل، محققان برچسب‌های جدیدی را از این دارو ابداع کرده‌اند که دارو را با همان اندازه دقیق و بدون عوارض جانبی که در فرم خوراکی آن دیده می‌شود، به بدن بیمار می‌رساند. این پچ بوسیله دانشمندان بریتانیایی روانه بازار خواهد شد. البته در حال حاضر پچ‌های تجاری زیادی وجود دارد که برای کاهش درد استفاده می‌شوند، ولی حاوی عوامل ضد درد نیستند، حال برای نخستین‌بار است که ایبوپروفن هم از این راه وارد بدن خواهد شد.

       محققان با همکاری کمپانی Medheranتوانستند مقدار قابل‌توجهی را از ایبوپروفن روی یک ماتریکس پلیمری قرار دهند که پچ را به پوست بیمار می‌چسباند و به این ترتیب، دارو با میزان ثابتی در طول یک دوره 12 ساعته وارد بدن می‌شود.

       محققان می‌گویند برچسب دارویی آنها راه را برای دیگر محصولات ضد درد طولانی‌اثر جدید باز کرده که برای درمان وضعیت‌هایی مانند درد کمر، نورالژی و آرتریت استفاده می‌شوند، بدون آنکه مضرات بالقوه دوزهای خوراکی همان دارو را داشته باشند. محقق ارشد این مطالعه معتقد است، برای نخستین‌بار است که آنها توانسته‌اند با تولید پچ‌هایی حاوی دوزهای موثر عوامل دارویی فعال، مانند ایبوپروفن، کمکی باشند برای بیمارانی که مبتلا به دردهای مزمن هستند. محققان قادر هستند تا دوز دارو و چسبندگی پچ‌ها را که حاوی دیگر مواد دارویی فعال باشند، ارتقا دهند تا راحتی و پیامد بیمار را بهبود دهند.

       این تیم تحقیقاتی توضیح می‌دهند که دوز بارگیری دارو روی این پچ‌ها تا 5 الی 10 برابر بیشتر از پچ‌ها و ژل‌های دارویی کنونی هم امکان‌پذیر است. علاوه براین، چون پچ به خوبی روی پوست می‌چسبد، حتی وقتی دوز بارگیری دارو به سطح 30 درصد وزن یا حجم پچ می‌رسد، همچنان سرجای خود می‌ماند.
امروزه تعدادی ژل ایبوپروفن در دسترس هستند، اما محققان می‌گویند کنترل دوزاژ دارو با این ژل‌ها مشکل است و استفاده از آنها راحت نیست. همچنین، تعداد اندکی از پلیمرهای موجود هستند که خصوصیات مناسب را برای استفاده در این نوع از پچ‌های پوستی دارندف یعنی به پوست بچسبند و به راحتی هم جدا نشوند. البته این دستاورد فقط محدود به ایبوپروفن نمی‌شود و با داروهای دیگر هم قابل آزمایش هستند.Medical News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: