کد خبر: ۸۹۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 15
شفا آنلاین>کنگره آمریکا، گردشگری ایران را هدف گرفت و سفر به ایران، عراق، سوریه و سودان را به خط قرمزی برای دریافت ویزای ایالات متحده تبدیل کرد. هشتم دسامبر، طرحی در کنگره آمریکا به تصویب رسید که براساس آن، چنانچه فردی به یکی از این چهار کشور سفر کند، حتی اگر تابعیت دوگانه داشته باشد برای سفر به آمریکا نیازمند دریافت ویزا خواهد بود.

به گزارش شفا آنلاین،تصمیمی که اگر در مجلس سنا و دولت آمریکا هم به تصویب برسد، بسیاری از گردشگران را برای دورماندن از محرومیت سفر به ایالات متحده، از سفر به ایران منصرف کرده و رویای رونق گردشگری کشور را پس از توافق و رفع تحریم‌ها تلخ خواهد کرد.

برطبق آمارها، گردشگری ایران در ‌سال‌جاری رشدی بیش از ٨‌درصد را نسبت به ‌سال گذشته تجربه کرده و به‌طور متوسط در دو‌سال گذشته رشدی ١٢‌درصدی داشته است. اما درست وقتی که برنامه‌ریزان کشور درحال برنامه‌ریزی برای استقبال از گردشگران پس از توافق هسته‌ای بودند، تصویب این طرح در کنگره آمریکا معادلات را به هم ریخت و رویای رونق گردشگری را به خوابی بدون تعبیر تبدیل کرد. تصویب این طرح درشرایطی اتفاق افتاده است که آمریکا با ۳۸ کشور جهان قراردادی مبنی بر معافیت شهروندان آنها از ویزای آمریکا دارد و تخمین زده می‌شود که سالانه ۲۰‌میلیون نفر از این کشورها به آمریکا سفر می‌کنند.

شهروندان این ٣٨ کشور برای سفر به آمریکا نیازی به دریافت ویزا ندارند ولی اگر به چهار کشور گفته شده سفر کنند، باید برای رفتن به آمریکا ویزا بگیرند. در بین ٣٨ کشوری که اتباع آنها متاثر از این قانون می‌شوند، کشورهایی وجود دارند که سالانه ١٠٠‌هزار نفر از آنها به ایران سفر می‌کنند.

به این ترتیب تصویب این طرح در مجلس سنا و امضای آن توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، بر تعداد گردشگران خارجی ایران تأثیر بسیاری خواهد گذاشت، زیرا از ٣٨ کشوری که در این فهرست قرار گرفته‌اند، نام کشورهایی به چشم می‌خورد که از منابع مهم گردشگری ایران و جذب گردشگر خارجی محسوب می‌شوند. همچون کشورهای اروپایی، کره‌جنوبی، ژاپن و خود ایالات متحده که درصورت تصویب و اجرای طرح این منابع پرسود را از دست خواهیم داد.

به غیر از این کشور، گردشگرانی که خارج از این فهرست به ایران سفر می‌کنند، بیشتر به شهرهای مذهبی می‌روند و خارج از این مسیر پولی خرج نمی‌کنند تا به اقتصاد کشور از راه ورود گردشگران کمک کنند. اردشیر اروجی، مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی دراین‌باره می‌گوید: «متاسفانه این طرح برخلاف عرف دیپلماتیک، درحقیقت باعث تردید در اعلام دوستی بین ایران و آمریکا خواهد شد.

این طرح چند هدف را دنبال می‌کند. یکی کاهش ورود تجار اروپایی به ایران است که در همین فاصله کم بعد از مذاکرات دیدند که تجار اروپایی رفت‌وآمد زیادی داشتند. درحالی ‌که آمریکایی‌ها از چنین امکانی بهره‌مند نشدند و به همین دلیل مغرضانه این تصمیم را گرفتند.»

او ادامه می‌دهد: «دومین نکته این‌که کاهش ورود گردشگران اروپایی به ایران را دنبال می‌کردند. چون بعد از مذاکره اساسی که انجام شد و دیپلمات‌های ایرانی توانستند مقابل شش هفت کشور توسعه‌یافته حرف خودشان را به کرسی بنشانند، این باعث شد که بحث ایران هراسی به ایران شناسی تبدیل شود و همه کنجکاو شدند ببینند ایران چطور کشوری است که دیپلمات‌های آن توانستند این طور از حق و حقوقشان دفاع کنند.»

مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به این‌که کنجکاوی برای ایران‌شناسی باعث شد که خیلی از کشورها تمایل داشته باشند به ایران بیایند و از نزدیک این کشور را ببینند، یادآوری می‌کند که «این امر باعث شد که آمریکا برای کاهش ورود گردشگر به ایران ایجاد کنند، نام ایران را در این لیست وارد کردند.»

او ادامه می‌دهد: «هدف بزرگی که در این زمینه وجود داشت، این بود که به نوعی جلوگیری بشود از روشن‌شدن تبلیغات نادرست آنها برای شهروندان اروپایی از اوضاع ایران. چراکه سیاه‌نمایی بسیار وجود دارد و آمدن گردشگران اروپایی به ایران این دروغ‌ها را روشن می‌کند.»

اروجی با بیان این‌که در مجموع این اتفاقات باعث شد تا مغرضانه چنین تصمیمی گرفته شود، می‌گوید: «در طرح اولیه ایران جزو آن چهار کشور نبوده و سوریه و عراق در طرحی است که نمایندگان پیشنهاد می‌کنند. اما متاسفانه در کنگره نمایندگان مغرض بحث ایران را هم مطرح می‌کنند و کشور ما هم به این لیست اضافه می‌شود. اصل قضیه هم این بوده که کشورهایی مثل سوریه و عراق که مأمن تروریسم هستند، چنین سختگیری‌هایی در موردشان اعمال شود. اگر اصل براین باشد، ایران که خودش سردمدار مبارزه با تروریسم و داعش است نباید در این لیست قرار بگیرد.»

مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، با طرح این پرسش که چرا می‌بایست ایران هم در بین کشورهای سوریه و عراق و سودان قرار بگیرد، ادامه می‌دهد: «تصویب این طرح برخلاف صحبت‌های دموکراتیک آمریکایی‌هاست و دست آمریکا را برای ملت ایران رو می‌کند و نشان داد که آنها به دنبال این هستند که برای ما مشکل ایجاد کنند.

اگر اینها تنها می‌خواستند با کشورهایی که مأمن تروریسم هستند، مبارزه کنند، باید به سراغ عربستان و لیبی و قطر می‌رفتند نه ایران.»

این کارشناس گردشگری با انتقاد از یکی نبودن قول و فعل آمریکا و ابراز دوستی گذشته و اقدام فعلی می‌گوید: «متاسفانه این طرح جدای تمامی عوارضی که دارد، ایرانیان مقیم اروپا را هم دچار مشکل می‌کند.

این اقدام به نوعی مجازات ایرانیان مقیم اروپا، تاجرانی که می‌خواهند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند و گردشگران کنجکاو است که با اصول آزادی و دموکراسی مغایرت دارد.»

اروجی در ادامه با اشاره به این‌که به نظر من این طرح تصویب نخواهد شد، یادآوری می‌کند که «این طرح تنها در مجلس نمایندگان تصویب شده و دو مرحله دیگر باید پشت‌سر بگذارد و سنا و رئیس‌جمهوری باید آن را تأیید کنند. این بحث، تبعیضی را بین شهروندان اروپایی ایجاد می‌کند که همین امر واکنش‌های منفی را در پی خواهد داشت که احتمال آن‌که در دو مرحله بعدی تصویب شود، وجود ندارد.»

اروجی با اشاره به لطمه اقتصادی که تصویب این طرح به کشور می‌زند، می‌گوید: «این عمل حساب‌شده‌ای است که علیه ما انجام شد که نه‌تنها گردشگری را تحت‌تأثیر قرار داد که تجارت و اقتصاد آزاد را هم متاثر کرد.

بیشترین گردشگرهای ما از کشورهای اروپایی هستند و از کره و ژاپن که اتفاقا این کشورها هم در لیست ٣٨ کشور مورد نظر طرح آمده است. تصویب این طرح موجب می‌شود که جلوی ورود این گردشگرها به کشور گرفته شود و ضربه مهلکی به بحث گردشگری ایران خواهد خورد.»

تصویب این طرح در کنگره آمریکا با ٤٠٧ رأی موافق، با واکنش وزارت امورخارجه ایران همراه شد. عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه، با تأکید بر این‌که اگر مصوبه محدودیت سفر به آمریکا مغایر برجام باشد، اقدام می‌کنیم، گفت: «چنانچه مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درباره وضع محدودیت‌های تازه برای ورود به این کشور، مغایر برجام یا توافق جامع هسته‌ای باشد، ایران درباره آن اقدام خواهد کرد. این مصوبه «ابعاد مختلف حقوقی» دارد و ایران درحال مشورت با کشورهای گروه ١+۵ و اتحادیه اروپا درباره آن است.»شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: