کد خبر: ۸۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 15
شفا آنلاین>سلامت جنسی>«زخم دهانه رحم» اصطلاحی عامیانه است که برای تغییر شکل دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حالت زمانی رخ می‌دهد که لایه داخلی کانال دهانه رحم به بیرون رشد ‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،در سالهای اخیر مشاهده می‌شود برخی از پزشکان برای درمان عفونت با زخم‌های دهانه رحم از روش‌هایی مانند سوزاندن یا فریز کردن استفاده می‌کنند. در حالی که این شیوه همیشه کارآمد نیست.

دکتر آمنه سادات حق گو درباره شیوه و راهکار درمان زخم‌های دهانه رحم می‌گوید: فریز کردن (کرایو-منجمد) و سوزاندن (کوتر -لیزر) زخم دهانه رحم معمولاً به منظور درمان عفونت یا زخم دهانه رحم انجام می‌گیرد اما نکته مهم و قابل تأمل این است که قبل از انجام کلپوسکوپی و بیوپسی استفاده از این شیوه‌های درمانی ممنوع است.

این جراح و متخصص زنان و زایمان می‌افزاید: متأسفانه امروزه در بسیاری از مراکز درمانی شاهد انجام بی‌مورد و نسبتاً فراوان استفاده از کرایو که به آن فریز یا منجمد کردن دهانه رحم گفته می‌شود، هستیم و همچنین در بسیاری از مراکز نیز به وفور دیده می‌شود برای هر گونه ضایعه دهانه رحم یا عفونت و حتی تغییرات طبیعی بافت‌های دهانه رحم، استفاده از روش درمانی کوتر یا سوزاندن زخم دهانه رحم (سرویکس) پیشنهاد و انجام می‌شود و در بسیاری از مراکز نیز برای درمان ترشحات مقاوم به درمان هم استفاده از روش‌های کرایو (منجمد -فریز) یا سوزاندن (کوتر-لیزر) توصیه می‌شود.

دکتر حق گو معتقد است که نماهای غیر طبیعی دهانه رحم و زخم‌ها (سرویسیت) و همچنین ترشحات مقاوم به درمان واژنی از مواردی است که نیازمند بررسی با روش کولپوسکوپی است. در این روش دهانه رحم با لنز‌های مخصوص و بزرگنمایی مشاهده می‌شود به طوری که امکان تشخیص درست و انتخاب شیوه درمان مناسب را برای پزشک فراهم می‌کند.

او در ادامه با تأکید بر اینکه استفاده از روش کرایو یا سوزاندن می‌تواند امکان درمان بموقع را از بین ببرد می‌گوید: از طرفی دیگر انجام اقدامات ذکر شده از جمله کرایو(فریز -منجمد) یا سوزاندن (کوتر-لیزر) در بسیاری از موارد بیمار را در آینده از امکان انجام یک کولپوسکوپی رضایتبخش که نوعی معاینه داخل رحمی است و به دنبال آن از امکان تشخیص ضایعات پیش سرطانی محروم می‌کند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به تأثیر انجام نابجای این‌گونه از اعمال بر نازایی زنان می‌افزاید: موارد زیادی از چنین اقدامات نادرستی برای بیمارانی انجام می‌شود که هنوز باردار نشده‌اند و متأسفانه آنها را در معرض ابتلا به مشکلاتی مانند استنوز سرویکس (تنگی کانال سرویکس) و نارسایی دهانه رحم قرار می‌دهد. تأثیر مخرب روی ترشحات نرمال دهانه رحمی از دیگر مشکلاتی است که به‌کارگیری شیوه درمانی نادرست در پی خواهد داشت اما آنچه نگران‌کننده است این است که همه این عوارض از مواردی هستند که می‌تواند باعث نازایی در زنان شوند.

دکتر حق گو در مورد احتمال ایجاد سرطان بعد از فریز کردن یا سوزاندن زخم دهانه رحم تصریح می‌کند: احتمال ایجاد سرطان دهانه رحم نیز فاجعه‌ای است که در صورت انجام این شیوه‌های درمانی قبل از تشخیص دقیق و ارزیابی کامل مشکل دهانه رحم ممکن است اتفاق بیفتد.

او تأکید می‌کند: اگر سرطان مهاجم تشخیص داده نشده و تحت کرایو یا کوتر یا لیزر قرار گیرد می‌تواند مانند آتش زیر خاکستر منجر به پیشرفت بیماری شود و در نتیجه سرطان با تهاجم عمقی برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها درمان نشده باقی بماند.

در هیچ کتاب یا مرجع علمی استفاده از کرایو(منجمد-فریز) یا سوزاندن (کوتر -کرایو) برای درمان زخم، عفونت مزمن، ترشحات زیاد، عفونت و... عنوان نشده است.

این متخصص زنان و زایمان معتقد است: تشخیص زخم دهانه رحم (سرویسیت) گاهی برای تغییرات نرمال دهانه رحم (اکتروپیون)گذاشته می‌شود و غیر از ایجاد دلهره در بیماران، بیمار را به سوی اقدامات درمانی اشتباه می‌برد.

از این‌رو تأکید می‌شود اقدام به کرایو یا سوزاندن قبل از کولپوسکوپی ممنوع است.ایران
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
متین رحیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
من 25 سالمه و 2 ساله که ازدواج کردم
تصمیم گرفتم باردار بشم از 2 ماه پیش به دکتر مراجعه کردم برای چکاف قبل بارداری که متوجه شدم زخم دهانه رحم دارم دکتر بهم دارو و کرم واژنال داد ولی بعد 2 ماه هنوز خوب نشدم دکتر به گفته باید فریز کنم به نظر شما راه خوبیه یا روش دیگه ای هم وجود داره
مدیر پایگاه دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان ،زایمان و درمان ناباروری



توصیه به فریز قبل از بارداری نمی شود



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: