کد خبر: ۸۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 13
شفا آنلاین>سلامت>دبیرکل اتحادیه جهانی بیماری های ریوی با انتقاد از ارزان شدن 30 درصدی سیگار در یک دهه گفت: 25 درصد دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و اقع در تهران قلیان می کشند.

به گزارش شفا آنلاین،محمدرضا مسجدی روز یکشنبه  افزود: رشد مصرف سیگار و دخانیات در دختران و پسران جوان نگران کننده است و میزان مصرف مواد دخانی در افراد 13 تا 15 ساله، هر روز بیشتر می شود.



رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی افراد سیگاری بالای 30 سال، مصرف دخانیات را ترک می کنند، میزان مصرف سیگار در کشور بالا نرفته است اما از طرفی هر روز تعداد بیشتری از دختران و پسران جوان سیگار و قلیان مصرف می کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مطالعات وزارت بهداشت نشان می دهد، 1.5 درصد دختران دخانیات مصرف می کنند اما 25 درصد دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران قلیان و سیگار مصرف می کنند.
مسجدی گفت: این آمار به معنای این نیست که 25 درصد دانشجویان هر روز سیگار یا قلیان مصرف می کنند، به معنای این است که تجربه مصرف این اقلام مضر را دارند و اگر 10 درصد آنان نیز مصرف دخانیات را ادامه دهند، وحشتناک است.
دبیرکل اتحادیه جهانی مبارزه با بیماریهای ریوی اضافه کرد: مراکز عرضه مجاز سیگار بر خلاف قانون، هنوز مشخص نشده اند، مالیات بر سیگار نیز اجرایی نشد، به همین علت سیگار طی یک دهه گذشته حدود یک سوم ارزانتر شده است و بیشتر در دسترس دختران و پسران جوان است.
مسجدی با انتقاد از اجرا نشدن قانون جامع مبارزه با دخانیات گفت: هنوز مراکز عرضه مجاز مواد دخانی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی و مشخص نشده البته دستورالعمل آن اخیرا ابلاغ شده است که امیدواریم اجرا شود و فقط در قالب یک دستورالعمل کاغذی نباشد.

رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اضافه کرد: قرار بود مطابق قانون مالیات سیگار افزایش یابد اما مخالفان با ادعای اینکه این کار، باعث افزایش قاچاق سیگار می شود، جلوی آن را گرفتند و همین امسال دولت دو هزار میلیارد تومان درآمد را از محل مالیات سیگار از دست داد در حالی که راهکارهای مبارزه با قاچاق سیگار هم وجود دارد.
وی گفت: اینکه سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند برای کنترل مصرف دخانیات مالیات آن را افزایش دهند و تایید بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، نشانه این است که عقبه و پشتوانه مطالعاتی بسیار قوی برای این توصیه وجود دارد.

**سیگار ارزان شد
رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: اگر میزان تورم 10 سال گذشته را در نظر بگیریم، سیگار 30 درصد ارزانتر شده است، حقوق یک کارگر 400 هزار تومان بود و امروز یک میلیون و 200 هزار تومان است، درست است که این حقوق کفاف زندگی او را نمی دهد اما قبلا یک کارگر سیگاری 10 درصد حقوقش را بابت سیگار می داد، اکنون 6 درصد.

برچسب ها: دخانیات ، سیگار ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: