کد خبر: ۸۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 14
شفا آنلاین>اجتماعی>هیأت باستان شناسی «شهرسوخته» با آشفته کردن خواب 4هزار و600 ساله یک زن، کاسه بشقاب‌های سفالی او را پیش روی خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی قرار دادند.

به گزارش شفا آنلاین، همچنین هیأت باستان شناسی در این کاوش، اطلاعات 80 گور را بیرون کشیدند. گورستان‌ها بزرگترین منبع باستان شناسان برای گشودن رازهای سر به مهر جوامع انسانی در هزاره‌های گذشته هستند. آن‌طور که «منصور سجادی» رئیس کاوش‌های باستان شناسی شهرسوخته در جمع خبرنگارانی که به این سایت باستانی رفته بودند می‌گفت: «گور این زن، دومین گور سردابه‌ای کشف شده در کاوش‌های سال 94 است.» گورهای سردابه‌ای به اعتقاد باستان شناسان متعلق به ثروتمندان و افراد شاخص جامعه بوده‌اند. گورهای مسقفی که ورودی آنها یک چاله است: «فرد متوفی را از طریق گودال وارد سرداب می‌کردند.

اشیا، غذا و نوشیدنی را هم در کنار فرد می‌گذاشتند، بعد با دیوار در سردابه را می‌بستند.» به گفته او شن‌های اینجا نرم است و اجازه نمی‌دهد شکل قبرهای سردابه‌ای‌ها به دست بیاید: «همین الان یک باد بیاید ماسه‌های بادی در زمان کمی قبر را می‌پوشانند.»

آنطور که سجادی می‌گوید: «10 گونه ساختار قبر در شهرسوخته کاوش شده که قبور باز شده چاله‌های ساده یا دو گودال در کنار هم بوده‌اند. در یکی از گودال‌ها بقایای انسانی، غذا، نذورات و ابزارکارمتوفی را قرار می‌دادند و یک گودال هم خالی می‌ماند.»

  به گفته سجادی در این کاوش‌ها 80 گور شکافته شده تا اطلاعات آنها پیش روی جامعه پژوهشگران و باستان شناسان قرار بگیرد. آن‌طور که «مریم رمضانی» انسان شناس گروه هم می‌گوید: «این گور متعلق به زنی 38 تا 42 ساله است که قدی بین 155 تا 160 سانتی متر داشته است.»این زن یک شاخصه دیگر هم دارد: «این دومین گوری بود که در تمام کاوش‌های سه دهه گذشته 120 شیء به همراه خود داشت.» زنی که دندان «آسیاب» خود را از دست داده و اثر نخ روی دندانش به گفته رمضانی نشان می‌دهد که از دندان‌هایش به عنوان دست سوم استفاده می‌کرده است: «از سایش استخوان‌های تی بی‌آ و تالوس می‌توان متوجه شد که این زن به صورت «چمباتمه» زیاد می‌نشسته است.» او اهالی شهر سوخته را یک جامعه صلح طلب می‌داند، چون هیچ نشانی از خشونت در کاوش‌ها یافت نشده است.

همچنین او با توجه به سایش دندان اسکلت‌های به دست آمده به این نتیجه رسیده که این جامعه بیشتر گوشت می‌خورده‌اند تا غلات. فشردگی مهره‌های کمر نیز هیأت را به این نتیجه رسانده که شهرسوخته‌ای‌ها در 3 هزار و 500 سال قبل از میلاد از کمردرد رنج می‌برده‌اند. رمضانی پوسیدگی دندان را یکی از عوارض شایع در میان اهالی شهرسوخته در 5500 سال پیش می‌داند. او میانگین سن متوفایان را جوان اعلام می‌کند و از بیماری مسری بین کودکان شهرسوخته خبر می‌دهد. او دلیل خود برای این فرضیه را وجود گورهای اسکلت کودکان می‌داند.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: