کد خبر: ۸۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 12
شفا آنلاین>اجتماعی>درحالی که مسئولان گردشگری بر لزوم جذب گردشگران روس تاکید دارند اما فعالان این حوزه از نبود برنامه ریزی در این خصوص خبر می دهند.
به گزارش شفا آنلاین، پس از اتفاقات اخیر ترکیه و روسیه و لغو سفر حدود 6 میلیون گردشگر روس که قرار بود به ترکیه سفر کنند، کشورهای مختلفی برای بازارسازی مقصد سفر این تعداد گردشگر عازم روسیه شدند.
 
در میان این کشورها نام‌های قبرس، یونان و اسپانیا، کرواسی و حتا امارات به چشم می‌خورد اما ایران همچنان برای بدست آوردن گردشگران روس تعلل می‌کند.
 
«ابراهیم پورفرج» رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان با تاکید برآنکه می توان از فرصت بدست آمده برای رونق گردشگری ایران بهره جست به خبرنگار CHN گفت: «هرچند یک روی سکه از بازار مستعد روسیه برای بازارسازی مقاصد جدید خبر می دهد اما روی دیگر سکه، زیرساخت ها و امکانات گردشگری ایران است که باید مورد توجه قرار گیرد.»
 
به گفته پورفرج، گردشگران روس اطلاعات کمی از جاذبه های ایران دارند این درحالی است که باید تبلیغات و معرفی جاذبه های ایران را در روسیه بیشتر کنیم. این امر نیز با یک یا دوماه فعالیت امکانپذیر نیست بلکه نیازمند برنامه ریزی مفصل و کامل است.
 
به گزارش CHN، همواره یکی از مهمترین ارکان توسعه گردشگری بازاریابی و قبل از آن بازارسازی بوده است. بازارسازی به معنای ایجاد شرایط برای آشنایی عموم جامعه (گردشگران) یک جامعه با جاذبه های مقصد سفر است. این امر مستلزم شناسایی علایق و خواسته های گردشگران و به تبع آن معرفی جاذبه های همسو با این علایق است.
 
هرچند روابط دولتهای ایران و روسیه خوب است اما عموم جامعه روس از ایران شناختی ندارند و جاذبه های آنرا نمی شناسند. این درحالی است که سواحل جنوب ایران و جزایر کیش و قشم می تواند تبدیل به یکی از گزینه های سفر آنها شود. حتا کویر و جنگلهای بکر چهارمحال و بختیاری و آبشارهای لرستان می تواند انگیزه های سفر روس ها به ایران باشند. اما به شرط آنکه معرفی انجام شود.
 
اما به گفته رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان، هرچند آژانسداران و فعالان حوزه گردشگری تلاش خود را برای جذب گردشگران روس می کنند اما هنوز برنامه خاصی برای تحقق این هدف نداریم. هرچند ممکن است جاذبه های متنوع داشته باشیم اما برنامه ای برای معرفی این جاذبه ها نداریم.
 
او معتقد است: «شناسایی علایق گردشگران و معرفی آثار به آنها مستلزم کار مشترک بخش خصوصی و دولت است. اما نباید فراموش کرد که درصد موفقیت ما در این بازارها کم خواهد بود چراکه نه تنها هنوز نتوانسته ایم برنامه درستی در این رابطه تدوین کنیم بلکه امکانات و شرایط لازم از جمله مراکز اقامتی و زیرساخت های گردشگری را نداریم.»
 
با این وجود«علی باقر نعمتی زرگران» مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری معتقد است: «جذب بازار گردشگران روس یکی از اهداف معاونت گردشگری است چنانکه از سال گذشته حضور در نمایشگاه‌های گردشگری روسیه را آغاز کردیم. در این راستا سال گذشته با داشتن 50 متر غرفه موفق شدیم حضور خود را در بازار روسیه تثبیت کنیم و امسال 250 متر غرفه در این نمایشگاه داریم.».
 
رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان دراین باره گفت: «سال گذشته نیز حضور موفقی در روسیه نداشتیم چراکه از یک سو این نمایشگاه در ایام نوروز و روزهای پرکار ما برگزار می شود و از دیگر سو پس از نمایشگاه ITB برلین برگزار می‌شود و مورد استقبال فعالان گردشگری قرار نمی گیرد.»
 
به گزارش CHN، هرچند ممکن است روس ها آگاهی نسبت به ایران و جاذبه هایش نداشته باشند اما قطعا بازار مفیدی برای گردشگری خواهد بود. درحال حاضر نیز با توجه به تعطیلات سال نو میلادی که در راه است و 6 میلیون گردشگر روس که از سفر به ترکیه باز مانده اند می توان برای درصد اندکی از آنها برنامه سفر ریخت.
 
پورفرج معتقد است: «حتا اگر بتوانیم تنها 300 هزار نفر از گردشگران روس را جذب کنیم به موفقیت رسیده ایم. هرچند امکانات ما محدود است اما می توانیم برای این تعداد گردشگر برنامه داشته باشیم. در حال حاضر نیز امکانات و زیرساخت های کیش برای این مهم محیاست و می توان به آن سو رفت.»میراث فرهنگی
 
برچسب ها: جذب ، گردشگران ، روس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: