کد خبر: ۸۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 10
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران گفت: آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا در پیشگیری و درمان بیماری های عفونی استفاده می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی رزازان، عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران  اظهار داشت: هرچند که از زمان کشف آنتی بیوتیک ها، این گروه از داروها جان بسیاری از انسان ها را نجات داده اند اما مصرف غیرضروری و نادرست آن ها، نه تنها میکروب ها را در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم کرده بلکه بیماری های عفونی، دیگر با آنتی بیوتیک های معمولی و ارزان درمان نمی شوند.

وی ادامه داد:  به علت مصرف بی رویه آنتی بوتیک ها باید به سمت آنتی بیوتیک های قوی تر و گران تر رفت که این خود، علاوه بر تحمیل بار مالی به بیماران و نظام سلامت، سبب طولانی تر شدن بیماری و سختی درمان آن شده و روز به روز گستره مقاومت آنتی بیوتیکی را وسیع تر می کند.

رزازان مقاومت آنتی بیوتیکی را یک پروسه تکاملی دانست که طی آن، میکروارگانیسم ها با جهش ژنتیکی یا عوامل غیرژنتیکی، نسبت به داروهای ضد میکروبی مقاوم شده و نسل های جدید توسط این نوع داروها از بین نمی روند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به اینکه این پدیده امنیت سلامت انسان ها را به خطر انداخته و فاجعه ای عظیم ناشی از انتقال و عدم درمان بیماری های عفونی در جامعه را به وجود می آورد،خاطرنشان کرد : از همین رو سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، از مقاومت آنتی بیوتیکی به عنوان یک تهدید بزرگ جهانی نام برده است.

مصرف آنتی بیوتیک ها با طیف اثر وسیع، افزایش مقاومت آن ها را در بر دارد

رزازان با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک ها باید در صورت نیاز و به اندازه و متناسب با نوع عفونت و شواهد بالینی تجویز و مصرف شوند، ابراز داشت: در صورت تاثیر مثبت، باید با طیف اثر محدود تجویز شوند در غیر این صورت سبب افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی می شود البته باید در نظر داشت که حتما پزشک یا داروساز را در جریان حساسیت دارویی، بارداری، شیردهی، بیماری هایی که به آن مبتلا هستید و داروهایی که مصرف می کنید، قرار دهید.

وی تجویز همزمان چند داروی آنتی بیوتیکی جهت رسیدن به درمان موثر و مناسب را کاملا علمی و ثابت شده خواند و افزود: اما استفاده از درمان ترکیبی نباید بی حد و مرز باشد و باید تا حد امکان از داروی انتخابی منفرد استفاده شود.

وی در پایان تصریح کرد: بطور خلاصه از جمله خطرات و عوارض جانبی استفاده از داروهای ضد میکروبی، مقاومت آنتی بیوتیکی، از بین رفتن فلور میکروبی طبیعی بدن، حساسیت دارویی و ایجاد عفونت های ثانویه است که باید در هنگام تجویز مورد توجه قرار گیرد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: