کد خبر: ۸۸۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 10
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ دریافته‌اند که با استفاده کردن از هورمون روده‌ای GLP-1 در درمان چاقی، می‌توان مانع از بین رفتن توده استخوانی شد و این یافته می‌تواند در آینده تاثیر قابل‌توجهی بر درمان این عارضه بگذارد.
به گزارش شفا آنلاین، کاهش وزن سریع معمولاً باعث از بین رفتن توده استخوانی و افزایش خطر ابتلا به شکستگی استخوان می‌شود. البته آنالوگ‌های این پلی‌پپتید مانند لیراگلوتید، به‌طور گسترده در درمان دیابت نوع2 استفاده می‌شوند و ثابت شده است که برخلاف سایر داروهای دیابت، موجب افزایش خطر شکستگی استخوان نمی‌شوند.

       البته تاکنون اثر لیراگلوتید بر استخوان بیمارانی که دچار اضافه‌وزن هستند، اما دیابت نوع2 ندارند، مشخص نشده است. در تحقیقی که این محققین انجام داده‌اند، تعدادی از زنانی که با گرفتن یک رژیم غذایی کم‌کالری تا 12 کیلوگرم وزن ازدست‌داده بودند، تحت آزمایش و بررسی قرار گرفتند. یک گروه از این زنان لیراگلوتید آنالوگ GLP-1 دریافت کرده بودند و گروه دیگر تنها تحت نظارت بودند.

       این دو گروه طی یک دوره 1ساله، برای کمک به کاهش وزن خود مشاوره مکرر رژیم غذایی دریافت می‌کردند. پس از 1سال مشاهده شد که هر دو گروه کاهش وزن خود را حفظ کرده‌اند.

       در این مقایسه مشخص شد زنانی که لیراگلوتید مصرف کرده بودند، هیچ توده استخوانی از دست نداده‌اند و میزان مارکرهای تشکیل استخوان در خون آنها افزایش‌یافته است و این در حالی است که زنان گروه کنترل، توده استخوان خود را ازدست‌داده بودند. به گفته محققان اکنون زنان دارای اضافه‌وزن می‌توانند با مصرف لیراگلوتید وزن خود را بدون خطر از دست دادن توده استخوانی کاهش دهند و همزمان به اثرات مثبت دیگری بر متابولیسم قند خود دست پیدا کنند که از طریق کاهش وزن ناشی از گرفتن رژیم صرف ناشی نمی‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: