کد خبر: ۸۸۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 10
شفا آنلاین>سلامت> اتحادیه اروپا داروی rFVIIIFc یا الوکتا Elocta را که ساخت Biovitrum [Sobi] و Biogen است، برای درمان هموفیلی A در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، ایسلند، لختراشتاین و نروژ تائید کرد.
به گزار ش شفا آنلاین، براساس نظر محققین، الوکتا نخستین پیشرفت درمانی معنی‌دار در هموفیلی A است که در 20 سال اخیر معرفی شده و بیماران مبتلا به هموفیلی A را در سراسر جهان با درمانی پیشرفته و موثر روبرو می‌کند. این دارو در سال گذشته در ایالات متحده تائید شد و نتایج درمان با آن، حاکی از محافظت گسترده بیماران در برابر خونریزی است که می‌تواند بیماران زیادی را از درد و رنج بیماری هموفیلی A برهاند.

       هموفیلی A شایع‌ترین نوع هموفیلی است و فدراسیون جهانی هموفیلی تخمین می‌زند 140 هزار نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا باشند. هموفیلی A باعث درد، صدمات دائمی مفصلی و خونریزی‌های بالقوه کشنده می‌شود. درمان این وضعیت هم در جهت پروفیلاکسی و هم درمان در صورت نیاز برای کنترل اپیزودهای خونریزی طراحی شده است. فدراسیون جهانی هموفیلی می‌گوید هدف درمان باید بر پروفیلاکسی متمرکز شود، زیرا ممکن است پیشرفت صدمه مفصلی را کند کرده و کیفیت زندگی بیماران را ارتقا بخشد.

       الوکتا یک فاکتور نوترکیبVIII پروتئین Fc فیوژن است که نیمه عمر طولانی‌تری در بدن دارد. الوکتا به درمان اولیه هموفیلی A در اروپا تبدیل خواهد شد تا با تزریق‌های پروفیلاکتیک، هر 3 تا 5 روز یکبار، محافظت طولانی‌تری در برابر خونریزی ایجاد کند. تکنولوژیFc فیوژن بیش از یک دهه است که در دیگر درمان‌ها هم استفاده می‌شود، اما Biovitrum و Biogen، نخستین شرکت‌هایی هستند که این تکنولوژی را وارد درمان هموفیلی کرده‌اند. اتحادیه اروپا، الوکتا را هم به منظور پروفیلاکسی و هم در زمان نیاز به درمان هموفیلی A و در همه سنین تاکید کرده است. عوارض جانبی درمان با الوکتا که بروزی معادل 5/0 درصد یا بیشتر دارد، عبارتند از آرترالژی، میالژی، سر درد و راش. بروز واکنش‌های افزایش حساسیت آلرژیک و توسعه آنتی‌بادی‌های خنثی کننده فاکتورVIII (مهارکننده‌ها) پس از تزریق rFVIIIFc امکان‌پذیر است.

       سازمان غذا و داروی آمریکا rFVIIIFc را در ماه ژوئن 2014 و با نام تجاری الوکتات Eloctate تائید کرد. همچنین با همین نام تجاری در کانادا، استرالیا، نیوزیلند و ژاپن هم تائید شده است.Medscape


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: