کد خبر: ۸۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 09
شفا آنلاین>اجتماعی> چند وقتی می‌شود «خطای پزشکی» و نگرانی از بحران حبس پزشکان، به یکی از مهم‌ترین چالش‌های آنان تبدیل شده‌است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپیدمحمد جهانگیری، قائم مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی ایران، بر این اعتقاد است که آمار شکایات پزشکی روبه‌کاهش است و اعضای کمیسیون‌ نظام‌پزشکی از بقیه کمیسیون‌ها سخت‌گیر‌تر و دقیق‌ترهستند. جهانگیری به بررسی آمار تخلفات پزشکی در یک سال گذشته و روند رسیدگی به آن پرداخت. مشروح گفت‌وگو را در ذیل بخوانیم:

آماری دقیق از میزان تخلفات و خطاهای پزشکی ثبت شده دارید؟
       مجموع شکایات بستری از آبان 93 تا پایان مهر 94، 2353 عدد و شکایات بخش سرپایی 3319 عدد ثبت شده است که مجموع این آمار، 5672 شکایت است. عده‌ای از مردم از نوع خدمت و دسترسی‌نداشتن به آن گلایه‌داشتند، عده‌ای دیگر از قیمت دارو و تجهیزات ناراضی بودند، گروه دیگری سوال داشتند آیا میزان تعرفه درست است یا خیر. جالب است که بدانید 12 درصد تماس‌ها مربوط به تشکر از دولت، وزارت بهداشت و نظام پزشکی بود.

 از این 5672 مورد شکایت، چه میزان به صدور حکم منتهی‌شد؟
       از این میزان اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما در سال 94 از مهر تا این لحظه،حدود 641 شکایت از بخش بستری و1119 شکایت از بخش سرپایی ثبت‌شده‌است؛ اما باید بدانید این میزان شکایات بعد از دریافت، به استان‌ها ارجاع‌داده‌می‌شود؛ به این معنی که شکایت‌های استانی به 32 استان اراجاع‌داده‌می‌شود و کل پرونده‌ها در ستادهای هر استان بررسی می‌شود.

طبق آماری که در نظام پزشکی از شکایات پزشکی ثبت‌شده‌است، به نظر شما این روند، سیری صعودی را طی می‌کند یا سیری نزولی؟ به زبانی دیگر، شکایات پزشکی در حال افزایش است یا کاهش؟
       در نظر داشته‌باشید از آبان 93 تا مهر 94، 5672 شکایت ثبت شده‌، تقریبا 1660شکایت متعلق به سال 1394 بوده است. به عقیده من شکایات و تخلفات پزشکی در حال کاهش است؛ البته این‌که از فروردین تا مهر 94، نزدیک به 1660 شکایت به ثبت‌رسیده، طبیعی است چون ابتدای طرح تحول سلامت بود؛ اما خدمات وسیع دولتی هم مانع بروز خطای گسترده‌شد. از سوی دیگر اطلاع رسانی مناسب هم در این چند وقت انجام‌شده است و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید اطلاع‌رسانی کم بود.

سپید: روند رسیدگی به شکایات و تخلفات در نظام پزشکی چگونه‌است؟
       طبق قوانین داخلی نظام پزشکی، شکایت از یک پزشک تنها تا یک سال بعد از وقوع، قابل بررسی است، بنابراین نباید یک سال بیشتر از وقوع تخلف گذشته‌باشد.

       در نظام پزشکی هم هیات‌های حل اختلاف داریم و هم دادسرای انتظامی. دادسرای انتظامی از هیات‌های بدوی و تجدید نظر تشکیل‌شده است که متشکل از قضات قوه قضاییه است، یعنی رای توسط همان قضات در نهایت صادر و کارشناسی هم توسط اساتید فن انجام می‌شود. کسانی که در این کمیسیون‌ها نظر می‌دهند، اساتید برجسته هستند و با جامعه پزشکان هم تعارف ندارند. اساسا نظام پزشکی، برعکس تعزیرات و دیگر مراکز، کمتر میل به تبرئه دارد. چون کارشناسی‌هایی که در نظام پزشکی انجام می شود، دقیق‌تر صورت می‌گیرد و تحت الشعاع حواشی هم نیست. از سوی دیگر نظام پزشکی از غفلت در رسیدگی به شدت واهمه دارد. البته وقتی دلایل مستند وجود ندارد، شکایت از اساس رسیدگی‌نمی‌شود چون باید حتما مستند باشد و در این صورت است که بررسی‌ها آغازمی‌شود البته نظام پزشکی معتقد است شرایط‌ها متفاوت است و همه این موارد در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود؛ حتی نظام پزشکی احکامی صادر می‌کند که در طی آن، یک پزشک به صورت مادام العمر از ارائه خدمت محروم‌می‌شود.

تعامل شما با پزشکی قانونی در چه حدی است؟
       نظام پزشکی با پزشکی قانونی ارتباط و تعاملات خوبی دارد، حتی کارشناسان غالبا مشترک هستند و از طرفی در هیئت ما نمایندگان پزشکی قانونی وجود دارد. البته گاه از گوشه و کنار می‌شنویم کارشناسان پزشکی قانونی حاذق نیستند، ما این موضوع را تاییدنمی‌کنیم. آنها متخصص این رشته هستند و در بعضی موارد هم از کارشناسان نظام پزشکی استفاده می‌کنند؛ این به این معنا نیست که بگوییم نظام پزشکی یا پزشکی قانونی هیچ‌گاه مقصر نیست. قطعا در هر سازمانی، بالاخره یک سری کسورات و قصورات در ارائه خدمت وجود دارد و خودمان هم قبول داریم. مشکل اصلی در بسیاری از موارد این است که بیماران از فرآیندها مطلع نیستند. وقتی پزشکی تبرئه می‌شود، نباید بیماری که از او شاکی است، ناراحت باشد و فکر کند در حق او ظلم شده‌است، بلکه باید به دستگاه‌های رسیدگی‌کننده، اطمینان داشته باشد؛ مثلا شاید یک جراحی، عارضه ای داشته‌باشد و در اینجا پزشک تقصیری ندارد.

آیا کمیسیون‌های نظام پزشکی شرایط مناطق مختلف را درنظر می‌گیرد؟
       نظام پزشکی حقی برای بیمار درنظر می‌گیرد و حقی هم برای پزشک در نظر می گیرد. به عنوان مثال اگر بیمارستانی در شهرستانی محروم، تجهیزات لازم را نداشته‌باشد، حتما این شرایط هنگام صدور حکم برای پزشک درنظرگرفته‌می‌شود. نوع محکومیت در مناطق متفاوت است، اما این به معنی نیست که حق بیمار به او داده نمی شود. در حالت کلی به پزشکان پیشنهاد می‌کنیم به این سمت بروند که اولا قانون گرا باشند دوما در ارائه خدمت شفاف‌سازی داشته باشند و سوما همه چیز را مستند و مکتوب کنند.

در بخشی از حرف‌هایتان اشاره‌کردید 20 درصد تماس‌ها با سامانه1690، مربوط به شکایات بوده؛ می‌توانید بگویید 80درصد بقیه چه بوده است؟
       یکی از آنها به عنوان مثال مربوط به گلایه از نحوه برخورد رسانه‌ها بود. شما می‌بینید که افراد جامعه پزشکی ممکن است خسته شده باشند، ممکن است اصلا یک جاهایی برخورد مطلوب نباشد. پیشتر هم ذکر کردم، مثلا بخشی از آنها به قیمت داروها برمی‌گردد و حتی یکسری از تعرفه‌ها سوال داشتند. از این 80 درصد هم 12 درصد تشکر کردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: