کد خبر: ۸۸۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 09
شفا آنلاین>سلامت جنسی>ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان می‌گوید پس از انجیل کتاب ابن سینا بیشترین نشر را در این کشور داشته است.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید اوربان که هفته گذشته به ایران سفر کرده بود به همراه حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنفرانس بین‌المللی بیماری‌های عفونی در بارداری و زنان که به بهانه صدوپنجاهمین سالگرد وفات «ایگناس سملوایز» پزشک و محقق مجاری «ناجی مادران» برگزار شد، حضور یافت. همچنین در این کنفرانس وزرای دو کشور از سردیس حکیم «ابوعلی‌سینا» و «ایگناس سملوایز» رونمایی کردند.

ایگناس سملوایز، نخستین پزشکی است که متوجه شد با شستن دست‌ها توسط پزشک و ماما، مرگ و میر مادران حدود ۹۰ درصد کاهش می‌یابد. پیش از این عامل عفونی منتقل شده از پزشکان به زنان باردار هنگام زایمان، موجب تب زایمان و مرگ بسیاری از زنان در هنگام زایمان می‌شد.

تاسیس شعبه دانشگاه تهران در بوداپست
       علی عرب خردمند، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران،  با بیان این‌که دانشگاه تهران به دنبال بین‌المللی کردن فعالیت‌های خود است، گفت:‌ «یکی از سیاست‌هایی که دانشکده علوم پزشکی تهران در برنامه بین‌المللی‌سازی خود دنبال می‌کند ایجاد ارتباطات بین‌المللی و آکادمیک با کشور‌های دیگر است. مساله بعدی ایجاد شعب بین‌الملل در خارج از کشور است. ما در مسیر ارتباط آکادمیک خود با دانشگاه‌های بین‌المللی با دانشگاه سملوایز در بوداپست توافق‌نامه علمی امضا کرده‌ایم که با یکدیگر فعالیت‌های آکادمیک را دنبال کرده و در بوداپست نیز شعبه‌ای بین‌المللی تاسیس کنیم. در این ارتباط کنفرانس علمی با عنوان بیماری‌های عفونی زنان با همکاری دانشگاه تهران و دپارتمان بخش عفونی و زنان دانشگاه سملوایز برگزارشد.

در این کنفرانس بیماری‌های عفونی زنان، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، روش‌های پیشگیری و کنترل عفونت مورد بحث قرار گرفت. در کنار برگزاری این کنفرانس روز بزرگداشت سملوایز نیز برگزار شد. سملوایز یکی از مشاهیر مجاری است که توانسته است در کنترل عفونت بیماری‌های زنان در کشور مجارستان نقش مهمی داشته باشد و در یونسکو نیز ثبت شده است.

امسال این کنگره علاوه بر اسم آکادمیک آن به مناسبت بزرگداشت مقام پرفسور سملوایز نیز بود.» خردمند با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران برنامه بین‌المللی سازی خود را از چهار سال پیش آغاز کرده است، گفت: « در حال حاضر ما از 30 کشور جهان در مقاطع مختلف تحصیلی یعنی از زمانی که مقطع دبیرستان را به پایان می‌رسانند تا مقطع P‌hD، فوق تخصص و تحصیلات تکمیلی دانشجو می‌پذیریم و این دانشجو‌ها دوره‌های نام برده را در دانشگاه ما می‌گذرانند.»

زنان مبتلا به ایدز هم حق بارداری دارند
       مینو محرز، متخصص عفونی و استاد دانشگاه تهران نیز که از سخنرانان این کنفرانس بود در  از زنان مبتلا به اچ آی وی و تاثیر آن بر بارداری گفت. محرز با بیان این که اگر زنان قبل از بارداری بدانند که مبتلا به اچ آی وی هستند و بخواهند باردار شوند، این حق را دارند، گفت: «در حال حاضر داروهایی وجود دارد که از ابتلای جنین جلوگیری می‌کند و این حق هر زنی است که بچه‌دار شود. یکی از موثرترین دارو‌های ضد رتروویروسی، داروی جلوگیری از انتقال بیماری از مادر به جنین است. البته در دوران شیر دهی نیز امکان ابتلا جنین به ایدز وجود دارد که در آن زمینه نیز توصیه می‌شود این مادران به نوزاد خود شیر ندهند.»

       محرز با تاکید بر این‌که مادری که باردار است و نمی‌داند که اچ‌ آی وی مثبت است در هنگام زایمان و در دوران شیردهی بیماری را به جنین خود انتقال می‌دهد، گفت: « اگر مادر بداند که مبتلا به اچ آی وی است، این بیماری قابل کنترل است، اما باید متوجه این مساله بود که در صورتی که زنی مبتلا به ایدز باشد ما این حق را نداریم که به او بگوییم نباید باردار شود.»

       این متخصص عفونی با بیان این‌که در تمامی حاملگی‌ها تست اچ آی وی را توصیه می‌کنیم، گفت:‌ »در بخش دولتی این تست هرچند نه به صورت صددرصدی، انجام می‌شود. این دستوری است که در بسیاری از کشور‌های جهان برای غربالگری زنان باردار انجام می‌شود. اما با توجه به اینکه تست اچ‌ای وی ویندو پریود دارد توصیه ما این است که این تست چون مثبت بودن را صددرصد رد نمی‌کند، زنانی که پر خطر هستند حتما این تست را تکرار کنند، یعنی این زنان باید حتما مشاوره شوند. اگر فردی اچ آی وی مثبت باشد و نخواهد بچه‌دار شود از نظر قانونی با دستور پزشک می‌تواند سقط جنین کند.»

       محرز با تاکید بر این‌که زمانی که درمانی وجود نداشت 25 تا 65 درصد نوزادان زنان مبتلا به اچ آی وی به این بیماری مبتلا می‌شدند، گفت: «در حال حاضر درمان این بیماری وجود دارد و UNAIDS اعلام کرده است در چند سال آتی انتقال ایدز از مادر به جنین به علت درمانی‌هایی که ایجاد شده است به صفر می‌رسد. اما مساله مهم دیگر شناسایی است چون اگر ندانیم که مادر مبتلا به ایدز است به ویژه در هنگام زایمان یا شیردهی نوزاد به ایدز مبتلا می‌شود.»

       ضرورت تزریق واکسن آبله مرغان برای برخی باردارانمهرناز رسولی‌نژاد، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه تهران از دیگر سخنرانان کنفرانس بیماری‌های عفونی در بارداری با بیان این‌که بیماری‌های ویروسی در سطح کشور شایع هستند و در حال حاضر بسیاری از زنان در دروان بارداری به این ویروس‌ها مبتلا می‌شوند، گفت: «زنان باردار ممکن است به برخی بیماری‌های ویروسی مانند آبله‌مرغان مبتلا شوند.

واکسن آبله‌مرغان جزو واکسن‌های معمول در ایران نیست و در دسترس هم قرار ندارد. وزارت بهداشت نیز این واکسن را وارد نکرده است در نتیجه ابتلا به این بیماری در دوران کودکی یک شانس به حساب می‌آید چون این بیماری در دوران کودکی خوش‌خیم بوده و به سرعت بهبود پیدا می‌کند و عارضه‌ای به جا نمی‌گذارد. اما در دوران بارداری آبله‌مرغان می‌تواند بسیار شدید شود و برای مادر تهدید حیات را به دنبال داشته باشد. ما نیز از وزارت بهداشت درخواست کرده‌ایم که این واکسن را به کشور وارد کند تا در صورتی که زن جوانی می‌خواهد باردار شود این واکسن را پیش از بارداری دریافت کند.»

       رسولی‌نژاد با تاکید بر این‌که بهتر است زنانی که تصمیم به بارداری دارند از نظر بسیاری از بیماری‌های عفونی و ویروسی بررسی شوند، گفت: «در این صورت یا به این بیماری‌های ویروسی مبتلا شده‌اند که ابتلای مجدد صورت نمی‌گیرد و یا مبتلا نشده‌اند که واکسن آن را دریافت می‌کنند. برخی بیماری‌ها هم هستند که واکسن ندارند یا روش مشخصی هم برای جلوگیری از ابتلا به آن‌ها وجود ندارد اما احتیاطاتی دارند که زنان باردار می‌توانند آن‌ها را رعایت کنند.»

       این متخصص عفونی با بیان این‌که اگر زن بارداری به این بیماری مبتلا شود می‌تواند درصدد درمان برآید، گفت: « این زنان باردار می‌توانند دارو مصرف کنند تا از شدت بیماری و انتقال آن به جنین کاسته شود.»

عفونت‌های بیمارستانی تحت کنترل است
       رسولی‌نژاد با تاکید بر این که عفونت‌های بیمارستانی در حال حاضر اهمیت ویژه‌ای یافته است، گفت: «بیماری‌های عفونی وجود دارد که فرد پس از بستری در بیمارستان به آن مبتلا می‌شود. در حال حاضر در تمامی بیمارستان‌ها تیم کنترل عفونت وجود داشته که بسته به اقداماتی که در بیمارستان انجام می‌شود از تشخیصی گرفته تا تهاجمی، اقدامات لازم برای کنترل عفونت‌های بیمارستانی را انجام می‌دهند.»

       رسولی‌نژاد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران سه سال است که دوره تخصصی کنترل عفونت بیمارستانی را راه‌‌اندازی کرده است، گفت: « برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی و دوره تخصصی کنترل عفونت بیمارستانی را که در واقع یک دوره فلوشیپی است، می‌گذرانند و در نتیجه این افراد بعد‌ها می‌توانند برای کنترل عفونت در بیمارستان و عفونت‌هایی که حتی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود در سطح بیمارستان‌های کشور نقش مهمی داشته باشند.»

       این متخصص عفونی با تاکید بر اولویت زایمان طبیعی بر سزارین، گفت: « زایمان طبیعی عارضه خاصی مانند عفونت ندارد در حالی که در عمل جراحی سزارین شکم باز می‌شود ممکن است عفونت محل عمل جراحی به وجود بیاید که این دو بسیار متفاوت است.»

       رسولی‌نژاد کنترل عفونت‌های بیمارستانی در تهران را قابل قبول دانسته و می‌گوید: «در اکثر بیمارستان‌های دانشگاهی و به ویژه بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران چون مساله کنترل عفونت از ابتدا در این دانشگاه راه‌اندازی و ارگانیزه شده در حال حاضر هم سیستم کنترل عفونت بسیار کامل و جامعی دارند. در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد و همکاری میان گروه زنان و زایمان و عفونی و سایر رشته‌ها بسیار خوب است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: