کد خبر: ۸۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 07
شفا آنلاین>اجتماعی>رییس پلیس فتای نیروی انتظامی از رشد 13 درصدی جرایم فضای مجازی و سایبری در هشت ماهه امسال خبر داد و گفت: 11 درصد از این جرایم اخلاقی است.
به گزارش شفا آنلاین، سردار کمال هادیان فر روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بیشترین جرم در کشور ما در طول چند سال اخیر برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی با 52 درصد کل جرایم بوده است.
وی ادامه داد: سال گذشته این میزان 52 درصد بود که امسال با اقدامات آموزشی، اطلاع رسانی و پیشگیرانه 13 درصد کاهش یافته و به 39 درصد رسید.
وی ادامه داد: بیش از 85 درصد جرایم مربوط به برداشت های غیرمجاز در کشور کشف شده است.
وی افزود: سوء استفاده از اعتماد مال باختگان، برداشت به روش مهندسی اجتماعی (فیشینگ)، تزریق بدافزارها، استفاده از افزارهای APM بیشترین روش در برداشت های غیرمجاز است.
هادیان فر دومین جرم کشور را هتک حیثیت و نشر اکاذیب با 12.6 درصد عنوان کرد و گفت: این جرم نسبت به جرایم سال 90، 49 درصد اتفاق افتاده است.
وی بیشتری جرایم کشور را علاوه بر برداشت غیرمجاز، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، کلاهبرداری های رایانه ای، مزاحمت های اینترنتی و اتشار فیلم و عکس های خصوصی و خانوادگی اعلام کرد.
وی بیشترین وقوع براساس جغرافیا را استان های تهران بزرگ با 29.5 درصد، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان عنوان کرد.
هادیان فر استان های ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، شرق تهران و منطقه ویژه کیش را به ترتیب از استان هایی دانست که کمترین جرایم سایبری را به خود اختصاص داده اند.
رییس پلیس فتای نیروی انتظامی با اشاره به آمار جرایم در هشت ماهه امسال گفت: 10 هزار و 176 وقوع داشته ایم که نسبت به سال 93 که هشت هزار و 952 وقوع افتاده رشد 13.7 درصدی را نشان می دهد.
هادیان فر گفت: از 10 هزار و 178 وقوع، 9 هزار و 140 فقره کشف شده است یعنی به صورت متوسط 45 درصد از وقوعات در کمتر از 20 روز توسط پلیس فتا کشف شده.
وی درصد کشف وقوعات امسال را 89.82 درصد عنوان کرد و گفت: در سال 94، 84 درصد متهمان مرد و 16 درصد آن زنان بوده اند که میزان متهمان زن امسال رشد یک درصدی داشته است.
وی ارزش ریالی پرونده های متشکله در هشت ماه امسال را معادل 474 میلیارد و 530 میلیون و 650 هزار و 808 ریال دانست که از این میزان 60 درصد پول ها به عنوان مال های مکشوفه جمع آوری شده و به مال باختگان عودت داده شده است.
رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی گفت: در هشت ماه امسال بیشترین جرائم شامل برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی، هتک حیثیت، انتشار اکاذیب، کلاهبردای رایانه ای، مزاحمت اینترنتی و منتصب کردن افراد به اعمال خلاف حقیقت است.
هادیان فرد اضافه کرد: برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی در هشت ماه امسال 16 درصد و هتک حیثیت و انتشار اکاذیب 92درصد افزایش داشته است.
وی افزود: همچنین در هشت ماه امسال کلاهبرداری رایانه ای 60 درصد کاهش داشته در حالی که مزاحمت اینترنتی 148 درصد افزایش داشته است.
به گفته هادیان فر جرم منتصب کردن افراد به اعمال خلاف حقیقت 72 درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به آمار جرائم پیام رسان های موبایلی، گفت: در هشت ماه امسال از 10 هزار و 176 پرونداه تشکیل شده، 20 درصد مربوط به جرائم پیام رسان های موبایلی است که از این تعداد 40 درصد شامل تلگرام می شود.
هادیان فر عوامل موثر در وقوع جرائم در کشور را به چندین عامل اعم از بی انگیزیگی بزه دیدگان ، برداشت های مالی کم، پنهان کردن هویت، افزایش کاربرها نسبت به سال 90، مخفی بودن جرایم سایبری، قبیح نبودن برخی جرائم، پیچیدگی جرائم، اشکالات ساختاری و فنی، مشکلات فرهنگی و اخلاقی کاربران و سطح آگاهی مردم برشمرد.
وی با اشاره به عوامل انگیزشی مجرمان سایبری، گفت: 63درصد پرونده ها با انگیزه کسب منافع مالی و تحصیل مال نامشروع، 14 درصد با انگیزه موضوعات ضداخلاقی، 13 درصد انتقام جویی ، رقابت شغلی و تسویه حساب شخصی و 10 درصد کنجکاوری ، سرگرمی و اثبات توانایی انجام شده است.
هادیان فر متوسط سن مجرمان در کشور را 15 تا 32 سال سن با متوسط 5/23 سال عنوان کرد و گفت: روزانه بیش از یکصد هزار سایت در دنیا متولد می شود که هفته ای 80 هزار سایت تنها با انگیزه مجرمانه شکل می گیرد.
وی افزود: طرح هیا بسیاری در طول چهار سال در کشور از سوی پلیس فتا اجرا شده که بیش از 47 هزار و 882 سایت مجرمانه را در حوزه ترویج فساد و فحشا، فروش اجناس ممنوعه، فروش و تبلیغ مواد مخدر، قماربازی و شرط بندی، فروشگاه اینترنتی و پولشویی شناسایی شده است.
هادیان فر با اشاره به عملیات پانجیای 7 و 8 با محوریت سازمان اینترپل در مقابله با هک نرم افزارهای نفوذ، سوء استفاده از پلیس و پلیس فتا، سایت های غرمجاز، سایت های همسریابی و دوست یابی، رمالی، بازاریابی و کاریابی غیرمجاز، گفت: 3 هزار و 56 ربات ،کانال،فیس بوک، تویتر، پروفایل های مختلف شناسایی و برخورد شد.
وی با اشاره به آمار کاربران ایران و جهان، گفت: سه میلیارد کاربر اینترنت در دنیا وجود دارد کخ 46میلیون و 800 هزار نفر آن ها ایرانی و از این تعداد 23 میلیون و 600 هزار نفر جوان هستند.
هادیان فر ضریب نفوذ اینترنتدر جهان را از یکصد نفر 42 نفر، خاورمیانه 48ف ایران 5/59 نفر و ضریب نفوذ تلفن همراه را از یکصد نفر 91 نفر در جهان، خاورمیانه 100 و ایران 105 نفر برشمرد.
به گفته وی در هر 12 ثانیه یک نفر قربانی جرائم سایبری می شود و در سال 2013 بیش از 113 میلیارد دلار هزینه به صورت مستقیم از سوی مجرمان به جامعه جهانی تحمیل شده و مجرمان نیز 388 میلیارد دلار هزینه کسب کرده اند.
هادیان فر اضافه کرد: در سال 2013 سازمان و شرکت ها به طور میانیگن 122 حمله سایبری موفق را تجربه کردند.
رئیس پلیس فتانیروی انتظامی با بیان اینکه بیش از هشت هزار و 500 کافی نت، 920 آی سی، یک هزار و 550 هاستینگ خدمات میزبانی در کشور وجود دارد، گفت: بیشاز 33 بانک و موسسات مالی و اعتباری با 363 میلیون کارت بانکی در کشور موجود است .
هادیان فر افزود: به ازای هر ایرانی پنج کارت بانک وجود دارد و 42 هزار و 142 خودپرداز فعال و 68 هزار و 613 پایانه شعب در کشور موجود است.
وی با اشاره به جرایم سال 2014، گفت: 20 کشور در دنیال 11 میلیون جرم سایبری را در پرونده خود ثبت کرده اند که سه میلیون جرایم مربوط به کشور آمریکا با 800 میلیون دلار خسارت مستقیم مالباختگان به ثبت رسیده است.
هادیان فر، کلاهبرداری، جعل هویت با ایمل دولتی، ارعاب و تهدید، انتشار اطلاعات خصوصی دولتی، کلاهبرداری رمانتیک و فریب زنان و دختران با انگیزه مالی که 81 درصد این جرایم مالی بوده را از جرایمی دانست که در کشور آمریکا ثبت شده است.
رئیس پلیس فتا گفت: در طول یک یک هزار و 700 روز کاری این پلیس، 50 هزار فقره پرونده رسیدگی شده که از یک تا دو هزار و 500 شاکی داشته است.
هادیان فر اضافه کرد: در این مدت بیش از 28 هزار نفر دستگیر شده که از این تعداد 85 درصد را مردان و 15 درصد را زنان تشکیل می دهند.
وی متوسط کشف این پلیس را در این مدت 85 درصد عنوان کرد و گفت: از سال 91 شاهد 64 درصد رشد جرائم نسبت به سال 90، 92 به 91 ، 49 درصد، سال 93 به 92، 47 درصد ودر هشت ماه امسال 7/13 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.
هادیان فر با اشاره به کاهش وقوع به وقوع جرم در این چند سال، گفت: شاهد رشد 13 درصدی جرائم در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.
وی با اشاره به فعالیت یک هزار و 700 روزه پلیس فتا و آغاز فعالیت جدی از سال 90، گفت: دو سند راهبردی برای تاسیس و راه اندازی این پلیس تدوین شده که سند ابتدایی در چهار سال اول و سندبه عنوان سندی در دوره تکامل بهره برداری می شود.
هادیان فر ماموریت این پلیس را صیانت از اقتدار ملی، منطقه ای و بین المللی، کاهش جرائم و تهدیدات، ممانعت از فعالیت های غیر قانونی برای حفظ حریم شخصی اشخاص عنوان کرد و گفت: هدف این پلیس تامین امنیت فضای مجازی، صیانت از اسرار و آثار ملی، صیانت از حریم خصوصی افراد و پایش حوزه های مجازی است.
رئیس پلیس فتا افزود: این پلیس در 130 استان و شهرستان بالای 200 هزار نفر ایجاد شده و در 11 مرکز استان به عنوان استان های معین، آزمایشگاه ادله دیجیتال مجهز شده است.
به گفته وی 82 درصد پلیس فتا ، مهندس بوده که دارای مدارک کارشناسی، فوق لیسانس و دکترا هستند و بستر لازم برای ارتقای دانش و مهارت آن ها در این پلیس با بهره گیری از آموزش های داخلی و بین المللی مهیا است.
وی به برگزاری آزمون های تخصصی مستمر و سراسری در فتا هر سه ماه یک بار اشاره کرد و افزود:امسال 4 مانور سایبری در سراسر کشور برگزار شد.
رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی ادامه داد: هشدار و تذکر های این پلیس صرفا زا طریق ایمل رسمی fata@polic.irاین پلیس صورت می گیرد.
هادیان فر، فروشگاه های اینترنتی را از مشکلات فعلی عنوان کرد و گفت: با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از 21 هزار فروشگاه اینترنتی در فرآیند دریافت نماد اعتبار قرار گرفته اند که از این تعداد 13 هزار و 952 مورد این فرآیند را طی کرده و هشت هزار و 48 فروشگاه دیگر این فرآیند را طی می کنند.
وی تاکید کرد: صرفا فروشگاه هایی که نماد اعتبار دارند قابل اعتماد هستند و مردم به فروشگاه هایی که این نماد را ندارند، مراجعه نکنند.
هادیان فر در بخش دیگری از سخنانش به حفره های اینترنتی و حملات سایبری در کشور اشاره کرد و گفت: در هشت ماه امسال بیش از 215 حفره امنیتی که 177 حفره مربوط به سایت های دولتی و 38 مورد مربوط به سایت های خصوصی بود، انجام شده است.
وی با بیان اینکه امسال حمله جدی به زیرساخت های حساس کشور نداشته ایم، گفت: از 69 هزار و 719 حمله سایبری در کشور 988 مورد به سایت های دولتی و 68 هزار و 731 مورد مربوط به سایت های خصوصی و شرکت ها است.
به گفته هادیان فر در بانک ها 16 حفره بانکی به بانک های کشور اعلام شد که از این تعداد 9 بانک خصوصی و 7 بانک دولتی بوده است.
وی با اشاره به اینکه پلیس فنا از ابتدای سال 90 عضو موثر مرکز جرائم سایبری اینترپل در سنگاپور معرفی شد، گفت: 170 کشور دنیا به صورت افسر تمالس و سامانه ارتباطی با این مرکز در ارتباط هستند و می توانند پرونده مجرمان و اطاعات پرونده را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذارند که ایران از 40 نشست بین المللی تا کنون در چهار نشست حضور داشته است.
رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به کلاهبرداری نتجریه که در تمام دنیا مرسوم است، گفت: کشور ما از این نوع کلاهبرداری آسیب دیده به گونه ای که از سال 90، 21 پرونده و در سال 92 به اوج رسید و به 85 فقره افزایش یافت.
هادیان فر تصریح کرد: البته با اطلاع رسانی انجام شده به صرافی ها و سامان های تجاری و اعلام روش های مجرمان در زمینه واریز کردن ارز، این آمار در سال 93 به 32 فقره و در هشت ماه امسال به 22 فقره رسید که معادل 63 میلیارد تومان به این روش سرقت شده بود.
وی گفت: بخشی از پول توسط این پلیس در کشورهایی که دلیوری شده بود مسدود و با اخذ مجوز قضائی از کشور ثالث به حساب مال باخته واریز شد که یکی از مال باختگان بزرگ این مساله یکی از شرکت های خودروساز کشور بود که عین پول به وی عودت داده شد.
هادیان فر اضافه کرد: بیش از 70 درصد نیازمندی پلیس در حذف صفحات مجرمانه حاد مثل گروه های تروریستی، هرزه نگاری، صفحات جعلی، جعل اسناد و مدارک صفحات منتخب به افراد معروف کشور ، انجام شد.
وی گفت: در عملیات پانجیای چهار به بعد با مشارکت همه کشورهای دنیا در سال 2014 ، 113 کشور دنیا علیه دارو و طبابت غیرمجاز در فضای مجازی اقدام کردند و سازمان اینترپل در سال 2014 پلیس فتا را به عنوان سرگروه کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا انتخاب کرد.
وی در مورد جرائم شبکه های پات نتی، گفت: 200 هزار آی پی آبوده در 193 کشور شناسایی شد که 40 هزار آی پی آبوده مربوط به موسسات مهم و حساس در یکصد کشور دنیا بود و در ایران نیز 15 پورتال مهم آلوده به پات نت( هکرهای خارج از کشور) شناسایی شد که منشا آن ها رژیم صهیونیست، آمریکا و صعودی بود.
هادیان فر با اشاره به مشارکت در بررسی یک هزار و 209 پرونده بین المللی ، گفت: با تمام کشورهای جهان به استثنای رژیم صهیونیستی مشارکت داریم .
وی دستاوردهای پلیس فتا را احساس ارتقای امنیت در فضای مجازی، دشواری ارتکاب جرم، ایجاد ارتباط بین المللی، احساس امنیت برای خانواده و کاربران و کاهش جرائم امنیتی در کشور
در حوزه تروریست عنوان کرد.
هادیان فر تاکید کرد: پلیس فتا در هیچ یک از شبکه های اجتماعی خارجی اعم از تویتر، اینستگرام، فی بوک، یوتو و پیام رسان های موبایلی واتس آپ ، وایبر ، کانال ها، پیچ ها و ربات ها حضور ندارد اما در حوزه داخلی اشرافیت خاصو عام داشته و هشدار و تذکرات ما با ایمیل یا سایت این پلیس اطلاع رسانی می شود.
وی با بیان اینکه هیچ گونه پیامکی از سوی این پلیس به هیچ فردی ارسال نمی شود، گفت: رعایت محرمانه گری در داده و اطلاعات شاکیان متهمان در پلیس فتا یک اصل است.
هادیان فر به مردم توصیه کرد تا ایمنی خود را در فضای مجازی رعایت کنند و مطمئن باشند که به هیچ عنوان به حریم خصوصی افراد و چت های دو نفره آن ها وارد نمی شویم مگر اینکه شاکی خصوصی داشته باند که پرونده قضائی تشکیل و با حکم قضائیی وارد می شویم.
به گفته وی احضار مطلعین و متهمان با ابلاغ قضائی و نه از طریق فیس بوک، تویتر، کانال، تلگرام یا پیامک انجام می شود.
هادیان فر گفت: به زودی مرکز فوریت های پلیس فتا راه اندازی می شود هر چند این مرکز به صورت آزمایشی در برخی از استان ها فعال بوده است.
وی خدمات این مرکز را رسیدگی به شکایات مردم در زمینه مزاحمت های برخط، برداشت های غیرمجاز یا فیشینگ، حملات تروریستی سایبری و کلاهبرداری اینترنتی از طریق ارسال گزارش در بخش دریافت گزارشات مردمی در سایت پلیس برشمرد.
به گفته هادیان فر لازم است تا اطلاعات سه جلدی افراد همراه با کد ملی برای درج شکایت در این بخش ارسال شود.
رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی در پاسخ به سووالی در مورد جرائم سایت های فروش بلیط های اینترنتی ، گفت: مردم برای مراجعه به این سایت ها و فروشگاه های اجناس و سایر نیازمندیهای مردم باید به نماد اعتماد توجه کنند که در زمینه شرکت های فروش بلیط اینترنتی با چندین شرکت برخورد قانونی انجام شده است.
هادیان فر افزود: به سازمان هواپیمایی کشور ابلاغ کرده ایم که سایت های دارای نماد اعتماد را در ذیل سایت خود ثبت کنند.
وی در پاسخ به سووالی دیگر در مورد رصد فضای مجازی با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، گفت: با توجه به برگزاری نشست های کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، در صورتی که مصادیق در این حوزه تعیین شود و آن را به سازمان های نظامی ابلاغ کنند، اطلاع رسانی و اقدامات لازم صورت می گیرد.
هادیان فر در مورد فیلتر تلگرام گفت: باید پرسید درآمدی که این شبکه ها کسب می کنند با توجه به خدمات رایگانی که انجام می دهند، از کجا تامین می شود، آنچه به مدیر تلگرام گفته شده این است که بیشترین کاربران تلگرام مربوط به ایران است و باید اطلعات آن ها حفظ و فروخته نشود.
وی تاکید کرد: براساس پورتکل دنیا، کشوری که بیشترین کاربر را دارد باید سرور شبکه های مربوطه به داخل آن کشور وارد شود چرا که در هر فضایی بستر فعالیت مجرمانه وجود دارد چرا که بیشترین پرونده ما در حوزه خانواده، انتشار تصاویر، موضوعات اخلاقی و فعالیت تروریست های داعش فارسی است که باید نظارت ها در داخل صورت گیرد.
هادیان فر تصریح کرد: این در حالی است که مدیر تلگرام بهانه آورده که ایران در تحریم است و نمی تواند سرور را به داخل کشور بیاورد اگر اینگونه است در نهایت این موضوع از طریق وزارت ارتباطات و سازمان اینترپل در حال پیگیری است.
وی افزود: اگر سرورها به داخل کشور منتقل نشود، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصمیم جدی اتخاذ خواهد کرد البته دست پلیس فتا و سدتگاه های امنیتی کشور در این زمینه در برابر اوتی تی ها بسته نیست اما اگر سرورها به داخل کشور منتقل شوند، پرونده ها سریع تر رسیدگی می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: