کد خبر: ۸۸۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 06
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشتی وزارت بهداشت از ابتلای 90 هزار نفر به ایدز خبر داد و گفت: تنها 30 هزار و 183 نفر از بیماری ایدز خود در کشور اطلاع دارند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش روز جهانی ایدز در خصوص میزان مبتلایان به ایدز در دنیا و ایران گفت: 36.9 میلیون نفر در جهان مبتلا به ایدز هستند که از این تعداد 22 میلیون نیازمند درمان و 17.1 میلیون از بیماری خود اطلاع ندارند که این شرایط در منطقه بدتر خواهد بود. به طوری که در کشور ما 30 هزار و 183 نفر مبتلا به ایدز هستند که این آمار تجمعی می‌باشد. این درحالی است که تعداد واقعی مبتلایان به ایدز 90 هزار نفر هستند، بنابراین تنها یک سوم از مبتلایان از بیماری خود مطلع هستند.
 
وی افزود: از طریق دو راه اعتیاد تزریقی در 40 درصد موارد و تماس جنسی کنترل نشده در 40 درصد موارد و همچنین از طریق مادر به فرزند در 4 درصد موارد به افراد انتقال می‌یابد که این جای نگرانی دارد، چراکه راه انتقال با گذشت زمان در حال تغییر است و این مربوط به رفتارهای پنهان مردم می‌شود. چراکه جامعه‌ای که از طریق تماس جنسی مبتلا می‌شوند، در دسترس نیستند. بنابراین سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند. 

وی در خصوص روند پیشرفت ایدز عنوان کرد: در دنیا ابتلا به ایدز رو به کاهش است ولی متاسفانه ما نتوانسته‌ایم روند صعودی آن را در کشور کنترل کنیم و این اپیدمی همچنان در حال افزایش است. بنابراین اگر منطقه‌ای از دنیا توانسته است بیماری ایدز را کنترل کند ما نیز باید یاد بگیریم .
 
سیاری در خصوص برنامه‌های آتی برای شناسایی و کنترل ایدز در کشور گفت: تا پنج سال آینده باید 90 درصد افراد مبتلا به ایدز شناسایی شوند و خدمات بدون تبعیض و با افتخارات جامعه محور به آنها ارائه شود، همچنین از اقدامات دیگر ما خدمات مشاوره و آموزش جامعه محور برای افراد آسیب پذیر جامعه مثل جوانان و نوجوانان می‌باشد که این برنامه با واحدهای مسئول مثل هلال احمر و وزارت علوم به صورت مشترک در حال انجام است. از طرفی نوجوانانی که تحصیل نمی‌کنند و یا سرپرست و یا محل اسکان ندارند جزو هدف ما هستند.

وی در ادامه گفت: پیشرفته‌ترین تجهیزات تشخیصی در 11 بعد فراهم شده است تا اقدامات آموزشی به کمک 200 پزشک آموزش دیده برای مشاوره و تست و همچنین درمان صورت گیرد.شبکه مجازی بزرگترین راه دسترسی مردم به خدمات است، بنابراین که می‌توانیم برای گروه های پر خطر مثل بانوان خود سرپرست برنامه‌هایی همچون فراهم شدن شغل ایجاد کنیم که امیدواریم مورد استقبال مردم قرار گیرد. 

وی در پایان گفت: ما باید خدمات خود را توانمند کنیم و در جهت کاهش آسیب از تجربیات دیگران نیز استفاده کنیم. برای کنترل و پیشگیری ایدز باید اقدام اساسی با مشارکت همه بخشها به ویژه مردم صورت گیرد چرا که 70 هزار مبتلا از بیماری خود اطلاع ندارند ضمن اینکه مراکز بهداشتی و درمانی تمامی خدمات را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: