کد خبر: ۸۸۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 07
شفا آنلاین>سلامت> اختلاف بر سر بود و نبود خمیرمرغ از شهریور 93 و با صدور بخشنامه‌ای از طرف رئیس سازمان غذا و دارو، مبنی بر ممنوعیت ورود خمیرمرغ به چرخه تولید سوسیس و کالباس شروع شد و ماجرا تا آنجا پیش رفت که رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، 7 آذر ماه امسال استفاده از استخوان و مواد زائد مرغ در خمیرمرغ را برای استفاده در سوسیس و کالباس به کل ممنوع کرد و گفت: «مرغ کامل باید جایگزین شود.»
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید این در حالی بود که سازمان دامپزشکی، استفاده از خمیرمرغ را مجاز می‌دانست. ولی انگار در این میان، تعریف صحیحی از خمیرمرغ وجود نداشت و هر کدام از طرفین ماجرا حرف خود را می‌زدند.

       پیام محبی، رئیس جامعه دامپزشکان در این خصوص گفت: «خمیرمرغی که از نظر دامپزشکی دارای مجوز استفاده است، حاصل خمیرِ مرغِ کاملی است که پس از پایان دوران تخم‌گذاری به عنوان مرغ‌های مادر، دیگر قابل استفاده به عنوان محصولات عادی نیستند، زیرا این مرغ‌های هلندی، گوشت سفتی دارند و پس از پایان دوره تخم‌گذاری و پس از کشته شدن و خالی کردن داخل شکم، به تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی سپرده می‌شوند تا به عنوان خمیر پایه محصولات کالباس و سوسیس استفاده شوند.»

       تقلب در خمیر مرغ
از همان ابتدا محل غش در معامله شد و عده‌ای سودجو برای تهیه محصولی ارزان‌تر از آنچه خمیرمرغ استاندارد شناخته می‌شود به استفاده از ضایعات فروشگاه‌های مرغ رو آوردند. ضایعاتی مانند پوست و مواد داخل شکم و دورریز مرغ‌های پاک شده که با قیمتی نازل خریده می‌شوند و با ترکیب ادویه و نان خشک، خمیری تقلبی را به ارمغان می‌آورد.

همه دنیا یک طرف ما یک طرف
       برای تولید خمیرمرغ از دستگاه بادِر حلزونی استفاده می‌شود. دستگاهی که استفاده از آن 33 سال پیش در دنیا منسوخ شده، اما از 10 سال گذشته کاربرد آن در ایران مجاز شد. تولید سوسیس و کالباس‌ از خمیرمرغ در اروپا فقط در محصولات خاصی مانند فرانکفورترها (هات داگ) مجاز است. از سویی سازمان غذا و دارو، علت جلوگیری از استفاده این محصول را بهداشت پایین آن می‌داند، زیرا خمیر حاصل از این مرغ‌ها سرشار از باقیمانده امحا و احشای حفره شکمی مرغ است.

       محمد موسوی، مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی، استفاده از خمیرمرغ را در تمام کشورهای دنیا امری عادی دانسته و حذف آن از چرخه تولید را غیرممکن می‌داند و می‌گوید: «در همه دنیا در تولید فراورده‌های گوشتی از خمیرمرغ استفاده می‌شود و این کار استاندارد بین‌المللی دارد. درحال‌حاضر واحد‌های تولید فراورده‌های گوشتی، خمیر مورد نیازشان را داخل کارخانه تولید می‌کنند و دارای مجوز سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است و مشکلی ندارد.»

       پیام محبی، درباره بهداشتی بودن خمیرمرغ تولید شده در کشور به خبرنگار «سپید» گفت: «برای تفکیک خمیرمرغی که ایراد دارد با خمیرمرغی که استاندارد است، کاری انجام نشده و یک عنوان برای 2 محصول استفاده می‌شود. خمیرمرغ مورد نظر ما از مرغ کامل تولید می‌شود و یکی از بخش‌های سیکل مرغداری است، اما خمیرمرغی که ایراد دارد، حاصل ضایعات مرغ‌فروشی‌ها و رستوران‌هاست. کالباس حاصل از این ضایعات نیز بسیار ارزان است. حتی استفاده از این خمیر غیربهداشتی به کبابی‌ها هم رسیده و ما در بررسی‌های‌مان دیدیم که افرادی خمیرمرغ ضایعات را با گوشت قرمز مخلوط کرده و با ادویه به صورت کباب کوبیده و با قیمت بسیار ارزان عرضه می‌کنند.»

       در این میان رسول دیناروند هم با اعلام اینکه استفاده از خمیرمرغ به طور کامل منتفی شده، گفت: «تولیدکنندگان فراورده‌های غذایی دیگر اجازه استفاده از استخوان‌ها و مواد زاید مرغ را که از مرغ‌فروشی‌ها تهیه می‌شد، ندارند.»

اختلافات سازمان‌ها و ورود متقلبان
       در حالیکه حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، آبان ماه امسال از موافقت وزیر بهداشت و وزارت متبوعش برای استفاده از خمیرمرغ خبر داد و رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو از دامپزشکی خواست تا نظارت بیشتری در این بخش اعمال کند، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در آخرین روزهای آبان اعلام کرد: «هنوز تفاهم‌نامه 3 جانبه وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی در راستای استفاده از خمیرمرغ با شرایط خاص در فراورده‌های گوشتی امضا نشده است.»

       این همه تناقض در ارائه اطلاعات تنها به نفع متقلبانی بود که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. پیام محبی با اشاره به این موضوع گفت: «مشکل موازی‌کاری وزارت بهداشت و دامپزشکی در بحث محصولات غذایی حاصل از فراوده‌های دامی است. به گفته سازمان غذا و دارو تا زمانی که فرایندی بر روی مرغ انجام نگرفته، زیر نظر دامپزشکی است و از آغاز تبدیل به محصول غذایی پای وزارت بهداشت به میان می‌آید. در واقع سازمان دامپزشکی می‌گوید خمیرمرغ انتهای خط مرغ است، اما وزارت بهداشت می‌گوید ابتدای تولید کالباس است و در واقع هرکس می‌خواهد این فرایند را زیر نظر خودش ببرد. این روند گلوگاهی را به وجود می‌آورد که امکان حضور متقلبان را فراهم می‌کند.»

نظارت کنید نه تهدید
       باید بپذیریم که خمیرمرغ به عنوان محصولی پایه که نقش مهمی در ادامه حیات اقتصادی مرغداران و صنعت سوسیس و کالباس دارد، تولید و استفاده می‌شود و منع استفاده از آن، تنها به استفاده غیرقانونی می‌انجامد. همان طور که اقدام سخت‌گیرانه در زمینه روغن پالم نه تنها به منع استفاده از آن نیانجامید، بلکه باعث استفاده‌های غیرعادی از آن شد.

 بهره‌گیری درست از محصولی که خط پایان یک چرخه تولیدی است، نیازمند نظارت و همراهی سازمان‌هایی است که متولی سلامت غذایی مردم‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند بر سر موضوعی مانند خمیرمرغ به اجماع برسند.

 به نظر می‌رسد که ایجاد محدودیت در استفاده از خمیرمرغ می‌تواند باب جدیدی از تقلب و کلاهبرداری را باز کند، زیرا کمتر کارخانه‌ای است که بپذیرد این محصول از چرخه مصرفش حذف شود. چرا که هزینه تولید با گوشت‌قرمز، قیمت محصول را تا چندین برابر افزایش خواهد داد.

 شرکت‌های سودجو نیز به استفاده از خمیرمرغ ادامه می‌دهند و تنها با بالا بردن قیمت‌ها به مردم القا می‌کنند که محصولی بر پایه خمیرگوشت‌قرمز که آن هم برای خودش پرونده مفصلی دارد تولید کرده‌اند و در این میان هزینه واقعی را مردم می‌دهند که هم سلامت‌شان در خطر است، هم جیب‌شان!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: