کد خبر: ۸۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 07
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی> آیین‌نامه جدید تربیت پرستاری در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که مدتی است از سوی وزارت بهداشت ابلاغ‌شده با مسائل مختلفی رو‌به رو شده که نشان می‌دهد این آیین‌نامه باید در مرحله کارشناسی باقی بماند.
به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید،اصغر دالوندی، مدیر گروه پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از منتفی شدن طرح تربیت پرستار بیمارستانی خبر داد و گفت: «سپردن امور تربیت پرستار به بیمارستان‌های بخش خصوصی تقریباً منتفی شد. ضمن اینکه پذیرش دانشجوی پرستاری تنها از طریق کنکور سراسری و دانشکده‌های پرستاری امکان‌پذیر است.»

       بااین‌حال وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از بیمارستان بهشهر در خصوص این طرح گفت: «اگر روسای دانشگاه‌ها این طرح را به‌درستی برای دانشجویان پرستاری توضیح دهند خواهیم دید که قطعاً به نفع مردم و نیاز کشور است.» سید حسن هاشمی تصریح کرد: «ظرفیت‌های مغفولی که در بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارد که می‌توان برای تربیت پرستا‌ران استفاده شود، مشروط به اینکه این طرح به‌طور کامل با نظارت دانشکده‌های پرستاری اجرا شود و در این صورت هیچ مانع و مشکلی وجود ندارد.»

استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بیمارستانی
       رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه شهید بهشتی در خصوص طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها می‌گوید: «در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، بیمارستانی وجود ندارد که واجد شرایط تربیت پرستارها باشد. زیرا بیمارستان‌ها ازلحاظ تجهیزات و لوازم آموزشی مخصوصاً ازنظر کادر علمی توانایی تربیت پرستار به‌صورت مستقل را ندارند.»

       عباس عباس زاده با بیان اینکه در این طرح امکان استفاده بیشتر از ظرفیت‌ بیمارستان‌ها وجود دارد، می‌گوید: «در حال حاضر بخش زیادی از آموزش پرستاری در بیمارستان‌ها انجام می‌شود. اما اگر نیاز کشور بیش از پذیرش کنونی باشد، با توجه به ظرفیت‌های بیمارستان‌ها، در بخش آموزش عملی و کارآموزی باید از فضا و عرصه آموزش بیمارستانی بیشتر از امروز، استفاده شود.»

       وی بابیان اینکه نباید از این طرح برداشت‌های اشتباه داشت، تصریح کرد: « در حال حاضر به دلیل نبود امکانات لازم، باید بخش پذیرش و ثبت‌نام دانشجوی پرستاری، خدمات آموزشی و بسیاری از مباحث تئوری در دانشکده‌ها انجام شود و دانشکده‌های پرستاری با تفاهم‌نامه‌هایی که با بیمارستان‌ها دارند، در بخش آموزش عملی و کارآموزی‌ از عرصه‌های بیمارستانی استفاده کنند.»

       همچنین دبیر نظام پرستاری تهران  می‌گوید: «جامعه پرستاری دارای مشکلات عدیده‌ای است و متاسفانه وزارت بهداشت با وجود مشکلاتی نظیر نبود امنیت شغلی، حقوق نامتناسب و سختی‌های دیگر کاری، تنها انگشت ‌بر کمبود نیروی پرستاری گذاشته است.»

 یحیی عبدالهی در خصوص آموزش دروس تئوری در بیمارستان‌ها می‌گوید: «در رشته پرستاری 20 واحد دروس پایه وجود دارد که اساتیدی آنها را آموزش می‌دهند که برای پزشکان و دندان‌پزشکان نیز تدریس می‌کنند. اما در بیمارستان مشخص نیست این واحدها را چه کسانی تدریس خواهند کرد.»

بیمارستان‌ها هیئت‌علمی بالینی ندارند
       دانشجویان پرستاری نیز نسبت به اجرای آیین‌نامه تربیت پرستار در بیمارستان‌ها ابراز نگرانی می‌کنند. یکی از دانشجویان معترض می‌گوید: «باوجود کمبود نیروی پرستاری، آمارهای زیادی وجود دارد که بسیاری از پرستاران بعد از فارغ‌التحصیلی جذب نمی‌شوند.

برخی به دلیل شرایط کاری سخت و حقوق پایین ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و برخی دیگر از کشور خارج می‌شوند.» به گفته این دانشجو مشکل کمبود نیروی پرستاری در جذب آن است. وی معتقد است که بیمارستان‌ها ظرفیت آموزش پرستاران را ندارند و می‌گوید: «دانشجویان پرستاری که برای کارورزی به بیمارستان‌ها می‌روند، اتاقی ندارند که استراحت کنند یا بخواهد در آن تدریس شود. باوجود چنین شرایطی، چگونه می‌توان در این بیمارستان‌ها پرستار تربیت کرد؟»

به گفته این دانشجو، در پی اعتراضی که سه‌شنبه گذشته دانشجویان پرستاری در مقابل وزارت بهداشت داشته‌اند، دانشجویان نسبت به آینده کاری خود ابراز نگرانی کردند و خواستار لغو این طرح شدند.

واگذاری طرح تربیت پرستاری به منطقه آمایشی 7
       وزارت بهداشت نیز برای بررسی این طرح، نشستی را با حضور روسای دانشکده پرستاری و معاونین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کشور سه‌شنبه گذشته برگزار کرد. معاون آموزش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد این جلسه توضیح داد: «درصورتی‌که بیمارستان‌ها بتوانند وضعیت خود را ارتقاء دهند و شرایط مطلوب را کسب نمایند، از طریق توافق با دانشکده‌های پرستاری می‌توانند دانشجو تربیت کنند.»

       باقر لاریجانی بابیان اینکه بررسی توسعه آموزش پرستاری به منطقه آمایشی 7 واگذارشده، افزود: «شیوه‌نامه اجرایی با همکاری مناطق و مشورت روسای دانشکده پرستاری تدوین می‌شود، بنابراین بهترین فرصت را داریم که از نظرات دست‌اندرکاران آموزش پرستاری استفاده کنیم.» بر اساس تقسیم‌بندی، منطقه آمایشی 7 شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان،یزد، کاشان و شهرکرد است. جمشید حاجتی در این نشست با تاکید بر اینکه پذیرش پرستاران از طریق سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌گیرد، یادآور شد: «مرکز سنجش پزشکی تنها به‌عنوان هماهنگ‌کننده کار خواهد کرد و پذیرش فقط از سوی سازمان سنجش کشور انجام می‌شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: