کد خبر: ۸۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 07
شفا آنلاین>اجتماعی>چهارشنبه هفته گذشته با پایان یافتن مراسم اربعین امام حسین، همزمان با بازگشت اولین گروه‌های زائران به کشور، اخباری مبنی بر کشف اسباب‌بازی‌های مشکوک منتشر شد
به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید این بار تروریست‌های داعش از راه سوغاتی‌های کربلا قصد ورود به ایران را داشتند. اولین مورد مشکوک در مرز مهران گزارش شد که بسته‌ای در یک عروسک جاسازی‌شده بود. در نمونه بعدی نیز خبری از خوزستان ارسال شد که در یک اسباب‌بازی مورد مشکوکی وجود داشته است. با انتشار این دو خبر نیروی انتظامی و وزارت کشور از تمامی زائران خواستند تا هر مورد مشکوکی را که مشاهده کرده‌اند گزارش کنند واگر کسی قصد داشت بسته یا اسباب‌بازی به آنها بدهد به ماموران اطلاع دهند.

عروسک‌های داعشی در مرز مهران

       روز جمعه پلیس عراق از کشف یک محموله از عروسک‌های حاوی مواد منفجره خبر داد. شبکه السومریه نیوز گزارش داد که نیروهای امنیتی عراق یک جعبه حاوی ده‌ها عروسک اسباب‌بازی بمب‌گذاری‌شده را کشف و ضبط کردند. صباح مهدی العزاوی که یکی از فرماندهان عملیات لشکر یازدهم عراق است، اعلام کرد: «عروسک‌های بمب‌گذاری‌شده که با دستگاه کنترل از راه دور قابل‌انفجار بود، خنثی شدند اما برخی از این اسباب‌بازی‌ها عروسک‌های بمب‌گذاری‌شده به‌محض گذاشتن باطری در آن منفجر می‌شوند.»

 وزارت دفاع عراق به مردم این کشور درباره اشیاء ناشناخته یا دریافت هدیه از افراد ناشناس هشدار داد. گزارش‌ها حاکی از اهدای این اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها در برخی مسیرهای راه‌پیمایی به‌عنوان هدیه به زائران و کودکان همراهشان است.

آماده‌باش نیروی انتظامی و وزارت کشور
       در ساعات اولیه اعلام خبر از سوی مراجع انتظامی و امنیتی، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا از زائران اربعین حسینی که اقدام به خرید عروسک‌های عراقی و اسباب‌بازی‌هایی ازاین‌دست کرده‌اند خواست تا در اولین فرصت این اسباب‌بازی‌ها را تحویل پلیس داده و موضوع را به ماموران پلیس اطلاع دهند و گفت: «در حال حاضر همکاران ما در نقاط مرزی و با استفاده از تجهیزات خاص از بی‌خطر بودن این اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های عراقی اطمینان حاصل می‌کنند.» سردار حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی نیزاز مردم خواست در این زمینه هماهنگی بیشتری با واحدهای انتظامی داشته باشندو زائران اگر وسایلی از جمله اسباب‌بازی خریداری کردند قبل از دست زدن به آن‌ها به واحدهای انتظامی خبر دهند. زائرانی که هنوز وارد کشور نشده‌اند نیزوسایلشان را چک کنند. با انتشار این اطلاعیه جمعی از زائران به نیروهای انتظامی مراجعه کرده و اعلام کردند که عروسک‌هایی در سفر به عتبات عالیات با پافشاری به آنها هدیه شده است.

آیا عامل اعصاب است؟

       با انتشار اخبار عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های حاوی بسته‌های مشکوک، شایعات پیرامون محتویات داخل بسته‌ها نیز دست‌به‌دست شد و درحالی‌که هنوز از ماهیت اصلی این بسته‌ها اخباری در دست نیست احتمال بیوتروریسم در فضای مجازی بیشتر مطرح‌شده است. شنیده‌های تاییدنشده حاکی از آن است که این عروسکها بعد از فعال شدن چاشنی انفجاری کوچک داخلشان، گازی متصاعد می‌کنند که می‌تواند بر روی اعصاب اثر بگذارد.

       مهدی حسن‌عباسی، معاون مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور دراین‌باره گفت: «هنوز هیچ چیز درباره محتویات این بسته‌ها تایید نشده و تنها گفته‌شده مواد مشکوکی است که بررسی‌های بیشتر درباره آن‌ها در حال انجام است.»

       عباسی انتشار این خبر را اقدامی پیشگیرانه دانست و گفت: «این دو اسباب‌بازی طی بازرسی‌ها در مرز کشف شد. محتویات این بسته‌ها در آزمایشگاه‌های نیروی انتظامی، سپاه و سایر نهادهای مربوطه در حال بررسی است تا مشخص شود که چه موادی بوده است.»

       او گفت:‌«هنوز آمار دقیقی از تعداد این اسباب‌بازی‌ها نداریم. بعد از اعلام اطلاعیه، مردم مواردی را خودشان آوردند. البته تعداد این بسته‌ها زیاد نیست و تعدادی هم که بوده توسط نیروی انتظامی شناسایی‌شده یا خود مردم تحویل داده‌اند.» معاون مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور درباره نحوه ورود این اسباب‌بازی‌ها به کشور گفت: «بخشی ار این عروسک‌ها توسط زائران به دلیل قیمت پایین خریداری‌شده و بخشی هم به آنها هدیه شده است.»

عباسی از مردم خواست در صورت داشتن این اسباب‌بازی‌ها، از رها کردنشان در خیابان‌ها و سطل‌های زباله خودداری کنند و وسایل خریداری‌شده در عراق را به‌هیچ‌عنوان دست‌کاری نکرده به مراکز انتظامی مراجعه کنند تا این وسایل بررسی شوند. همچنین زائران به‌هیچ‌عنوان وسایل خریداری‌شده در سفر به عتبات عالیات را که قابلیت اتصال به برق یا باتری دارند، پیش از تایید مراجع انتظامی نباید استفاده یا آزمایش کنند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: