کد خبر: ۸۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 07
شفا آنلاین>سلامت>محققان در بررسی‌های خود دریافتند، ورزش می‌تواند به مرور زمان افسردگی مبتلایان به بیماری پارکینسون را از بین برده و آنها را بار دیگر به زندگی بازگرداند.
به گزارش شفا آنلاین،  محققان و متخصصان مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی «اوهایو» اعلام کردند، ورزش نه تنها علائم حرکتی مبتلایان به پارکینسون را بهبود می‌بخشد بلکه باعث بهتر شدن وضعیت افسردگی آنها بخصوص در مراحل اولیه بیماری می‌شود.

پزشکان همچنین اشاره کردند که حضور بیماران مبتلا به پارکینسون در ورزش‌های گروهی، افسردگی آنها را تا حد قابل توجهی کاهش داده و باعث می‌شود تا حد زیادی با وضعیت موجود کنار بیایند. هرچند محققان تاکنون علت اصلی تأثیر ورزش بر کاهش افسردگی در این گروه از بیماران را شناسایی نکرده‌اند ولی بسیاری از مطالعات حاکی از آن است که ورزش و فعالیت بویژه در قالب گروهی، التهاب ایجاد شده در سیستم عصبی مرکزی را کاهش داده و باعث بالا رفتن انعطاف رشته‌های عصبی می‌شود.

پارکینسون اختلالی پیشرونده است که سیستم عصبی را درگیر می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون امریکایی به این بیماری مبتلا بوده وهر ساله حدود 60 هزار امریکایی به پارکینسون مبتلا می‌شوند. علائم این اختلال با گذشت زمان و با‌وجود مصرف دارو یا جراحی تشدید می‌شود؛ بنابراین انجام هر اقدامی که بتواند باعث بهبود شرایط بیمار و بالا بردن کیفیت زندگی آنها شده و روند پیشرفت بیماری را به تأخیر بیندازد، حائز اهمیت است. از این‌رو تاکنون پژوهش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.

محققان امریکایی نیز در پژوهش‌های خود حدود 31 بیمار مبتلا به پارکینسون را که هفته‌ای 3 بار و هر بار به مدت یک ساعت ورزش می‌کردند مورد مطالعه قرار دادند. بیمارانی که در مراحل ابتدایی بیماری قرار داشتند به مدت 48 هفته و گروهی که بیماری آنها با تأخیر بروز کرده بود به مدت 24 هفته ورزش را ادامه داده و طی این مدت تحت نظر محققان بودند.

 12 هفته اول به ورزش‌های استقامتی و حرکاتی برای تقویت قلب و عروق، استحکام مفاصل و برنامه حفظ تعادل وزن اختصاص یافت که در دوره دوم 12 هفته نیز ادامه یافت. هر دو گروه برنامه ورزشی یکسانی را نیز انجام می‌دادند.

مطالعات پس از چند ماه بررسی نشان داد علاوه بر اینکه افراد شرکت کننده، از جلسات ورزشی خود در طول هفته لذت می‌بردند، افسردگی‌شان هم تا حد قابل توجهی از بین رفته بود. پژوهشگران معتقدند در بیماری پارکینسون، افسردگی بیش از علائم حرکتی بیماری تضعیف‌کننده بوده و بیمار را در مقابله با بیماری ناتوان می‌کند. بیش از 50 درصد از مبتلایان به پارکینسون از افسردگی رنج می‌برند و ورزش راهکار بسیار ساده‌ای برای رهایی از این مشکل به شمار می آید.وب ‌ام دی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: