کد خبر: ۸۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 05
شفا آنلاین>سلامت>تغییر سبک زندگی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها به ویژه دیابت ضرورت دارد و بسیار مؤثر است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر جلالی روانشناس گفت: امروزه در بحث پیشگیری و درمان بیماری‌ها به ویژه دیابت، از ضرورت تغییر سبک زندگی سخن گفته می‌شود، نکته بسیار قابل توجه در این میان، خودشناسی  تغییر است، یعنی این که خود را بشناسیم به گونه‌ای که دریابیم در مقابل تغییر چگونه‌ایم؟

وی افزود: اولین نکته در تغییر رفتار، ایجاد تمرکز قوی است. فرق نوابغ با افراد عادی این است که نوابغ می‌توانند یک فکر را هر مدت که بخواهند در ذهن خود نگه دارند و هر زمان که بخواهند آن را طرح نمایند. اما افراد عادی قادر به این کار نیستند در واقع یکی از مشکلاتی که در جوانان ما زیاد دیده می‌شود، کارهای ناتمام است.

دکتر جلالی بیان کرد: نکته دیگر این است که برای تغییر باید هزینه کرد و البته این هزینه الزاماً مادی نیست. عده‌ای مایل به تغییر هستند اما بدون هیچ زحمتی! مثلاً یک دیابتی می‌خواهد بدون هیچ زحمتی قند خونش کنترل شود که بدون شک چنین چیزی ممکن نیست. معمولاً افرادی که خویشتن‌دار نیستند نمی‌توانند برای تغییر تمرین کنند زیرا تمرکز ندارند.

یکی از آفت‌های تغییر، تفکر منفی یعنی ناامیدی نسبت به تغییر است از این رو این روانشناس تصریح کرد: عبارت‌هایی چون «بارها سعی کرده‌ام تغییر کنم اما نشد» و... برپایه تفکرات منفی شکل می‌گیرند.

اغلب افراد به تغییرات خوب بی‌توجه‌اند و فقط مواردی در ذهنشان برجسته است که تغییری به وجود نیامده و هیچ‌گاه هم عمیقاً به بررسی دلایل این عدم تغییر نمی‌پردازند. جملاتی که به ذهن وارد و در آن ثبت می‌شوند سرنوشت ساز هستند. این شما هستید که باید جملات ذهنی خود را در جهت موفقیت، سلامت و خداجویی ثبت نمایید پس مهم است که جملات ذهنی‌تان را تغییر دهید، پس با کنار گذاشتن تفکرات منفی، با جملات امیدوار کننده باید به سوی یک ذهن مثبت حرکت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ناآگاهی نسبت به پدیده تغییر باعث می‌شود حس کنیم نمی‌توانیم در خودمان تغییر لازم را پدید آوریم. تغییر یک علم است که برای برخورداری از روش‌های اجرایی آن باید دوره ببینیم و مهارت و آگاهی لازم را کسب نماییم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: