کد خبر: ۸۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 03
شفاآنلاین :اجتماعی >آسیب ها>وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب لایحه حمایت از معلولان با وجود بار مالی در دولت خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین ،علی ربیعی به مناسبت روز جهانی معلولان با بیان اینکه تصویب این لایحه در مجلس برکات زیادی خواهد داشت، گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابعاد مختلف این لایحه را بررسی کردند و پس از تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.

وی با بیان اینکه با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی شاهد تغییرات اساسی در زندگی معلولان خواهیم بود گفت: به این ترتیب معلولانی که قادر به کار کردن نیستند و دریافتی ناچیزی دارند با این لایحه حداقل دستمزد قانوان کار را خواهند گرفت.

وزیر تعاون افزود: در لایحه حمایت از معلولان موضوع آموزش رایگان معلولان دیده شده و همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است در ساخت امکان عمومی و مسکن الزامات حرکت روان معلول را در نظر بگیرد.

ربیعی با بیان اینکه حرکت معلولان در حال حاضر در معابر مناسب نیست گفت: با این لایحه الزام و اجبار در بخش مناسب سازی معابر صورت خواهد گرفت .

وی افزود :علاوه بر بودجه ای که دولت به بهزیستی می دهد، بخشودگی های بیمه ای برای کارفرمایانی که معلولان را جذب می کنند در این لایحه دیده شده است.

ربیعی گفت: در این لایحه تلاش می‌شود برای خانواده هایی که فرزند معلول دارند به ترتیب تعداد فرزند معلول، آنان را صاحب خانه کنیم و فکر می کنم تا پایان سال 96 بتوانیم این امر محقق شود.

وی افزود: روز جهانی معلول فرصتی است تا معلولان توانایی ها، توانمندی ها و آنچه را که در درونشان نهفته است در جامعه بروز دهند و ما هم وظیفه داریم در کنارشان باشیم.

وزیر تعاون گفت: دولت تدبیر و امید وظیفه خود می داند برای بهبود زندگی معلولان در ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تلاش کند و در کنار معلولان باشد.

ربیعی اضافه کرد: روز جهانی معلول فرصتی است تا همه شهروندان و ایرانیان به این موضوع بیاندیشند که معلولان نتیجه ازدواج های نامناسب و اتفاقات و حوادثی هستند که به علت بی احتیاطی و برخی کمبودها به وجود آمده اند .

وی افزود: با توجه به مسایل زیست محیطی شاهد برخی معلولیت های جدید هستیم بنابراین باید بدانیم که همه ما در قبال معلولان مسئول هستیم و این امری اخلاقی است که  شرایطی برای معلولان ایجاد شود تا بتوانند در جامعه راحت‌تر زندگی کنند.

ربیعی گفت: زندگی با معلول و رفتار مناسب با وی مباحثی است که باید بیش از این درباره آن در جامعه اطلاع رسانی کرد تا معلولان و حتی سالمندان بتوانند از فرصت های برابری در جامعه برخوردار شوند.

وزیر تعاون افزود: روندی که از سال 93 برای پیشگیری از معلولیت پیش گرفتیم در سال 94 در حال تکمیل شدن است بر همین اساس در بخش غربالگری شنوایی سنجی در سال 94 بیش از 90 درصد جامعه هدف پوشش داده شده است.

وی گفت: همچنین در بینایی سنجی با توجه به اینکه کم بینایی و یا تنبلی چشم در صورت تشخیص به موقع از نابینایی جلوگیری می کند در سال گذشته 75 درصد از جامعه هدف پوشش داده شد که این میزان امسال به 87 درصد رسیده است و امیدواریم تا نیمه اول سال 95 بتوانیم این میزان را به 100درصد برسانیم.

وزیر تعاون افزود: 220 مرکز مشاوره خصوصی ژنتیکی پیش از ازدواج در سراسر کشور با سازمان بهزیستی تفاهمنامه همکاری امضا کردند تا از معلول‌زایی جلوگیری شود برنامه داریم این تعداد مرکز مشاوره را به هزار مرکز افزایش دهیم .

ربیعی اضافه کرد: امسال وسایل توانبخشی مورد نیاز معلولان در هفت استان به طور کامل تامین شد و این موضوع را با تاکید آقای رئیس جمهور در بخش تامین بودجه به 30 استان افزایش خواهیم داد.

وزیر تعاون افزود: برای ارائه خدمات یکپارچه به معلولان استانداردی جهانی وجود دارد که این حرکت از مراکز روستایی به شهری آغاز شده است بر اساس این طرح، همه مشخصات معلول ثبت و خدمات هدفمندتر و بهتر ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه درکشور 420 هزار معلول روستایی وجود دارد گفت: امسال توانبخشی را به خانه ها بردیم و توانبخشی مبتنی بر جامعه و خانواده را در بهزیستی پیگیری کردیم و تلاش می کنیم به اعضای خانواده که امکان ارائه فعالیت توانبخشی را در خانه دارند آموزش داده و به آنان حقوق پرداخت می کنیم .

ربیعی افزود: در بخش اوتیسم هم مراکزی برای اجتماعی شدن این معلولان در نظر گرفته شده است .

وی گفت: امسال 30 هزار شغل از طریق آموزش معلولان و یا به کارگیری آنان در کارخانه ها ایجاد شده است .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: روز جهانی معلولان را مغتنم می شماریم و از همه مردم می خواهیم در قالب سازمان های مردم نهاد، خیریه ها و رفتارهای اجتماعی به فرزندانمان یاد بدهیم با معلولان مهربان باشند و حقوق معلولان را محترم بشمارند و در محیط های عمومی و اداری معلولان را مقدم بشماریم.واحدمرکزی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: