کد خبر: ۸۸۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 03
شفاآنلاین :سلامت >تغذیه >سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: سالانه حدود ۶۰۰ میلیون نفر در جهان به بیماری های مربوط با مواد غذایی مبتلا می شوند و حدود ۴۲۰ هزار تن نیز جان شان را از دست می دهند.
 به گزارش شفاآنلاین ؛ این سازمان اعلام کرد : مصرف مواد غذایی آلوده به باکتری ها، ویروس، انگل ها، سموم و مواد  شیمیایی به صورت میانگین به بیماری یک نفر از هر 10 نفر منجر می شود.


سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود اعلام کرد: حدود یک سوم ( 30 درصد ) مرگ های ناشی از بیماری های با ریشه غذایی، کودکان زیر پنج سال را شامل می شود در حالی که آنها فقط 9 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند.    

این سازمان برای بیماری های ناشی از مواد غذایی از 31 عامل از جمله باکتری ها، ویروس ها، انگل ها، سموم و مواد شیمیایی اسم برد و اعلام کرد هر سال حدود 600 میلیون نفر معادل یک نفر از10 نفر بعد از مصرف مواد غذایی آلوده به بیماری مبتلا می شوند. از بین آنها هر سال 420 هزار نفر جان خود را از دست می دهند و 125 هزار نفر را افراد زیر پنج سال تشکیل می دهند.

این بیماری ها برای بهداشت عمومی جهان یک مشکل به حساب می آید و آفریقا و جنوب شرق آسیا با بالاترین میزان مرگ و میر ( 320 هزار نفر ) بیشترین قربانی را دارند.

سازمان جهانی بهداشت برای مقایسه به 5000 مورد مرگ ناشی از این بیماری ها در اروپا و 9000 مورد در آمریکا اشاره کرد.

مارگارت چان مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت:‌ « تاکنون ارزیابی ها مبهم و غیر دقیق سبب شده بود تا تلفات انسانی مواد غذایی آلوده به صورت مبهم باقی بماند. اما این گزارش سبب شد همه چیز مشخص شود.

وی افزود: «‌ آگاهی از عوامل جدی این مشکلات در مناطق مختلف جهان به دولت ها و بخش محصولات غذایی کشاورزی امکان می دهد تا تدابیر مناسب را اتخاذ کنند .»

کازواکی میاگیشیما هم گفت:‌ « بر اساس اطلاعاتی که ما در دست داریم به نظر می رسد همه ساکنان جهان به ویژه کودکان زیر پنج سال و ساکنان مناطق با درآمد پایین با این بیماری ها درگیر هستند .»

بر اساس این گزارش، بیماری های اسهال آور دلیل اصلی بیش از نیمی از بیماری های مرتبط با مواد غذایی است که 550 میلیون نفر را در جهان درگیر کرده و به مرگ 230 هزار نفر منجر شده است. در این میان کودکان با 220 میلیون بیمار و 96 هزار کشته قربانی اصلی به حساب می آیند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: