کد خبر: ۸۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 02
شفا آنلاین>اجتماعی> صدای زنگ اعتیاد، باوجود این‌که در درون و برون خانواده‌ها در مناطق شهری و روستایی کردستان شنیده می‌شود؛ اما هنوز مسئولان دستگاه‌های متولی، آماری دقیق برای بررسی و آسیب‌شناسی این پدیده خسران‌بار اجتماعی ندارند.

به گزارش شفا آنلاین،دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر کردستان پیش‌بینی می‌کند که در مناطق شهری و روستایی استان ٢٠‌هزار معتاد، نعمت حیات و زندگی را در شعله‌های خانمان‌سوز اعتیاد، دود می‌کنند و می‌سوزانند.

به گزارش شفا آنلاین،«سلیم کریمی» می‌گوید:  اگر آمار ٢٠‌هزار معتاد موجود در استان را در چهار نفر که نرم تعداد خانوار ایرانی است، ضرب کنیم؛ ٨٠‌هزار نفر مستقیم در کردستان درگیر با مسأله اعتیاد هستند.

به گفته او، ٩‌درصد معادل یک‌هزار و٨٠٠ نفر از ٢٠‌هزار معتاد کردستان زن هستند که ٣٠درصد از زنان توسط شوهران‌شان آلوده شده‌اند. او با اعلام این‌که ٧٠درصد معتادان کردستان تحت پوشش خدمات درمانی و حمایتی هستند؛ افزود: ٣٢‌درصد از جمعیت زندانیان استان را معتادان تشکیل می‌دهند که نسبت به میانگین کشوری ١٠درصد کمتر است.او میانگین سنی مصرف‌کنندگان موادمخدر در کردستان را ٢٠ تا ٣٠‌سال عنوان کرد و گفت: تریاک، هرویین، شیشه و حشیش بیشترین مواد مصرف‌کننده در استان است.

به گفته او هم‌اکنون ٧هزار و١٠٠ نفر از معتادان در مرحله متادون‌تراپی و یک‌هزار و٣٠٠ نفر در مرحله سم‌زدایی در کمپ‌های ترک اعتیاد هستند که تنها امکان برگشت ٢٠‌درصد از معتادان به کانون خانواده و جامعه وجود دارد. کریمی میانگین تحصیلات معتادان را دیپلم و کمتر از دیپلم دانست وگفت: متاسفانه نوع مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی تغییر کرده است که امکان برگشت افراد مبتلا به این نوع مخدر بسیار کم است.

این مقام مسئول، کردستان را جزو استان‌های پاک کشور توصیف کرد و گفت: فقر، بیکاری، لذت‌جویی، تنوع‌طلبی، مهاجرپذیری، اعتقاد به درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و اعتقاد به نیروزا بودن جنسی موادمخدر از مولفه‌های گرایش جوانان زن و مرد به مصرف موادمخدر است.

او ٨٠درصد معتادان را متجاهر خرده‌فروش عنوان کرد و افزود:  باندهای کلان و عمده ترانزیت و توزیع موادمخدر در کردستان به جز سرشاخه‌های ضعیف وجود ندارد.او شایعه شیوع مصرف موادمخدر در مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های استان را تأیید نکرد وگفت: خوشبختانه مدارس کردستان از حیث آلودگی به موادمخدر پاک است اما این به معنای احتمال شیوع این رفتار پرخطر در بین نوجوانان مدارس نیست. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر از فعالیت ١٦ کمپ ترک اعتیاد دارای مجوز قانونی در کردستان خبر داد و افزود: ظرفیت پذیرش هر کمپ از ٣٠ تا ٥٠ نفر متغیر است که این کمپ‌ها نقشی اساسی در درمان بیماران مبتلا به اعتیاد دارند. به گفته او افزون بر کمپ‌های خصوصی ترک اعتیاد، دو مرکز کمپ اجباری ترک اعتیاد (ماده ١٦) با ظرفیت پذیرش و اسکان ١٠٠ نفر در شهرستان‌های سنندج و سقز فعال است.
معاون پیشگیری بهزیستی، شمار معتادان را بیشتر از آمار شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر می‌داند و می‌گوید:  در حال حاضر هیچ پژوهش و تحقیق آماری برای ارایه شمار دقیق معتادان در کردستان وجود ندارد.«باقر کرمی» با اعتقاد بر این‌که ارایه آمار، بدون استناد تحقیقی جامعه را به بیراهه می‌کشد؛ گفت: از‌ سال ١٣٧٥ تاکنون هیچ‌گونه تحقیق میدانی برای شناسایی و ثبت آمار دقیق معتادان به تفکیک جنسی، میزان تحصیلات، میانگین سنی و فراوانی توزیع در مناطق شهری و روستایی در کردستان انجام نشده است.

او با تأکید بر اینکه برای آسیب‌شناسی پدیده اعتیاد باید تحلیل داده‌های آماری مبنا قرار گیرد؛ گفت:  بهزیستی کشور طرح شیوع‌شناسی مصرف موادمخدر را برای شناسایی دقیق آمار معتادان تدوین و بخشنامه کرده است که با اجرای این طرح و استخراج نتایج این پژوهش از ارایه آمارهای غیرمستند جلوگیری می‌شود. کرمی با اعلام این‌که این طرح در ٣٢ خوشه نمونه‌گیری تدوین شده است؛ افزود:  تاکنون آمارگیری پنج خوشه در مناطق شهری و روستایی کردستان انجام شده که به‌زودی نتایج آن رسانه‌ای می‌شود.
این مقام مسئول از پاسخگویی و همراهی صادقانه خانوارها به سوالات پرسشنامه ماموران آمارگیری قدردانی و ابراز امیدواری کرد که تا پایان ‌سال‌جاری ٢٧خوشه دیگر نمونه‌گیری شود و به اتمام برسد.

به گفته او با استخراج و تحلیل آمار طرح شیوع‌شناسی مصرف موادمخدر، شمار افراد مبتلا به انواع موادمخدر سنتی و صنعتی، مشروبات الکلی و قرص‌های مسکن استامینوفن نیز مشخص می‌شود.

کرمی تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد خصوصی در کردستان برخلاف شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر را ١٣ کمپ قانونی دانست و گفت:  از مجموع ١٦ کمپ ترک اعتیاد، مجوز سه کمپ به دلیل برخورد خشن با معتادان لغو و پلمب شده‌اند. او از فعالیت کمپ ترک اعتیاد زنان با ظرفیت پذیرش ٢٠ نفر در استان خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل فرهنگ آبروریزی و حفظ منزلت خانواده‌ها استقبال زنان از این کمپ در حد ٦ نفر است. به گفته او اعضای خانواده زنان آلوده به موادمخدر از آوردن معتادان زن به کمپ‌های ترک اعتیاد خودداری می‌کنند، درحالی‌که برای ترک اعتیاد فرزندان پسر به آب و آتش می‌زنند. او با اعلام این‌که بهزیستی برای پاکی هر فرد معتاد در یک دوره ٢٨ روزه، ٣٦٠‌هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند؛ افزود: در بهترین حالت، امکان برگشت فرد معتاد به کانون خانواده و جامعه ١٠‌درصد است، نه ٢٠درصد.کرمی معتقد است فرد معتاد بعد از فرآیند پاکی نباید در جامعه رها و طرد شود؛ بلکه باید تمام بسترهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای درمان معتاد بیمار فراهم شود.

به گفته او دولت به هر فرد معتاد با دوسال سابقه پاکی، تسهیلات ١٥‌میلیون تومانی پرداخت می‌کند و بهزیستی نیز با معرفی این افراد به کلینیک‌های مددکاری زمینه مشاوره‌های روان‌شناختی، آموزش مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای و اشتغال را فراهم می‌کند. کرمی اعتبار امسال بهزیستی استان برای اجرای این طرح را ٢٠‌میلیون تومان ذکر کرد که سرانه هر فرد ١٥٠‌هزار تومان است و تحت عنوان پاداش به کلینیک‌های مددکاری درصورت پذیرش معتادان با دوسال پاکی پرداخت می‌شود.

آمارسازی ذهنی مبنای انحراف حقیقت
مسئول دفتر اعتیاد معاون پیشگیری بهزیستی کردستان نیز نسبت به آمار شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر واکنش نشان داد و گفت:  تحلیل آمار کمی و کیفی مستلزم تحقیق و پژوهش آماری است و آمارسازی ذهنی حقیقت و واقعیت‌های پدیده اعتیاد را از چرخه آنالیز علمی منحرف می‌کند.
«مسلم شبرنگ» برخلاف نظر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر که بیکاری و فقر را عامل گرایش جوانان به موادمخدر می‌داند، معتقد است که در بین افراد مصرف‌کننده کردستان مشابه سایر مناطق کشور شمار معتادان شاغل چشمگیر است و این علت نافی معلول اعتیاد از منظر این مقام مسئول است

.این کارشناس ارشد روان‌شناسی، میانگین تحصیلات معتادان را که از منظر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر دیپلم به پایین عنوان شده است، نیز رد می‌کند و می‌گوید:  بررسی‌ها و آمارهای نسبی دفتر اعتیاد بهزیستی نشان می‌دهد که در جمع معتادان کردستان، اقشار و طبقات مختلف اجتماعی با میزان تحصیلات دانشگاهی بالا نیز وجود دارد.

این کارشناس اعتیاد، افسردگی و عدم مشارکت جوانان در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را در افزایش پدیده اعتیاد جوانان موثر دانست و گفت: نتایج بررسی‌های علمی در جهان نشان می‌دهد که برخورد چکشی خانواده و جامعه با جوانان، آنان را از چرخه تربیت سرمایه اجتماعی طرد و بر جاده لغزنده اعتیاد غلت می‌دهد. به عقیده او راه‌اندازی دو کمپ ترک اعتیاد اجباری (ماده ١٦) سقز و سنندج که مورد تأکید و تایید شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر کردستان در بازگشت و پاکی معتادان است، دستاورد چندانی در بازگشت معتادان به عرصه جامعه ندارد و امکانات و فضای بهداشتی این دو کمپ اسفناک است.

افزایش ٢٥‌درصدی فوتی‌های موادمخدر
مدیرکل پزشکی‌قانونی کردستان از افزایش ٢٥‌درصدی شمار فوتی‌های مبتلا به موادمخدر در هفت ماهه‌ سال‌جاری خبر داد و گفت: در هفت ماهه امسال ٢٦ مرد و ٤ زن معتاد بر اثر مصرف موادمخدر فوت شده‌اند. «غلامرضا همایون‌پور» شمار فوتی‌های مدت مشابه‌ سال قبل را ٣زن و ٢١ مرد ذکر کرد و افزود: با آغاز فصل سرما احتمال افزایش فوتی‌های معتادان خیابانی متجاهر افزایش می‌یابد.شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: