کد خبر: ۸۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۷ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 02
شفا آنلاین>اجتماعی>کار و بارشان این روزها رونق دارد؛ به‌طور دقیق از روزهای پیش از آغاز ماه محرم. همان وقت که تکیه‌ها علامت‌ها را از انبارها درمی آورند و غبارشان را می‌روبند.
به گزارش شفا آنلاین، راسته بازار، بر خیابان ناصرخسرو، همان جایی است که پرهای رنگی علامت، رنگی تر از همیشه به چشم می‌آیند. تنوع رنگ بالاست. زرد، نارنجی، قرمز، مشکی، بنفش، صورتی  و طیف‌های مختلف سبز و آبی. رنگ‌ها چشم را می‌گیرند.

آدم دوست دارد همانجا بایستد و چشم بدوزد به پرهای رنگی که شلوغی سر گذر ناصرخسرو هم چیزی از چشمگیری شان کم نمی‌کند. اینها پرهای علامت هستند. به همین نام هم وارد می‌شوند.
 از لبنان و آفریقا. پر شترمرغ. رنگ شان می‌کنند و در بسته‌بندی‌های بزرگ روانه شان می‌کنند سمت بازارهای هدف. این پر فروشی از قدیمی‌های بازار است.

فروشنده این جور می‌گوید. به عکس قاب گرفته شده مرد مسن توی مغازه اشاره می‌کند و می‌گوید:« حاج آقای بزرگ خودشان فوت کرده‌اند.» از کسب و کار راضی است. پرفروشی در تمام طول سال دایر است. البته تمام هم صنف‌ها این‌طور نیستند.

خیلی هایشان فصلی کار می‌کنند. در ایام عزاداری اما این یکی همیشه مشتری دارد. «بیشتر مشتری‌های ما متولیان تکیه‌ها هستند که خب، در ماه‌های عزاداری بیشتر سراغ خرید پر علامت می‌آیند اما خیلی‌ها هم هستند که از این پرها در تزئین لباس استفاده می‌کنند. برای تعزیه و تئاتر هم از ما پر می‌خرند. پرها را برای گردگیری اماکن مذهبی هم می‌برند. به هرحال برای خیلی‌ها مورد استفاده دارد.»

قیمت پرها دانه‌ای 5 تا 10 هزار تومان است. بستگی به‌اندازه و پرپشت بودن شان دارد. البته مشتری‌ها معمولاً در تعداد زیاد سفارش دارند، خصوصاً تئاتری‌ها که به گفته فروشنده مشتریان پر و پاقرص فروشگاه هستند.

وارد کردن پر شترمرغ، یکی از راه‌های دستیابی به آن است. راه دیگرش خرید آن از تولیدکننده داخلی است. محمد زرندی، کارشناس ارشد مدیریت دامپروری و دارای مدرک تخصصی پرورش و نگهداری شترمرغ در این باره در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: «پرورش شترمرغ به صورت پراکنده در کل کشور پراکنده است اما بیشتر در استان‌های اصفهان، تهران و خراسان انجام می‌شود.»

  به گفته او، پرهای موسوم به پرهای علامت، در واقع «شاهپر» شترمرغ هستند که از پرندگان مولد استحصال می‌شوند و کار پرکنی هم دوبار طی سال صورت می‌گیرد و در هر نوبت 12 شاهپر از پرنده مولد گرفته می‌شود.

  دلیل اینکه این تعداد پر گرفته می‌شود هم این است که پرهای با کیفیت بالا باید از پرنده استحصال شود تا در مراحل بعدی کار، دوام و کیفیت آنها حفظ شود.

زرندی ادامه می‌دهد: «اگر تغذیه شترمرغ اصولی باشد، قطعاً کیفیت پرهای آن هم بالا می‌رود اما متأسفانه بیشتر پرهای داخلی به علت تغذیه نامناسب، بی‌کیفیت هستند و دلیل اینکه فروشندگان به وارد کردن پر شترمرغ از لبنان یا آفریقا و کشورهای دیگر اقدام می‌کنند هم همین کیفیت پایین پرهای داخلی است.»
زرندی که مدیر شرکتی است که در زمینه تولید و رنگ بری پرهای شترمرغ فعالیت دارد، می‌گوید:« در حال حاضر ما تنها مجموعه‌ای هستیم که کار رنگ بری پر شترمرغ را به صورت اصولی انجام می‌دهیم.

این کار اهمیت زیادی دارد و پری که ذاتاً مشکی است باید با فرآیندی رنگبری شود و کمترین آسیب هم به پر برسد و کیفیت آن حفظ شود که برای این کار ما به فرمول خاصی دسترسی پیدا کرده‌ایم که درواقع یک فرمول علمی است که فناوری آن در سال‌های آینده در کشور ایجاد خواهد شد.

این کار هم البته برای ما آسان نبود زیرا کشورهایی که دارای فناوری در این زمینه هستند به هیچ عنوان فرمولاسیون خود را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و ما ناچار بودیم خودمان با آزمون و خطا به آن دست پیدا کنیم.
در همین زمینه هم درصدد هستیم که کار را گشترش دهیم و از پرهای ریز شترمرغ که در سراسر دنیا در صنعت مد و پوشاک کاربرد دارد، استفاده کنیم و حتی بتوانیم به این کشورها صادرات داشته باشیم.»
استفاده از پر شترمرغ علاوه بر مواردی که گفته شده، برای تزئین مجالس عروسی و مناسبتی هم کاربرد دارد که نمونه عکس‌های آن در سایت شرکت دیده می‌شود. استحصال پر شترمرغ با توجه به اینکه آسیبی به پرنده وارد نمی‌کند، می‌تواند با ایجاد شغل در این زمینه به رونق بازار کشور کمک کند و اگر در زمینه صادرات هم حرف هایی برای گفتن پیدا کنیم، دیگر نور علی نور است.   
 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: