کد خبر: ۸۷۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
شفا آنلاین>سلامت>دو گزارش تحقیقی ـ تحلیلی که در رویترز و تایم منتشر شده‌اند، به یک موضوع می‌پردازند: سربازان سوری، در هر دو سوی جبهه جنگ داخلی، به‌طور گسترده‌ای از داروی کپتاگون Captago- استفاده می‌کنند تا بیدار و هوشیار بمانند، و البته موضوع مهم خاصیت اعتیادآوری آنها است.
به گزارش شفا آنلاین،هرچند مصرف‌کنندگان معتقدند این دارو برای آنها قدرت خاص به ارمغان می‌آورد، کپتاگون درواقع نوعی آمفتامین بسیار خطرناک است که در اکثر مناطق دنیا ممنوع شده است.

        کپتاگون یا فنتیلین fenethylline، نخستین‌بار در دهه 1960 برای درمان بیش‌فعالی، نارکولپسی و دپرسیون معرفی شد. اما تا دهه 1980، استفاده از آن در اغلب کشورها ممنوع اعلام شد، زیرا بسیار اعتیادآور بود. گاهی از این دارو به عنوان داروی هوشمند یا حفاظت از اختلالات شناختی nootropic یاد می‌شود، اما کپتاگون مانند همه آمفتامین‌ها عمل می‌کند و به شخص مصرف کننده احساس سرخوشی می‌دهد، آنها را وادار می‌کند تا بیشتر صحبت کنند، کمتر بخوابند و کمتر غذا بخورند و در یک کلام، انفجاری از انرژی است. یک قاچاقچی مواد مخدر در لبنان به نیوزویک Newsweek گفته، بعضی از مصرف کنندگان حتی معتقدند این دارو به آنها قدرت خاص جنسی می‌دهد، هرچند تحقیقات دیگر پیشنهاد می‌کنند که این موضوع صحت ندارد.

        کپتاگون، به عنوان یکی از ارزان‌ترین نارکوتیک‌ها در خاورمیانه، به دلیل شکستن زیرساخت‌های ملکی و کشوری، محبوب و مقبول شده، همان دلیلی که منجر به جنگ داخلی شده است. یک روانشناس سوری که معتادان به کپتاگون را درمان می‌کند، به رویترز گفته: «پس از آغاز جنگ داخلی، استفاده از کپتاگون و دیگر داروها حتی میان غیرنظامیان افزایش یافته، زیرا فشارهای سایکولوژیک و اقتصادی روی مردم بسیار زیاد است.»

        با افزایش فشارها، سوریه، نه‌تنها به بزرگترین مصرف کننده کپتاگون تبدیل شده، بلکه بزرگترین تولیدکننده آن هم شده است. منافع حاصل از فروش این دارو صرف خرید تفنگ و دیگر سلاح‌های جنگی می‌شود. این سلاح‌ها، سپس، دوباره وارد سرزمینی می‌شود که سربازان آن سرشار هستند از کپتاگون و می‌توانند ساعت‌های طولانی بجنگند، بدون آنکه احساس خستگی کنند، حتی علیرغم خواب بسیار کم.
یک افسر کنترل مواد مخدر در شهر حمس، در مصاحبه‌ای با رویترز توضیح می‌دهد که اثرات دارو بر سربازان سوری بسیار مشهود است، خصوصا زمانی که برای بازجویی دستگیر می‌شوند: «ما آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهیم، اما آنها اصلا احساس درد ندارند. وقتی ضربات سنگینی بر آنها وارد می‌شود، بسیاری از آنها فقط لبخند می‌زنند. به همین دلیل، ناچاریم زندانیان را برای حدود 48 ساعت بدون سوال و جواب رها کنیم تا اثرات کپتاگون برطرف شود. در این شرایط، بازجویی از آنها ساده‌تر خواهد شد.»

        همراه با این خصوصیات اعتیادآور، آمفتامین‌ها به دلیل ایجاد اختلال دید، حالت‌های جنون، صدا در گوش، تکان خوردن و در موارد نادر، توهم‌ها و تغییرات شدید روانی، شناخته شده‌اند. مصرف بیش از حد آمفتامین‌ها، همچنین، می‌تواند منجر به از حال رفتن، تب، تشنج و استفراغ شود. دارو ارزان است و تولید آسانی دارد و اغلب از مواد اولیه‌ای مانند کافئین ساخته می‌شود. یک روانشناس لبنانی، رمزی حداد، به رویترز گفت، برای تولید این دارو، تنها چیزی که یک فرد باید داشته باشد، دانش پایه از شیمی و چند فرمول مقدار است تا دارو ساخته شود.

        تبلیغات دولتی طرفدار سوریه، اغلب سربازان مخالف را در حالتی به تصویر می کشند که این دارو را مصرف می‌کنند و آنها را به عنوان تروریست‌های بی‌اعتقاد معرفی می‌کنند. قوانین اسلامی استفاده از هرگونه مواد تحت کنترل را ممنوع کرده، حال در این میان، واقعا مقصر کیست؟
منبع: .Medical Daily
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: