کد خبر: ۸۷۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
شفا آنلاین>سلامت>پزشکی> هر سال آمار مربوط به ابتلا سرطان تغییر می‌کند. تعداد زیادی جان خود را از دست می‌دهند، تعدادی به این بیماری مبتلا می‌شوند و پژوهشگران هم پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2020 تعداد افرادی که به جمع مبتلایان اضافه می‌شوند، 15 میلیون نفر در جهان باشد
به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید، این در حالی است که سال 2012 اعلام شد بیش از 13 میلیون مورد بیماری جدید ثبت شده است. با این حساب به نظر نمی‌آید پیش‌بینی پژوهشگران بیراه باشد. با این حال با یک تحقیق ساده به اطلاعات جالبی می‌توان رسید که در این گزارش ارائه می‌شود.

  در سال 1385، سازمان ثبت سرطان نزدیک به 60 هزار مورد سرطان در گزارشات خود آورد که 49 درصد آنان مردان و 51 درصد آنان را زنان تشکیل می‌داد. این در حالی بود که در سال 82، 56 درصد جمعیت سرطانی کشور را مردان تشکیل می‌دادند. این نابرابری جنسی تنها در تعداد نیست و نوع سرطان نیز در مردان و زنان متفاوت است. در سال 85، شایع‌ترین سرطان در مردان، پوست و در زنان، سرطان پستان اعلام شد.

در سال 1388، یعنی تنها سه سال بعد همین سازمان آمار کاملاً متفاوتی را اعلام کرد. بیش از 74 هزار مورد سرطان جدید گزارش شده، رقم قابل توجهی برای مسئولین بود. 55 درصد این جمعیت بیمار را مردان تشکیل می‌دادند و 45 درصد دیگر هم زنان بودند. سرطان پوست شایع‌ترین سرطان کشوری بود که هر دو جنس را مبتلا می‌کرد. با این همه در زنان همچنان شایع‌ترین بیماری، سرطان پستان است.

 سرطان معده که در سال‌های 82 تا 88 همیشه در رده دوم بود، از سال 89 به بعد در کشور قد علم کرد و از سرطان پوست پیشی گرفت. مهرماه گذشته نیز، محمد اکبری، رئیس سازمان تحقیقات سرطان کشور اعلام کرد شایع‌ترین سرطان در مردان هنوز هم معده است و زنان نیز، گرفتار سرطان پستان هستند که هر سال نزدیک به 10 هزار زن را به خود مبتلا می‌کند.

        مرکز بین‌المللی تحقیقات سرطان، که یک سازمان جهانی مخصوص تحقیقات سرطانی است، در سال 2012، 10 سرطان شایع در دنیا را اعلام کرد. در این رده‌بندی، سرطان ریه در جایگاه اول قرار دارد و جایگاه دوم از آن سرطان پستان است. سرطان پوست در این جدول اصلاً دیده نمی‌شود و سرطان معده هم در ردیف پنجم قرار دارد. بنابراین می‌توان به شکل ضمنی نتیجه گرفت تنها زنان ایران با الگوی جهانی همراه هستند.

        اما جایگاه ایران در بین دیگر کشورها کجاست؟ گفته می‌شود کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشورهای در حال توسعه با سرطان درگیر هستند، اما کشورهای در حال توسعه یا جهان سومی، به علت نبود امکانات و یا دانش کافی کشته‌های بیشتری می‌دهند. آمار ارائه شده سایت مرکز بین‌المللی سرطان در دنیا در سال 2012 نشان می‌دهد در دهه گذشته، 66 درصد از افرادی که بیمار شده‌اند به صورت کامل بهبود پیدا کرده‌اند، در صورتی که در کشورهای در حال توسعه، آمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان با تعداد بیماران تفاوت فاحشی ندارد.

  علی قنبری مطلق، مسئول برنامه ملی ثبت سرطان جمعیتی کشور سال گذشته اعلام کرد هر ساله در جهان از هر صد هزار نفر، 200 تا 250 نفر به سرطان مبتلا می‌شوند. این در حالی بود که در ایران از هر صد هزار نفر صد نفر گرفتار بیماری می‌شوند. آمار در سال 94 تغییر کرد و محمد اکبری، رئیس سازمان تحقیقات سرطان اعلام کرد از هر صد هزار نفر، 140 نفر به انواع سرطان دچار می‌شوند. این درحالی است که آمار در طی یک سال گذشته در دنیا تغییری نکرده است. از هر صد هزار نفر در دنیا 260 نفر به یکی از انواع سرطان مبتلا می‌شوند. این موضوع، تنها نشان می‌دهد سرطان علاوه بر افزایش شیوع سالیانه خود، از نردبان آمار جهانی نیز در حال بالارفتن است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: