کد خبر: ۸۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 30
شفا آنلاین>سلامت>دارو و درمان >موضوع کمبود دارو یکی از موضوعات خبرساز حوزه سلامت است. موضوعی که طی ماه‌های اخیر بارها در موردش صحبت شده و اسم و تعداد متفاوتی از اقلام دارویی دچار کمبود مطرح شده است.
به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید ،  با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با سکانداری حسن هاشمی در راس سازمان وزارت بهداشت، حوزه سلامت دچار دگرگونی‌هایی شد. دگرگونی‌هایی که با گذشت 2 سال از روی کار آمدن دولت یازدهم و کابینه انتخابی روحانی، همچنان طرح تحول سلامت یکی از بزرگ‌ترین اقدامات دولت به‌شمار می‌رود.

        تحولی که بخشی از آن کشور را از بحران دارویی موجود نجات دهد. هرچند دولت در این‌زمینه موفق بود و از میان برداشته شدن تحریم‌ها، راه را برای رسیدن به این مقصود هموارتر کرد.

        هر چند گهگاهی از اطراف صدای اعتراضاتی مبنی بر نبود داروها، نبود برندهای خاص دارویی و گاه گرانی داروهای موجود به گوش می‌رسد، اما مسئولین بر این باورند که بازار دارویی کشور رضایت‌بخش است.

        در بررسی‌هااز این موضوع با لیستی 82 قلمی از کمبودهای دارویی موجود در کشور روبرو شدیم که البته در توضیح باید گفت، در مورد برخی از داروهای فهرست شده در این لیست بدلیل وجود مشابه ایرانی آن در داخل، واردات آن متوقف شده و توجیهی اقتصادی در خصوص حمایت از تولید داخل این اقلام را از فهرست مزبور جدا می‌کند.

        اما در این بین کم نبودند داروهایی که نه مشابه داخلی و نه خارجی‌شان در داروخانه‌ها وجود نداشت که لیست آنها در ذیل گزارش منتشر خواهد شد.

        پرس‌وجو در مورد علل این کمبودهای دارویی از برخی صاحبان داروخانه‌های دولتی و خصوصی، این نتیجه را به همراه داشت که رفع کمبودهای دارویی پروسه پیچیده‌ای دارد. گاهی اوقات تحریم، نبود ماده اولیه برای تولید دارو به هر علت، رد کردن داروهای وارداتی از سوی خود کارخانه‌ها بدلیل آزمایشات روی آنها و عدم تاییدشان توسط کارخانه، مشکلاتی در واردات دارویی و فاکتورهای متعدد دیگر از جمله مواردی بود که در توجیه کمبودهای دارویی از سوی صاحبان داروخانه‌ای عنوان شد.

        برخی از آنها معتقدند که در برهه‌ای از زمان استقبال مردم از دارو یا واکسنی خاص غیرقابل پیش‌بینی است و اینها نیز خود به کمبودهای دارویی دامن می‌زند.

        از سوی دیگر با مراجعه به سایت سازمان غذا و داروی آمریکا در بخش کمبود دارویی نیز شاهد وجود 20 تا 30 قلم کمبود دارویی هستیم و وجود چنین کمبودهایی در کشور امری طبیعی است که دلایل متعددی می‌تواند به‌همراه داشته باشد.

        در همین بین رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر عدم کمبود دارویی در بیماران خاص و صعب‌العلاج، اطمینان خاطر داد که در خصوص داروهای این بیماران هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد.

        وی تصریح کرد: «بیماران زمانی که به یک داروخانه مراجعه می‌کنند و دارو را پیدا نمی‌کنند، نباید فکر کنند که دارو در کشور وجود ندارد؛ شاید داروخانه دیگری داروی مورد نظر را داشته باشد.»

        صحبت تامل برانگیز رسول دیناروند آنجاست که از داروخانه‌های خصوصی گلایه می‌کند و می‌گوید: «داروهای بیماران خاص بدلیل عدم فشار اقتصادی به بیماران، قیمتی منطقی داشته و در نتیجه از حاشیه سود کمی برخوردار است که همین موضوع عاملی برای عدم استقبال داروخانه‌های خصوصی از فروش چنین داروهایی می‌شود.»

        دیناروند یکی از دلایل کمبود برخی از داروها را حذف از بازار جهانی می‌داند و می‌گوید: «در این‌گونه موارد هم داروهای جایگزین وارد بازار شده است و می‌توان گفت انواع ژنریک و غیرژنریک داروهای خاص و صعب‌العلاج موجود است و بیماران می‌توانند از این پس از داروهای جایگزین استفاده کنند.»

        معاون غذا و داروی وزیر بهداشت همچنین به‌طور ویژه در خصوص کمبود آمپول تزریقی ویتامین k به «سپید» می‌گوید: «کمبود داروی مذکور مربوط به چند ماه قبل بوده و هم اکنون مرتفع شده است.»

        دیناروند که سال‌هاست سکانداری سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت را برعهده دارد و در تمامی برهه‌ها سعی در آرام نگه‌داشتن فضا و کنترل بر بازار دارویی داشته، اینک با اشاره به اصلاح سهمیه دارویی و رفع کمبودها یادآور می‌شود: «سهمیه داروی استان‌ها اصلاح شده ولی در عین حال با کمبود 30 قلم دارو در کشور مواجه هستیم.»

        دیناروند می‌گوید: «راهکار حل کمبودهای دارو در کشور پیشگیری است و 90 درصد مشکل‌ها در این زمینه حل شده و داروهایی که تولید داخل است را واردات نداریم اما برخی پزشکان داروهایی را تجویز می‌کنند که ممنوعیت واردات دارد.»

        وی با اشاره به معضلات بخش درمان در کشور توضیح می‌دهد: «برخی داروهای ضد درد در کشور قابل دسترسی نیست و به خاطر برخی سوء استفاده‌ها نمی‌توانیم این داروها را بیشتر در دسترس قرار دهیم و باید اقدامی صورت گیرد که داروهای ضروری برای مردم فراهم شود و راه‌حل این مشکل بیمارستانی کردن برخی داروهای ضددرد است تا دسترسی فقط برای بیماران باشد.»

        در همین راستا معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه داروهایی که در داخل تولید می‌شوند، اجازه واردات به نوع خارجی آن داده نمی‌شود، گفت: «درحال حاضر طبق گزارشات دریافتی از داروخانه‌ها به‌طور میانگین ماهانه حدود 30 قلم کمبود دارویی داریم که هیچ‌یک از آنها داروهای بسیار با اهمیتی نیستند و کمبود آنها جان بیماران را تهدید نمی‌کند.»

        اکبر عبدالهی‌اصل در راستای تدابیر اندیشیده شده برای رفع کمبودهای دارویی گفت: «سامانه تلفنی 1490 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به‌صورت فعال با تماس با داروخانه‌ها گزارشات مربوط به کمبودهای دارویی را جمع‌آوری و به ما اعلام می‌کند. مردم نیز می‌توانند در تماس با این سامانه نسبت به اعلام کمبود دارویی اقدام کنند.»

        حال جای بررسی دارد که چرا اطلاعات جمع‌آوری شده از داروخانه‌ها با صحبت‌های مسئولان سازمان غذا و دارو متفاوت است؟ قطعا این موضوع بررسی‌های کارشناسی شده و دقت نظر بیشتر مسئولین مربوطه را می‌طلبد تا بار دیگر نگاهی حتی شده اجمالی به لیست کمبودهای دارویی انداخته و در صورت صحت کمبودها درصدد ترفیع آن برآیند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: