کد خبر: ۸۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 27
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای با بیان اینکه رشته‌های این دانشگاه بیشتر بر مبنای نیاز بازار است، گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای این افتخار را دارد که بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلانش جذب بازار می‌شوند.
 
به گزارش شفا آنلاین، مسعود شفیعی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران در معرفی دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: این دانشگاه یک دانشگاه تازه تاسیس است که مجلس شورای اسلامی در سال 1390 طبق ماده 23 برنامه پنجم توسعه مصوب کرد آموزشکده‌هایی که به وزارت آموزش و پرورش وابسته هستند و دوره‌های دو ساله تکنیسینی را بعد از هنرستان و کار و دانش برعهده دارند مجتمع شوند و یک دانشگاه مهارتی تشکیل دهند و به وزارت  علوم وابسته شوند.


وی اضافه کرد: قدمت این دانشگاه‌ها از یک طرف به سال 1390 برمی‌گردد و از یک طرف هم به سال 1344 که آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای تاسیس شدند.


شفیعی با بیان اینکه در دنیا تمام دانشگاه‌ها به دو دسته عرضه محور و تقاضا محور تقسیم بندی می‌شوند ادامه داد: بیشتر دانشگاه‌های ایران عرضه محور و نظریه محور هستند و دانشگاه‌های تقاضا محور بیشتر به فکر جامعه، صنعت و بازار هستند؛ یعنی برنامه‌های آنها بر اساس نیاز صنعت تدوین می‌شود.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: نسل اول دانشگاه‌ها آموزش محور بود، در نسل دوم به پژوهش در کنار آموزش توجه شد و نسل سوم که الان در آن هستیم باید آموزش، پژوهش محور باشد و ارتباط صنعت و دانشگاه باید مد نظر قرار گیرد، یعنی علم به ثروت و فناوری تبدیل شود.


وی افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه به این معنی است که علم ما به صورت فناوری درآید یعنی اقتصاد دانش بنیان اتفاق بیفتد؛ یعنی علم ما به فناوری اقتصاد و ثروت تبدیل شود.


رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای افزود: مقوله‌ای که مقام معظم رهبری و مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی اشاره داشتند این است که نیروهای فارغ التحصیل بتوانند شغل پیدا کنند و دانشگاه ما این افتخار را دارد که بیش از 70 درصد نیروها جذب بازار می‌شوند.


شفیعی با اشاره به رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: رشته‌های این دانشگاه بیشتر بر مبنای نیاز بازار است؛ در بازدید از استان‌ها خدمت 7 استاندار رسیدم که آنها از ما تشکر کردند بابت اینکه نیروهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای خودشان وارد بازار کار می‌شوند.


وی افزود: ما این توانمندی را داریم که فارغ‌التحصیلان لیسانس را بگیریم و آنها را برای دوره‌های سه ماهه، پنج ماهه و یا شش ماهه برای بازارهای خاص تربیت کنیم.


شفیعی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای پنجه‌های کارآمد دارند، گفت: این مسئله چیزی است که در دنیای پیشرفته هم به آن توجه می‌شود.


وی ادامه داد: در کشور ما مدرک گرایی خیلی جایگاه پیدا کرده است اخیرا هم ما نگران این هستیم که فارغ‌التحصیلان تکنیسین بروند و در کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل دهند در صورتی که باید حداقل 40 درصد نیروهای فارغ التحصیل در کشور ما تکنیسین باشند.


رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته به ازای هر پنج تکنیسین یک کارشناسی وجود دارد ولی متاسفانه در کشور ما  این موضوع برعکس است و نیاز است در این خصوص فرهنگسازی صورت گیرد.


وی افزود: باید برای اینکه نیروهای فارغ التحصیل ما به جای جذب بازار ادامه تحصیل بدهند و یا مهاجرت کنند، فکری شود.


شفیعی یادآور شد: ما برای جذابیت بیشتر، بیش از 30 رشته جدید مانند نانو، هسته‌ای، هوافضا و آی‌سی‌تی را شناسایی کرده‌ایم؛ از طرف دیگر ما به دنبال این هستیم که کارشناسی فنی و حرفه‌ای را راه‌اندازی کنیم. این شبیه کارشناسی‌های کشور آلمان است.


وی گفت: ما به نام دانشگاه‌های کارآفرین نامگذاری شدیم در دانشگاه‌های ما باید هر فردی بتواند چند نفر دیگر را سر کار بیاورد. کارآفرین باید به معنای واقعی کار خلق کند.


شفیعی در ادامه با اشاره به وجود 172 مرکز دخترانه و پسرانه دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: یکی از مزایای دانشگاه‌های ما تک جنسیتی بودن دانشگاه‌هاست و دخترها از پسرها جدا هستند و یک سوم تمام مراکز خواهران هستند.


وی با بیان اینکه توجه خاص به ارتباط صنعت و دانشگاه‌های بین‌المللی داریم تأکید کرد: باید کارآفرینی را وارد دانشگاه‌هایمان کنیم؛ کشور آلمان در این زمینه موفق بوده است و چندین جلسه با آنان برگزار کرده‌ایم.


شفیعی با بیان اینکه ارتباطی بین دانشگاه و صنعت به شکل واقعی در جریان است، گفت: کنگره صنعت و دانشگاه 20 سال است در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و در این راستا به موفقیت‌های خوبی نیز دست یافته ‌ایم.


وی ابراز امیدواری کرد بتوانیم کارهای بزرگی داخل کشور انجام دهیم و فارغ‌التحصیلان ما سربار جامعه نباشند و در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان، جایگاه خوبی داشته باشند.واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: