کد خبر: ۸۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 25
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کتمان نکردن بیماری ایدز و اطلاع رسانی گسترده در این زمینه، بیشترین تاثیر را در کنترل این بیماری می گذارد.

  به گزارش شفا آنلاین،دکتر حمید صانعی روز چهارشنبه در همایش «سرمایه های اجتماعی، هم پیمان در برابر گسترش ایدز» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: لازم است با ذکر آمار و واقعیت ها، اطلاع رسانی گسترده ای از طریق رسانه ها برای تاثیر هرچه بیشتر در کنترل این بیماری در کشور صورت گیرد.
وی خودآگاهی مسئولان و بیماران در این زمینه را نیز ضروری خواند و اظهار کرد: باید اجازه دهیم فیلم ها و محتواهای فرهنگی، آموزشی بیشتری در این زمینه تولید و ارائه شود و مبتلایان به این بیماری بدانند که فرد مجرم و مطرود جامعه نیستند.
وی با اشاره به هفته بسیج گفت: تفکر بسیجی حاکم بر جامعه نیز می تواند در کنترل ایدز بسیار کمک کند.
وی با بیان اینکه دنیا راه مبارزه و کنترل ایدز را یافته است، افزود: اما در ایران هنوز در ابتدای راه هستیم و باید اقدامات گسترده ای در زمینه کنترل این بیماری صورت گیرد.
صانعی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته بیماری ایدز تبدیل به دغدغه بزرگی برای کشورهای غربی شده بود اما امروز این دغدغه به کشورهای در حال توسعه مانند ایران رسیده است و نباید کتمان کاری کنیم.
به گفته وی، با پیشرفت علم و تولید داروهای جدید، این بیماری در کشورهای اروپایی و آمریکایی کنترل شده است و دیگر به عنوان یک معضل بزرگ محسوب نمی شود.
صانعی، بیماری ایدز را یک معضل بهداشتی و یک پروسه اجتماعی عنوان کرد و گفت: این معضل ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، عقیدتی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارد و بسیاری از دستگاه های اجرایی موظفند با تشکیل ستادی ویژه برای کنترل بیماری ایدز تلاش کنند زیرا یک اداره به تنهایی از عهده این کار برنمی آید.
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به برنامه 90،90،90 سازمان بهداشت جهانی برای 15 سال آینده در زمینه کنترل ایدز افزود: تحت پوشش قراردادن و مراقبت از بیماران تا 90 درصد، به حداقل رساندن تکثیر ویروس اچ آی وی تا 90 درصد و تهیه داروهای جدید و ایمن برای بیماران تا 90 درصد از اهداف این برنامه است.
صانعی، مهمترین راه های مبارزه و کنترل بیماری ایدز را تشخیص به موقع بیماری، استفاده از روش های آزمایشگاهی دقیق،ارزان و در دسترس، درمان به موقع و ترجیحی از داروهای خوراکی و ارزان قیمت، حمایت همه جانبه از فرد مبتلا و خانواده وی و همچنین آموزش ها و مراقبت های اجتماعی عنوان کرد.
مرضیه فرشاد، معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان اصفهان نیز در این همایش به ارتباط نقش سازمان های غیردولتی در پیشگیری از بیماری ایدز اشاره و بر آن تاکید کرد.
در این همایش از تعدادی از مسئولان و اعضای سازمان های غیردولتی فعال در زمینه کنترل بیماری ایدز تقدیر شد.
همایش«سرمایه های اجتماعی، همپیمان در برابر گسترش ایدز» از سوی استانداری، مرکز بهداشت و بهزیستی اصفهان برای آموزش کارشناسان و مدیران اداره ها و موسسه های دولتی و غیردولتی به مدت یک روز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.
اول دسامبر مصادف با دهم آذر روز جهانی اچ آی وی(HIV) و شعار امسال این روز، « بشتابیم به سوی پایان همه گیری ایدز با تشخیص به موقع، درمان به موقع و حمایت از بیماران» است.
خط تلفن مشاوره ایدز 09686 و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در اصفهان، مرکز بهداشتی درمانی نواب صفوی در میدان احمدآباد است.
ایدز(AIDS)یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی(Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: