کد خبر: ۸۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزیر بهداشت و رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم از رونمایی سند ملی دیابت خبر داد و برخی اهداف این سند را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر باقر لاریجانی در همایش بین‌المللی راهبری دیابت هدف از برگزاری این همایش را تاثیرگذاری برای پیشگیری از بروز دیابت و عوارض آن دانست و گفت: امیدواریم با اثر این سمینار بر سیاستمداران بتوانیم با تعیین اولویت‌ها و برنامه‌ریزی، موقعیت‌ بیماران دیابتی را ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه 38 میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند، گفت:‌ هدف ما این است که از مرگ‌های زودرس جلوگیری کنیم و این کار را با تدوین سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر انجام می‌دهیم.

لاریجانی با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر تهدید کننده زندگی مردم کشور ماست، گفت: این بیماری‌ها سه چهارم بار بیماری‌ها در کشور ما را تشکیل می‌دهند و 80 درصد مرگ و میر در ایران به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که شهرنشینی، تغییر سبک زندگی و عوامل این چنینی منجر به افزایش این بیماری‌ها می‌شوند.

وی شایع‌ترین علل مرگ را بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطان‌ها، دیابت و آسم عنوان کرد و گفت:‌ ما در زمینه کنترل این بیماری‌ها مانند دیابت مسئولیت داریم.

وی افزود: بر اساس گزارش سال 2015 فدراسیون دیابت، 400 میلیون دیابتی در دنیا وجود دارند که این تعداد نشان از رشد شتابان دیابت در همه جای دنیا و مرگ و میر ناشی از آن دارد و در کشور ما نیز یکی از علل اصلی مرگ و میر است که در حال افزایش است.

استان‌های شمالی و مرکزی، رکورددار دیابت در کشور

لاریجانی به برخی مطالعات انجام شده در کشور در زمینه دیابت اشاره و اظهار کرد: استان‌های شمالی و مرکزی ما استان‌هایی با ریسک بالا در زمینه دیابت هستند. همچنین دیابت 300 هزار سال عمر مفید کشور ما را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به هزینه‌های دیابت گفت:‌ متوسط هزینه‌ها برای ایران 9 درصد است. هزینه‌های عوارض دیابت 50 درصد، داروهای آن 20 درصد و عوارض قلبی - عروقی و چشمی نیز نقش عمده‌ای در بار مالی دیابت ایفا می‌کنند. ما متعهدیم که در طی 10 سال آینده جلوی افزایش شیوع دیابت و چاقی را بگیریم.

برنامه‌ای ملی برای پیشگیری از شیوع دیابت طی 10 سال آینده

لاریجانی با اشاره به برنامه عملیاتی ملی برای پیشگیری از شیوع دیابت طی 10 سال آینده از رونمایی این سند ملی در دهمین همایش راهبری دیابت خبر داد و گفت:‌ هدف ما در این سند ملی این است که چارچوب ارائه خدمات درمانی، تحیق و توسعه و آموزش‌های تخصصی را در زمینه دیابت توسعه دهیم. همچنین از دیگر اهداف ما مقابله با شیوع دیابت،‌ پوشش درمانی این بیماری، معاینات دوره‌ای بالینی منظم و پوشش بیمه‌ای مناسب است.

لاریجانی گفت: امروز کشور ما در تحقیقات غدد و متابولیسم دارای انتشارات مناسب است. همچنین خوشبختانه در ایران فعالیت‌هایی برای افزایش آگاهی عمومی در دست است و کتابچه‌هایی در این زمینه تدوین شده است.

وی افزود:‌ همچنین گایدلاین‌های بومی برای کنترل دیابت سامان یافته و امیدواریم راهکارهای عملی را سامان بخشد و ایمنی و اثربخشی درمانی را افزایش دهد.

وی در پایان گفت:‌ امیدواریم با تلاش جمعی و بین‌المللی، ساماندهی دیابت انجام شود و اجرایی شدن سند ملی دیابت در کشور به طور جدی کلید خورد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: