کد خبر: ۸۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 25
شفا آنلاین>جامعه پزشکی> بررسی پرونده‌های قصور پزشکی در کمیسیون‌های پزشکی قانونی با توجه به حجم بالای پرونده‌ها و اهمیت موضوع با مشکلات عدیده ای روبرو است که به بعضی از این مشکلات در این چند سطر پرداخته‌می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،اول میزان بالای پرونده‌های ورودی به کمیسیون پزشکی قانونی است، با توجه به عدم شناخت کافی بسیاری از بیماران از مطالب پزشکی ، بیماران اغلب با حدس و گمان و به صورت درست یا نادرست اقدام به شکایت از سیستم بهداشت و درمان می‌کنند.

 متاسفانه سیستم قضایی بدون در نظرگرفتن درستی یا نادرستی این شکایت‌ها آن‌ها را به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌دهد، که سبب انباشته‌شدن پرونده‌ها در کمیسیون‌های پزشکی قانونی می‌شود. علاوه بر این با توجه به نارضایتی یکی از طرفین از نتایج کمیسیون ، درخواست کمیسیون مجدد داده‌می‌شود. در بیشتر موارد بدون در نظرگرفتن بار کمیسیون درخواست پذیرفته‌می‌شود و پرونده برای تجدیدنظر ارسال می‌شود.

       مشکل بعدی اظهارنظر در کمیسیون‎ها براساس مستندات علمی و ارزیابی کارشناسان صورت‌گرفته و در بعضی از موارد امکان پاسخگویی قاطع به سوالات قضایی با توجه به ماهیت سوال و توان کمیسیون وجود ندارد، این‌گونه پرسش و پاسخ‌ها سبب اتلاف زمان کمیسیون‌ها و عدم نتیجه‌گیری و ارسال مجدد پرونده به کمیسیون برای نتیجه‌گیری مناسب از سوی مراجع قضایی می‌شود. مشکل سوم، این است که کارشناسان کمیسیون‌های پزشکی براساس مستندات موجود در پرونده‌ها و شواهد جانبی اظهارنظر می‌کنندو این در حالی است که در مراکز درمانی اولویت اول کادر درمان، حفظ جان بیماران و کمک به ایشان است.

       در اغلب موارد توجه چندانی به مستند کردن وقایع و تکمیل پرونده‌ها نمی‌شود که بررسی پرونده‌ها در کمیسیون‌ها را با مشکل روبرو می‌کند، لذا توجه به این مهم و آموزش مناسب در این خصوص برای جامعه پزشکی ضروری به نظرمی‌رسد.

دعوت از کارشناسان با توجه به محدودیت کارشناسان در زمینه‌های مختلف، درگیری کارشناسان در سیستم‌های بهداشتی و درمانی و نبود وقت کافی برای حضور در کمیسیون ، تداخل فعالیت کارشناسان با طرفین دعوا از عواملی که مانع بزرگی برای دعوت از کارشناسان در کمیسیون‌ها می‌شود .سپید
علی محمد علی محمدی متخصص پزشک قانونی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: