کد خبر: ۸۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 22
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزیر بهداشت از ایجاد آکادمی دیابت و رونمایی از سند کنترل این بیماری خبر داد و گفت: با اجرای این سند نظام ثبت دیابت و غربالگری این بیماری در کشور اجرا می شود.
به گزارش شفا آنلاین،باقر لاریجانی روز یکشنبه در نشست خبری همایش بین المللی راهبردی دیابت در وزارت بهداشت اهداف برگزاری این همایش و جزییات سند ملی کنترل دیابت و سند کنترل بیماری های غیرواگیر را تشریح کرد.
وی گفت: همایش بین المللی راهبردی دیابت طی سال های گذشته در کشورهای مختلف از جمله ترکیه و امارات برگزار شده و سابقه جهانی دارد.
لاریجانی گفت: در این همایش که فردا در سالن همایش های صدا و سیما برگزار می شود وزیر بهداشت روسیه، وزیر علوم افغانستان، معاون وزیر بهداشت پاکستان، وزیر بهداشت قرقیزستان و معاونان وزیر بهداشت از کشورهای تونس، بولیوی، ترکمنستان و تعدادی از صاحب نظران دیابت شرکت می کنند.
لاریجانی با اشاره به رونمایی از سند ملی کنترل دیابت در این همایش گفت: این سند شامل چهار فصل است که جمع آوری اطلاعات و داده های مربوط به دیابت در ایران و جهان، تعیین اهداف، راهبردها، استانداردها و چارچوب ارائه خدمات در بخش دولتی و خصوصی نقشه راه تحقیقات دیابت و توسعه ظرفیت های آموزشی مربوط به دیابت برای بیماران و گروه های تخصصی تعیین می شود.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: براساس این برنامه باید بتوانیم غربالگری زدرس بیماری دیابت را برای جلوگیری از بروز این بیماری صد درصد افراد جامعه طی 10 سال آینده اجرا کنیم وبراساس این برنامه تا دو سال آینده نظام ثبت دیابت در کشور اجرا می شود.
لاریجانی گفت: باید بتوانیم شیوع دیابت را در کشور کم کنیم اکنون حدود 5 میلیون دیابتی در کشور زندگی می کنند و همین تعداد نیز افراد پیش دیابت و در آستانه ورود به این بیماری در کشور هستند.
لاریجانی گفت: وضعیت دیابت در منطقه ما مناسب نیست و علاوه بر ایران کشورهایی مانند هند، چین، عربستان و امارات نیز با شیوع بالای دیابت مواجه هستند به طوری که در امارات 20 درصد افراد بالای 17 سال دیابتی هستند که این آمار در کشور ما حدود 6 درصد است.
رییس مرکز تحقیقات قدرت و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: براساس آمارهای موجود در کشور ما بیماری دیابت طی 25 سال گذشته حدود 30 درصد رشد داشته است و باعث کاهش 10 تا 15 سال عمر افراد مبتلا به این بیماری شده است.
لاریجانی در پاسخ به پرسش درباره شیوع عوارض دیابت توضیح داد: حدود 25 درصد از افراد مبتلا به دیابت دچار نارسایی کلیه می شوند، همچنین 15 درصد این بیماران به زخم پا مبتلا می شوند که 15 درصد این افراد دچار قطع عضو می شوند. بیماری دیابت همچنین شایع ترین علت کوری است.
معاون وزیر بهداشت همچنین با اشاره به غربالگری دیابت در کشور گفت: غربالگری دیابت برای تشخیص زودرس این بیماری از هم اکنون نیز در شبکه بهداشتی کشور در شهرستان های کوچک شروع شده و با اجرای سند دیابت در کل کشور اجرا شده و طی آن فشار خون، چربی خون و قند خون همه افراد بالای 40 سال و در معرض خطر کنترل می شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه به تدوین سند ملی کنترل بیماری های غیر واگیر در کشور اشاره کرد و گفت: این سند به منظور کنترل و کاهش رشد چهار بیماری دیابت، سرطان، بیمارهای قلبی و عروقی و بیماری های تنفسی شامل آسم و COPD می شود.
لاریجانی گفت: آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که علت 80 درصد مرگ و میرها در کشور بیماری های غیر واگیر است و اگر نتوانیم این بیماری ها را به صورت زودرس تشخیص و درمان کنیم طی 10 سال آینده این بیماری ها 25 درصد افزایش می یابد.
وی با اشاره به محتوای سند کنترل بیماری های غیر واگیر گفت: براساس این سند باید 30 درصد مصرف نمک طی 10 سال آینده در کشور کاهش یابد و در همین مدت مصرف سیگار در کشور 30 درصد کم شود.
وی اضافه کرد: با اجرای سند بیماری های غیر واگیر همچنین باید 25 درصد از شیوع فشار خون و چاقی در کشور کم کنیم؛ همچنین دسترسی بیمارهای قلبی، مغزی و روانی به داروهای مورد نیازشان به میزان 80 درصد افزایش یابد علاوه بر آن باید میزان اسید چرب و ترانس روغن ها در کشور به صفر برسد.
لاریجانی گفت: با اجرای این سند همچنین باید حداقل 10 درصد به میزان فعالیت فیزیکی ایرانیان اضافه شود. 20 درصد حوادث ترافیکی کم شود و 10 درصد نیز باید از میزان اعتیاد در کشور کم کنیم.
معاون وزیر بهداشت همچنین از ایجاد آکادمی دیابت برای گسترش آموزش همگانی به منظور کاهش این بیماری خبر داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: