کد خبر: ۸۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 22
شفا آنلاین>اجتماعی>یکی می‌گوید وظیفه من نیست، دیگری می‌گوید طبق نص صریح قانون وظیفه توست. یکی می‌گوید صحت ندارد، دیگری می‌گوید اگر می‌خواهید سند و مدرکش را به دفترتان بفرستم.» این وضع و حال آسیب‌های اجتماعی شهر تهران است که این روزها درگیر اختلاف‌نظر مسئولان شده است.
به گزارش شفا آنلاین،آسیب‌هایی که کم‌کم به پشت در خانه‌های شهر رسیده و روزبه‌روز در دل جامعه ریشه می‌دواند. به‌ویژه در میان کودکان و سپس زنان که جزء اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند و نیاز به توجه بیشتری دارند. گفته شده‌که خریدوفروش می‌شوند. مثل سایر اجناسی که در این شهر گرفتار تجارت‌اند. یکی ارزان‌تر و دیگری کمی گران‌تر.

یکی 100 هزار تومان، دیگری حدود 10 میلیون تومان. انگارنه‌انگار که کودک‌اند و حق حیات دارند. کودک‌اند و نیاز به رفاه اجتماعی دارند. شده‌اند مصداق بارز ضرب‌المثل‌های قدیمی که طعنه و کنایه به بخت و اقبال می‌زدند. کودکان خیابان‌های شهری که ظاهرش رنگی است، اما از درون خاکستری شده است.

هرچند که اگر فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از ابتدای آغاز به کارش در شورای چهارم پایتخت، پافشاری و گاه افشاگری نمی‌کرد، امروز نه ما از حال‌وروز این کودکان خبر داشتیم و نه وضعیتشان در زیرپوست شهر نقل مجالس می‌شد.

معضلات پایتخت مال امروز و دیروز نیست
       دو ماه گذشته آمار خریدوفروش نوزادان متولدشده از مادران کارتن‌خواب و معتاد در پایتخت رشد فزاینده‌ای داشته است. نه باقیمت‌های میلیونی و گزاف، بلکه باقیمت‌های بسیار اندک برخی نوزادان تازه متولدشده از مادران مبتلابه اچ‌آی‌وی که گاه آنان نیز آلوده هستند، در کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران باقیمت‌هایی حدود 100 تا 200 هزار تومان به فروش می‌رسند؟

 این خبر نتیجه بررسی‌های کمیته اجتماعی شورای شهر است که ریاست آن بر عهده فاطمه دانشور است. کمیته‌ای که در ماه‌های اخیر تلاش کرده با طرح موضوع کارتن‌خوابی زنان در شهر تهران و مهاجرت خیل عظیمی از زنان معتاد به سمت شهر تهران، جامعه و مسئولان را نسبت به وضعیت نگران‌کننده سلامت پایتخت حساس کند.

«معضلات تهران نه به امروز بازمی‌گردد و نه یک سال گذشته، سال‌های سال است، حدود نیم‌قرن که پایتخت درگیر معضلات اجتماعی شده که تا پیش‌ازاین طرح موضوعشان از سوی مسئولان خط قرمز بود. اما اکنون این آسیب‌ها به‌قدری در جامعه ریشه دوانده و دیده می‌شود که دیگر خط قرمزها نیز شکسته شده‌اند.»

 دانشور در حالی این مهم را به سپید می‌گوید که معتقد است: «تنها زمانی این آسیب‌ها درمان می‌شوند که ابتدا به‌درستی شناخته شوند. سپس ریشه‌یابی شوند و بعدازآن درمان. در غیراین صورت با اجرای طرح‌های مقطعی درمان‌پذیر نیستند که نیستند.»


تولید نسلی گرفتار در منجلاب آسیب‌ها
        «اگر جلوی تولد نوزادان زنان کارتن‌خواب گرفته نشود، مشکلات زیادی آینده شهر تهران را تهدید می‌کند. چراکه این کودکان به خاطر غفلت دستگاه‌های اجرایی پا به عرصه حیات می‌گذارند و با سرنوشتی نامعلوم به آمار جامعه افزوده می‌شوند.» دانشور تولد کودکان زنان کارتن‌خواب را پدیده خوش‌یمنی نمی‌داند و سرنوشت نامعلوم کودکان زنان کارتن‌خواب را علت اصلی نگرانی‌هایش برمی‌شمارد. کودکانی که به گفته وی در پشت چهره به خواب‌رفته از مواد و افیونشان، هزاران اتفاق ناخوشایند جا خوش کرده و موکد این معضل است که آسیب‌های اجتماعی در کوچه‌پس‌کوچه‌های کلان‌شهری که عنوان پایتختی یدک می‌کشد، رو به زنانه شدن گذاشته است.

       وی بابیان اینکه درگذشته تعداد زنان کارتن‌خواب به‌اندازه حال نبوده است، شمار زنان کارتن‌خواب تهران را بیش از 3 هزار نفر که آمارهای سال 91 اعلام کرده است می‌داند و می‌افزاید که مسئولان باید تا دیر نشده فکری کنند. چراکه وقتی تعداد این زنان افزایش پیدا می‌کند، آمار بارداری‌ها نیز در میان این گروه از جامعه رشد می‌کند. زمانی که کودکان این مادران به دنیا می‌آیند، ناخواسته شاهد خواهیم بود که جمعیتی نوپا اما گرفتار در دام انواع آسیب‌ها و آلودگی‌ها وارد چرخه اعتیاد و کارتن‌خوابی شهر و سپس کشور می‌شوند. درواقع نسلی تولید می‌شود که از ابتدا در منجلاب آسیب گرفتارند و جامعه را به بحران می‌کشانند. از همین رو است که تا دیر نشده باید کاری کنیم.

رشد آسیب‌ها زیر سکوت مسئولان
       «پس از جمع‌آوری اطلاعات درزمینه خریدوفروش کودکان در شهر تهران به آقای نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست جمهوری پیامکی دادم با این مضمون که آیا نمی‌خواهید برای کودکان این شهر کاری کنید؟ پیامکی که هنوز که هنوز است بی‌پاسخ‌مانده است.» دانشور تاکید می‌کند که بخش زیادی از دلایل افزایش آسیب‌های کنونی همچون رشد آمار خریدوفروش کودکان و نوزادان خیابانی، ناشی از انباشتگی معضلات شهر تهران در طول سال‌های اخیر در محلات جنوبی تهران است که در نگاه مسئولان مغفول مانده است. مسئولانی که موظف بوده‌اند خیلی زودتر راجع به این مسائل صحبت کنند تا تابوی آسیب‌های اجتماعی در جامعه شکسته شود. اما می‌بینیم که باوجود اعلام این آمار و ارقام‌، همچنان مسئولان سکوت می‌کنند و از کنار این مشکلات عیان جامعه، بدون عکس‌العمل کارآمدی می‌گذرند.

مداخلات اجتماعی جایگزین مناسب مداخلات کالبدی
       «تهران سند جامع اقدامات اجتماعی ندارد. معضلی که باعث شده حل بسیاری از مشکلات کنونی مغفول باقی بماند و اقدامات مسئولان به توزیع غذا و ساخت گرم‌خانه‌ها محدود شود. حال‌آنکه کلید حل معضلات کنونی در اقدامات اجتماعی است، نه کالبدی.» این مهم را دانشور در حالی مطرح می‌کند که معتقد است هیچ‌کس در شورای شهر درزمینه آسیب‌های اجتماعی به‌اندازه وی ورود نکرده و پیش نرفته است. چراکه تا قبل از طرح این معضلات، هرگز در جلساتی همچون شورای شهر قیمت تن‌فروشی‌ها یا خریدوفروش کودکان مطرح نشده است.

 مسائلی که به‌صورت تخصصی از بعد آسیب‌های اجتماعی نقدوبررسی شده‌اند و امروز یکی از دغدغه‌های مسئولان هستند. آن‌هم در شرایطی که تا پیش‌ازاین طرح چنین مواردی جزء خط قرمزها به‌حساب می‌آمده است. اگر این‌طور نبود در اسناد بالادستی برنامه‌های توسعه اول تا پنجم به این معضلات پرداخته می‌شد.

 از همین رو باید امیدوار باشیم که این معضلات در برنامه ششم توسعه شهر تهران جایی برای خود باز کنند. هرچند که ازنظر رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر، تنها راهکار اثرگذاری که منجر به برون‌رفت تهران از معضلات کنونی می‌شود، هماهنگی بین بخشی در میان ارگان‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی به معنای واقعی کلمه است.

 هماهنگی که با مدیریت یکپارچه شهری امکان‌پذیر است و محقق نمی‌شود مگر آنکه بسیج همه دستگاه‌های اجرایی همچون وزارتخانه‌های کار، آموزش‌وپرورش، بهداشت، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان‌هایی ازجمله بهزیستی، هلال‌احمر و شهرداری شکل گیرد. در غیراین صورت نوشتن هزاران صفحه سند بدون اقدام، کاری از پیش نمی‌برد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: