کد خبر: ۸۶۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: امروزه درمان دیابت تغییر کرده و دارو آخرین مرحله درمان دیابت است و آموزش خودمراقبتی بیش از دارو در کنترل این بیماری نقش دارد.

 به گزارش شفا آنلاین، امیرکامران نیکوسخن روز چهارشنبه در همایش بررسی نقش عوامل روانشناختی در کنترل دیابت در تالار وزارت کشور افزود: تمام داروهای دیابت به جز یک دسته دارویی، در ایران وجود دارد اما علت افزایش شیوع دیابت در ایران، نبود آموزش خودمراقبتی است.

** شیوع دیابت در ایران رو به افزایش است
به گفته وی، آمار شیوع دیابت در قطر به عنوان یکی از کشورهای همسایه، روز به روز کمتر می شود اما در ایران این آمار در حال افزایش است.
مدیرعامل انجمن دیابت ایران افزود: در ایران، فرد درمانگر بیماری دیابت، پزشک است، درحالیکه نباید اینطور باشد و درمان اصلی امروزه دیگر بر عهده خود بیمار است.

** هزینه درمان هر دیابتی در ایران 636 دلار است
نیکوسخن خاطرنشان کرد: شیوع دیابت در ایران 11.3 درصد است، در آمریکا برای هر بیمار دیابتی بیش از 10 هزار دلار هزینه می شود تا سالم بماند اما این رقم در ایران 636 دلار است.
مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: دیابت، بیماری جدیدی نیست و مصری های 1500 سال قبل از میلاد این بیماری را می شناختند اما درمان آن مدت زیادی نیست که رایج شده است.

** وجود یکصد نوع دارو در ارتباط با دیابت
نیکوسخن افزود: امروز بیش از یکصد نوع دارو در ارتباط با دیابت وجود دارد و در ایران علاوه بر داروها از طب جایگزین نیز استفاده شده و بطور مثال برای کاهش قند تخم هندوانه ابوجهل، آب کدو، معجون سیر و لیمو، بامیه و اخیرا عرق بوقناق مصرف می شود.

** ابتلا 415 میلیون نفر به دیابت در جهان
وی خاطرنشان کرد: 415 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند به آن معنا که از هر 11 فرد بالغ در دنیا، یک نفر مبتلا به دیابت است.
نیکوسخن یادآور شد: در سال 2015 میلادی، پنج میلیون نفر در جهان به خاطر دیابت جان خود را از دست دادند و 673 میلیارد دلار هزینه دیابت شد و 12 درصد کل بودجه بهداشتی جهان صرف دیابت می شود.
مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: جمعیت زیاد، شیوع بالا، هزینه کم برای درمان دیابت و میزان درآمد سرانه متوسط از مشخصه های دیابت در ایران به شمار می رود.

** خودمراقبتی در ایران وجود ندارد
نیکوسخن با تاکید بر نقش آموزش خودمراقبتی به بیماران دیابتی در کنترل عوارض این بیماری افزود: در آمریکا، آموزش خودمراقبتی به مبتلایان دیابت، الزامی است و این آموزش ها براساس استانداردها، ارزیابی می شوند اما این مساله در ایران وجود ندارد و برای آموزش دیابت تجارتی به وجود آمده که از بیماران پول می گیرند و آموزش می دهند درحالیکه در کشور توسعه یافته ای مانند آمریکا، هر کسی نمی تواند آموزش دهد و فوق تخصص ها باید برای این کار گواهینامه لازم را داشته باشند درصورتیکه در ایران هر کسی می تواند این کار را انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: حتی پیش دیابتی ها نیز باید آموزش ببینند زیرا تا 70 درصد می توان از دیابت پیشگیری کرد.
مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: طبق استانداردهای جهانی هر فرد دیابتی، هر دو سال یک بار باید آموزش 15 ساعته ببیند. هزینه ها در دیابت نوع دو (دیابت محیطی) بدون آموزش، 24 برابر می شود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: