کد خبر: ۸۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 20
عضو هیئت مدیره انجمن ارولوژی ایران در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- عضو هیئت مدیره انجمن ارولوژی ایران باهشدار درباره عواقب هولناک قطع داروهای بیماران دیابتی وفشارخونی گفت: طبق آمارهای جهانی به ازای یک بیمار دچار نارسایی کلیه بین 3 تا10نفر افراد دارای نارسایی های خفیف بدون تشخیص نیز وجود دارند.
دکتر عباس بصیری در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: نارسایی کلیه در ابتدا می تواند بسیار بی علامت باشد؛بنابراین افرادی که سابقه فامیلی گرفتاری کلیه مانند سنگ کلیه و سرطان پروستات دارند باید این مسئله را در خودشان نیز جدی بگیرند.

وی ادامه داد: بیماری پلی کیستیک کلیه که از هر 3 نفر یکی از آنها به نارسایی کلیه می رسد و باید دیالیز و پیوند شوند نیز سابقه خانوادگی دارد. بنابراین در افرادی که یکی از این بیماری ها را در خانواده دارند حتی در صورتی که علامتی هم ندارند مراجعه به پزشک برایشان بسیار حائز اهمیت است.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار اظهارکرد: نارسایی کلیه نهفته در همه سنین دیده می شود حال آن که علت آن مهم است؛ شایع ترین علت نارسایی کلیه مرض قند، فشار خون و بیماری های ارثی است. بنابراین چنین افرادی که در معرض ابتلا به نارسایی کلیه قرار دارند  باید مسئله را جدی بگیرند.

وی تأکید کرد: بنابراین افراد دچار چربی خون و قند بالا داروهای تجویز شده را باید طبق دستور مصرف کنند. مگر این که پزشک زمان مصرف دارو را قطع کرده باشد.پس به طور کلی قطع خودسرانه دارو به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

این ارولوژیست افزود:بررسی ها نشان می دهد تنهادر 15 درصد افراد مبتلا به دیابت،بیماری شان کنترل شده است. یعنی ما نزدیک به 85درصد جمعیت دیابتی داریم که دیابت آنها به طور کامل کنترل شده نیست.


وی ادامه داد:در درمان دیابت نکته مهم تنظیم بودن قند خون است، بنابراین عده ای وقتی نتایج آزمایشاتشان طبیعی می شود از مصرف دارو خسته می شوند.پس به همین خاطر ادامه درمان را با نظر خود رهامی کنند  در حالی که نمی دانند سکته مغزی یا قلبی می کنند.


بصیری یادآور شد: در واقع چنین افرادی به بیماری شان کم توجهی کرده اند که کاربه هیچ عنوان صحیح نیست و نباید بدون مشورت با پزشک معالج اقدامات خودسرانه انجام دهند. 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: