کد خبر: ۸۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 19
شفا آنلاین>سلامت>مسموميت در کودکان بيشتر از بزرگسالان شايع و نوع مسموميت آنها هم نسبت به فصل‌هاي سال، متفاوت است. مسموميت کودکان بيشتر غذايي و ناشي از مواد خوراکي است که کودک مصرف کرده است.
ميوه‌‌ها، سبزيجات و غذاهاي مانده و نوشيدني‌ها همگي مواردي هستند که باعث مسموميت کودکان مي‌شوند.

اين مسموميت‌ها در تابستان بسيار بيشتر از زمستان رخ مي‌دهد. اما علاوه بر مسموميت‌هاي غذايي، مسموميت‌هاي شايع ديگري که در بين کودکان ديده مي‌شود، مسموميت ناشي از مصرف مواد سوزاننده است.

اين موارد متأسفانه بسيار زياد در سطح کشور رخ مي‌دهد. براي مثال مادري مايع لوله بازکني را در شيشه شربت سينه ريخته است. شب‌هنگام، زماني که کودک با تب بيدار مي‎شود، مادر به علت خواب‌آلودگي يا عجله براي درمان کودک به اشتباه همان مايع لوله بازکني را به کودک مي‌دهد و همين مي‌شود که ما به صورت هفتگي حداقل يک تا دو مورد از اينگونه مسموميت‌ها را در مرکز طبي کودکان شاهد باشيم.

برخي از اين موارد هم در خارج از شهر رخ مي‌دهد. يا زماني که خانواده در سفر است و کودک که با همه وسايل ماشين آشنايي ندارد، مواد اسيدي در دسترس درون ماشين را مصرف مي‌کند. شايع‌ترين مورد هم در دسترس بودن قرص‌هاي بزرگسالان پيش روي کودکان است. بسياري از قرص‌هايي که بزرگسالان مصرف مي‌کنند، نبايد در دسترس کودکان قرار بگيرد و خانواده‌ها با آموزش به کودکان و مراقبت خودشان بايد مسائل ايمني را رعات کنند.

ما به افرادي که به ما مراجعه مي‌کنند، هميشه توصيه‌هاي ايمني لازم را مي‌کنيم. اما اين توصيه در اين سطح جمعيتي کوچک هيچگاه کافي نيست و بايد آموزش عمومي در اين زمينه صورت بگيرد. اما تا به حال اطلاع‌رساني از سوي هيچ سازماني به عموم مردم صورت نگرفته و تلاش‌هاي ما هم در سطح مراکز درماني خود است.

 بنابراين به کمک رسانه‌ها در پيشگيري از مواردي مانند سوختگي با اسيد يا مصرف قرص‌هاي بزرگسالان احتياج داريم. بارها در رسانه‌ها مانند تلويزيون ديده شده است که گزارش‌هاي بسياري از جديدترين داروها و روش‌هاي درمان سرطاني تهيه مي‌شود.

 اما هيچگاه رسانه‌ها در زمينه پيشگيري از مسموميت‌هاي دارويي کودکان برنامه‌اي تهيه نکرده است. بايد در نظر داشت که مسموميت‌ها و سوختگي‌هايي که براي کودکان به وجود مي‌آيد، آنان را به صورت مادام‌العمر درگير مي‌کند و منجر به مشکلات تنفسي، بلع و گوراشي مي‌شود. با اين همه بر لزوم اطلاع‌رساني به مردم و خانواده‌ها در پيشگيري از مسموميت و سوختگي کودکان بسيار تأکيد مي‌شود.

عزيزا... يوسفي متخصص بيماري‌هاي کودکان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: