کد خبر: ۸۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 17
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه >هميشه در توصيه‌هاي بهداشتي به اهميت ضداکسيدان‌ها در جلوگيري از بيماري ازجمله سرطان اشاره و توصيه مي‌شود موادي که حاوي ضداکسيدان هستند مثل سبزي و ميوه تازه زياد مصرف شوند.
به گزارش شفا آنلاین،اما تحقيقي اخيرا در نشريه نيچر منتشر شده که عنوان مي‌کند مواد ضداکسيدان ممکن است انتشار (متاستاز) سرطان را تسهيل کنند. انتشار اين تحقيق براي بسياري اين سوال را مطرح کرد که آيا از اين به بعد بايد ضداکسيدان‌ها را نه عامل پيشگيري از سرطان بلکه عامل گسترش آن در بدن دانست؟

اين فقط فلزها نيستند که اکسيد مي‌شوند – يا به‌عبارت‌ديگر زنگ مي‌زنند – بلکه اين اتفاق براي موکول‌هاي حياتي بدن مثل پروتئين‌ها (موکول‌هاي ساختاري) و دي‌اِن‌اِي (اطلاعات ژنتيکي سلول) هم مي‌افتد.

درواقع بدن ما ازيک‌طرف از اکسيداسيون بهره مي‌برد، مثلا براي توليد انرژي يا از بين بردن ميکروب‌ها، اما از طرف ديگر از اکسيداسيون بيش‌ازحد هم جلوگيري مي‌کند تا از عدم توازني که به آن آسيب اکسيداسيون (Oxidative stress) مي‌گوييم پيشگيري کند.


آسيب اکسيداسيون همان‌طور که مي‌تواند نفع داشته باشد و براي مثال سلول‌هاي ايمني مي‌توانند با کمک آن ميکروب‌ها را از بين ببرند، قابليت صدمه زدن به سلول‌ها و مواد مهم بدن را نيز دارد و بدن براي مقابله با اثر شوم آن سعي مي‌کند از خود دفاع کند.

باوجود سودمندي اکسيداسيون متعادل، تصور مي‌شود که اکسيداسيون بيش‌ازحد باعث بروز بسياري از بيماري‌ها از قبيل تنگي عروق، عوارض ديابت، کبد الکلي، بيماري‌هاي ريوي ناشي‌ از سيگار و آلودگي هوا، بيماري آلزايمر، سرطان، و بيماري‌هاي خود‌ايمني مي‌شود.


دکتر امين مقدم- پژوهشگر ايمني‌شناسي در دانشگاه آکسفورد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: