کد خبر: ۸۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>سلامت>بر طبق آمار جامعه غدد آمريکا، درحال حاضر 92 زن از هر 1000 زن باردار آمريکايي به ديابت بارداري دچار مي‌شوند .
تحقيقات هم نشان مي‌دهد پزشکان اين بيماري را کمتر از آنچه هست، خطر‌آفرين تلقي مي‌کنند و چنانچه بايد و شايد؛ زناني را که به اين عارضه دچار هستند پس از زايمان مورد غربالگري و معاينه قرار نمي‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین،اين درحالي است که حدود نيمي از زناني که به ديابت بارداري مبتلا مي‌شوند، در 5 سال اول پس از زايمان ديابت نوع 2 مي‌گيرند و حتي اگر آزمايش‌هاي بعد از زايمانشان هم طبيعي باشد در معرض اين خطر قرار دارند.

جالب است بدانيد که به گفته محققين، داشتن نژاد آسياي جنوبي و چاق بودن از جمله عواملي است که احتمال ابتلاي زناني را که ديابت بارداري دارند به ديابت نوع 2 افزايش مي‌دهد. نکته مهم ديگر اين است که برطبق تحقيقاتي که به‌تازگي انجام‌ شده است، آثار اين بيماري روي متابوليسم جنين، از آنچه تاکنون گمان مي‌شد، شديدتر است و حتي مي‌تواند روي مغز او تأثير بگذارد. بنابراين با توجه به اين يافته‌ها ضروري است زنان خطر ابتلاي خود به ديابت بارداري را کاهش دهند.

محققان بريتانيايي در مطالعه‌اي که پزشکان باليني را جامعه هدف خود قرار داده بود، دريافتند که آنان حتي احتمال ابتلا به ديابت نوع 2 را در مادراني که ديابت بارداري دارند چندان جدي نمي‌گيرند و اين درحالي است که بريتانيا و بسياري از کشورهاي ديگر بر روي چکاپ اين زنان و بررسي خطر ابتلاي آنان به ديابت نوع 2 تأکيد زيادي کرده‌اند. آنان در اين تحقيق دريافته‌اند که 4 نفر از هر 5 ماما و نيمي از متخصصين زنان و زايمان به خطر ابتلاي اين زنان به ديابت نوع 2 اطمينان نداشتند يا اين آسيب‌ها را بي‌اهميت مي‌شمردند.

گريش رايانا گودر، استاد دانشگاه کوئين مري مي‌گويد: «اگرچه اغلب پزشکان مي‌دانند ديابت بارداري براي مادر يک تهديد به‌شمار مي‌رود اما جاي نگراني است که بسياري از آنها اين خطر را دست‌کم مي‌گيرند يا نسبت به آن چندان مطمئن نيستند.»

او و همکارانش در سال 2014 در مطالعه‌اي اين خطر، 106 پزشک خانواده را در شرق لندن و غرب ميدلندز در بريتانيا مورد مطالعه قراردادند و تقريباً تمام آنها اظهار کردند که به زناني که ديابت بارداري داشته‌اند تنها توصيه کرده‌اند رژيم غذايي مناسب داشته باشند و ورزش کنند؛ اغلب آنها هم اظهار کرده‌اند زنان را از 6 هفته تا 3ماه پس از زايمان مورد معاينه قراردادند و اگر نتايج آزمايش‌هايشان طبيعي بود سالانه آنها را آزمايش مي‌کردند.


تأثير ديابت روي مغز جنين

پيش ‌از اين گمان مي‌شد که ديابت دوره بارداري تنها سبب افزايش احتمال ابتلاي مادر به ديابت پس از زايمان، زايمان زودرس، اضافه‌وزن و کم‌بودن قند خون جنين در مدت کوتاهي پس از تولد مي‌شود اما محققين به‌تازگي دريافته‌اند که اين اختلال روي مغز هم تأثير مي‌گذارد. براساس مطالعه جديدي که در نشريه غدد و متابوليسم به چاپ رسيده است، زماني که يک مادر ديابت بارداري دارد و نوشيدني‌ها و غذاهاي شيرين مي‌خورد، جنين با تأخير بيشتري نسبت به جنين مادري که به اين بيماري دچار نيست به صداها واکنش نشان مي‌دهد. در اين تحقيق 50 زن باردار که 12 نفر از آنها ديابت بارداري داشتند شرکت کردند.

آنان در نيمه‌شب يک محلول 75 گرمي گلوکز نوشيدند و محققين قبل، 1ساعت بعد و 2ساعت بعد از نوشيدن اين محلول، قند خون آنان را اندازه‌گيري کردند.

سپس زماني که قند خون مادر افت مي‌کرد از يک محرک شنوايي استفاده کردند تا واکنش جنين نسبت به آن را بسنجند. اين صدا توسط يک بلندگو ايجاد مي‌شد و سپس با استفاده از يک روش تصويربرداري عصبي غيرتهاجمي به نام MEG، هريک از واکنش‌هاي جنين به محرک‌هاي شنوايي اندازه‌گيري شد.

آنان دريافتند جنين مادراني که ديابت بارداري نداشته‌اند يک ساعت پس ‌از آنکه مادر محلول شيرين را نوشيد با متوسط فاصله زماني 206 ميلي‌ثانيه به صدا واکنش نشان مي‌دادند، درحالي‌که اين زمان براي جنين مادراني که ديابت بارداري داشته‌اند به‌طور متوسط 296 ميلي‌ثانيه بود. به گفته هوبرت پريسل، پزشک مرکز تحقيقاتي ديابت در دانشگاه توبينگن آلمان، اين نخستين باري است که يک تحقيق نشان مي‌دهد ديابت مادر بلافاصله بعد از غذا روي واکنش جنين نسبت به محرک‌هاي بيروني تأثير مي‌گذارد و اين مي‌تواند سرنخي براي اثبات تأثير ديابت بارداري بر مغز جنين باشد.:

مايو کلينيک، رويترز و MNT

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: